Streszczenie
- Zachodnia trylogia Johna Wayne’a obejmuje Rio Bravo, El Dorado i Rio Lobo, każde z własnym niepowtarzalnym urokiem i motywami.
- Pomimo różnej reputacji, każdy film ukazuje legendarną karierę Wayne’a i kultowe role w westernie.
- Chemia pomiędzy Waynem i jego współpracownikami, a także wpływ tych filmów na przyszłych twórców filmowych, dodatkowo potęguje ich trwały wpływ.
Rio Brawo jest postrzegany jako jeden z najbardziej wpływowych westernów wszechczasów i najważniejszy moment w legendarnej karierze Johna Wayne’a, choć niektórzy fani mogą nie zdawać sobie sprawy, że jest to część trylogii autorstwa tego aktora. Wayne jest głównie kojarzony z gatunkiem westernu i pojawił się w kilku z najbardziej kultowych filmów tego gatunku, m.in Prawdziwe męstwo, Poszukiwacze, czerwona rzeka I Kowboje. Mimo spadku popularności westernu, aż do końca kariery kręcił filmy w tym gatunku, a jego ostatnim filmem był film z 1976 r. Strzelec.
Poza latami 75 Kogut Cogburn – jego przedostatni film – Wayne nigdy nie nakręcił oficjalnej kontynuacji. To powiedziawszy, jego Rio Brawo reżyserowi Howardowi Hawksowi tak bardzo spodobały się główne założenia westernu z 1959 roku, że w zasadzie przerobił go dwukrotnie z Waynem w roli głównej. Każde wyjście w pewnym stopniu remiksuje motywy i postacie, tworząc swego rodzaju dziwną trylogię. Chwila Rio Brawo to najbardziej uznana część trylogii, warto poznać pozostałe filmy i ich reputację.
Powiązany
10 filmów Best Western o zemście
Niektóre z najlepszych Westerów w historii gatunku opowiadają o zemście – temacie, który, jeśli zostanie odpowiednio wykonany, może stworzyć fascynujące i wciągające historie.
Film |
Data wydania |
Ocena RT |
---|---|---|
Rio Brawo |
4 kwietnia 1959 |
96% |
Złoty |
17 grudnia 1966 |
96% |
Rio Lobo |
17 grudnia 1970 |
70% |
Rio Lobo (1970)
Zmęczone bieżnikowanie i rozczarowujący koniec kariery Howarda Hawksa
Rio Lobo oznaczał koniec kariery Hawksa i niestety jest uważany za jeden z jego najgorszych filmów. Historia widzi Oficer kawalerii Unii Wayne’a udaje się do tytułowego miasta bezprawia, aby wytropić dwóch zdrajców. Podczas gdy poprzednie dwa filmy miały iskrową energię i dowcipne dialogi, prawie wszystko Rio Lobo czuje się ociężały.
Wayne jest trochę za stary na główną rolę, podczas gdy jego współpracownikowi Jorge Rivero wydaje się brakować charyzmy poprzednich współtwórców Deana Martina i Roberta Mitchuma. Poza przejmującą sceną rolą Jacka Elama i kilkoma mocnymi strzelaninami, Rio Lobo przez wielu postrzegany jest jako niewypał.
Co ciekawe, porażka filmu jako ostatniego filmu Hawksa służy jako przykład tego, dlaczego reżyser Quentin Tarantino decyduje się na emeryturę po ukończeniu dziesiątego filmu. Stwierdził, że zauważył, że większość reżyserów traci kontakt z biegiem lat, po czym dodał: „Nie chcę robić Rio Lobo.”
Eldorado (1966)
Niesiona przez mecz Johna Wayne’a i Roberta Mitchuma
Eldorado (1967)
W „El Dorado” weteran rewolwerowca Cole Thornton zostaje wezwany przez bogatego farmera Barta Jasona, aby pomóc w sporze o ziemię. Jednak po przybyciu do miasta El Dorado Thornton dowiaduje się od swojego starego przyjaciela, szeryfa JP Harraha, że prawdziwe motywy Jasona są dalekie od słusznych. Zdeterminowany, aby zapobiec niepotrzebnej przemocy, Thornton łączy siły z szeryfem i młodym, chętnym zastępcą o imieniu Mississippi, aby chronić oblężoną rodzinę MacDonaldów.
- Dyrektor
- Howarda Hawksa
- Data wydania
- 7 czerwca 1967
- Rzucać
- John Wayne, Robert Mitchum, James Caan, Charlene Holt, Paul Fix, Arthur Hunnicutt, Michele Carey
- Czas wykonania
- 126 minut
Złoty nie zaczęło się jako coś w rodzaju Rio Brawo remake, ale ewoluował w ten sposób podczas produkcji. Wayne gra rewolwerowca, który przybywa do El Dorado, aby pomóc swojemu staremu przyjacielowi JP (Robert Mitchum), szeryfa, który uzależnił się od picia. Te dwie legendy po raz pierwszy dzielą ekran, przenosząc El Dorado do ekscytującej i niewymagającej wysiłku zachodniej przygody.
Film odtwarza podstawowe rytmy swojego poprzednika, ale zawiera kilka własnych, świetnych scenografii, a jego podstawą jest chemia obsady. Porusza się z większą szybkością niż Rio Brawo także wczesną rolę Jamesa Caana jako protegowanego Wayne’a, który – poza głęboko problematyczną sceną „komiksową”, w której wciela się w Chińczyka – wykazuje talent, dzięki któremu mógłby się jeszcze bardziej rozwinąć Ojciec chrzestny I Złodziej.
Rio Bravo (1959)
Jeden z najbardziej wpływowych filmów wszechczasów
Rio Brawo
Rio Bravo to western w reżyserii Howarda Hawksa, z Johnem Wayne’em i Deanem Martinem w rolach głównych. W wydaniu z 1959 roku Wayne gra lokalnego szeryfa, który musi przetrzymywać lokalnego przestępcę w więzieniu do czasu przybycia amerykańskiego marszałka, aby go odebrać.
- Dyrektor
- Howarda Hawksa
- Data wydania
- 4 kwietnia 1959
- Rzucać
- Johna Wayne’a, Deana Martina, Ricky’ego Nelsona, Angie Dickinson i Waltera Brennana
- Czas wykonania
- 141 minut
Rio Brawo często pojawia się na listach najlepszych westernów i wywarł wpływ na twórców filmowych takich jak Quentin Tarantino i John Carpenter; ten ostatni miałby własne podejście do tej koncepcji Atak na komisariat 13. Widzi proste założenie Szeryf Wayne’a Chance przetrzymuje niebezpiecznego więźnia i czeka na przybycie pomocyi konieczność polegania na pijanym zastępcy (Dean Martin) i młodym rewolwerowcu (Ricky Nelson) jako wsparciu.
Rio Brawo Akcja rozgrywa się dość powoli, jak na współczesne gusta, ale daje widzom szansę na poznanie głównych bohaterów, a staranne tempo sprawia, że momenty przemocy gryzą. Angie Dickinson także łączy zaskakująco dobrą chemię z Waynem i choć niektóre elementy tej relacji nie zestarzały się dobrze lub współczesnym oczom mogą wydawać się banalne – a Nelson również jest odrobinę drewniany – nie bez powodu nadal cieszy się tak dużym uznaniem.