Groźby śmierci w związku z zakazem kart doprowadziły wydawcę Hasbro do przejęcia zarządzania popularnym formatem Commander w Magic: The Gathering.
Deweloper Wizards of the Coast ogłosił w tym tygodniu, że przejmie kontrolę nad formatem Commander od Commander Rules Committee, organizacji opartej na wolontariuszach, która przygotowywała zasady i listę zakazów dla tego formatu od jego formalnego powstania w 2011 roku. stało się konieczne po tym, jak w zeszłym miesiącu członkom Komitetu zetknęły się rzekome groźby śmierci, doxing i groźby konfrontacji podczas wydarzeń na żywo w związku z ogłoszeniem zakazu kart Magic: The Gathering. Chociaż Komisja ds. Regulaminu nadal będzie w jakiś sposób zaangażowana, przejęcie oznacza dramatyczną zmianę w formacie stworzonym i zarządzanym przez fanów.
Pochodzenie oddolne
Osobom z zewnątrz może wydawać się dziwne, że najpopularniejsze formaty jednej z najlepszych gier karcianych nie były już kontrolowane przez Wizards. Chociaż Wizards of the Coast wymyśliło branding Commandera i oferuje linię wstępnie skonstruowanych talii Commandera (na przykład najnowsze talie Commandera MTG Duskmourn), format ten powstał jako wariant zasad stworzony przez fanów, który stał się popularny na początku XXI wieku, kiedy był znany jako Starszy Smok Góral. Pod przewodnictwem nieżyjącego już Sheldona Menery’ego i pracownika Wizards, Scotta Larabee, Commander stał się oficjalnym zestawem zasad na początku 2010 roku, kiedy Wizards zaczęli udostępniać zawartość tylko dla tego formatu.
Zgodnie z duchem fanów Commandera, zasadami formatu i listą zakazów zarządzała Komisja ds. Zasad, grupa składająca się z pięciu członków głęboko zafascynowanych magią. Chociaż niektórzy członkowie Komitetu ds. Zasad byli pracownikami Wizards, istniała ona jako organizacja wolontariacka nie otrzymująca żadnego wynagrodzenia i działała niezależnie od zespołu projektowego Magic. Komisja ds. Zasad reprezentowała miejsce przy stole społeczności do tego stopnia, że zespół projektowy Magic konsultował się z Komisją ds. Zasad podczas planowania wydań. Biorąc pod uwagę, że Commander miał być formatem swobodnym i skupionym na społeczności, logiczne było, że sama społeczność miała głos, który mógł pomóc w zarządzaniu przyszłością Commandera.
Nadrabianie zaległości
Każdego roku wypuszczanych jest zwykle wiele zestawów dowódców i rok 2024 nie jest wyjątkiem. Obecny to MTG Duskmourn, o którym więcej dowiecie się z naszego poradnika.
Jednym z najważniejszych zadań Komisji ds. Zasad było tworzenie listy zakazów dla tego formatu, choć w ostatnich latach zakazy były rzadkością. We wrześniu Komisja ds. Zasad ogłosiła pierwsze zakazy od trzech lat – Mana Crypt, Jeweled Lotus, Dockside Extortionist i Nadu, Winged Wisdom. Trzy z tych kart (Krypta Many, Klejnotowy Lotos i Szantażant z Doku) były wcześniej niezbędnymi elementami konkurencyjnych talii Dowódców ze względu na ich zdolność do szybkiego generowania many. Talie wyposażone w te karty mogłyby potencjalnie szybko wyprzedzić inne talie, osiągając maksymalnie pięć punktów many w zaledwie dwie tury, co umożliwiło dostęp do potężniejszych kart i ostatecznie szybkich zwycięstw. Czwarta karta, Nadu, Skrzydlata Mądrość, była już problematyczną kartą w innych formatach i źle współdziałała z innymi podstawowymi kartami formatu Dowódcy. (W istocie Wizards of the Coast przyznają, że Nadu w MTG Modern Horizons 3 było „błędem projektowym”).
Wpływ tych zakazów był ogromny na rynek wtórny. Ceny kart o wartości około 100 dolarów dramatycznie spadły z dnia na dzień, a niektóre straciły 50% lub więcej swojej wartości. Podczas gdy wielu zwolenników formatu Commander świętowało tę zmianę, inni zainteresowani finansowo grą potępili to posunięcie. Duża część tej złości była skierowana na poszczególnych członków Komisji Regulaminowej. Potem nastąpiły groźby i nękanie, które bezpośrednio doprowadziły do rezygnacji, a Komisja ds. Regulaminu ostatecznie w tym tygodniu przekazała kontrolę nad Wizards of the Coast.
Dawaj i bierz
Z praktycznego punktu widzenia wkroczenie Wizards było właściwym posunięciem. To niedorzeczne, że ochotnicy powinni brać na siebie ciężar zarządzania Commander bez żadnego wynagrodzenia ani zasobów zapewnianych franczyzie wartej miliardy dolarów. Żaden wolontariusz nie powinien być nigdy narażany na groźby śmierci i zaskakujące jest, że Komisja ds. Regulaminu przetrwała tak długo bez stawienia czoła znaczącej kampanii nienawiści.
Wiele osób uważało również, że zmiana jest nieunikniona, biorąc pod uwagę popularność formatu. Wizards już wcześniej próbowali zdystansować się od kontrolowanych przez fanów części swojej historii podczas porażki DnD OGL w 2023 roku z udziałem Dungeons & Dragons. Biorąc to pod uwagę, pozwolenie niezależnej stronie trzeciej na zarządzanie tak ważną częścią franczyzy Magic jest sprzeczne ze sposobem, w jaki Wizards i jej spółka dominująca Hasbro działały w ostatnich latach.
OGL controversy
Jeśli przegapiłeś zamieszanie związane z licencją otwartej gry Dungeons & Dragons, możesz nadrobić zaległości w naszym przewodniku. Krótko mówiąc, OGL umożliwiło twórcom tworzenie treści przy użyciu reguł DnD. Wizards próbowali następnie wprowadzić zmiany, które po pewnym czasie zmusiły twórców do oddania 25% zysków. Ze względu na protesty decyzja ta została cofnięta.
Jednak pozwolenie Czarodziejom na pełną kontrolę nad Commanderem (nawet przy zapewnieniu, że społeczność nadal będzie miała jakiś wkład) wydaje się prawdziwą stratą. Commander był czymś wyjątkowym – oddolnym formatem stworzonym przez fanów, którzy celebrowali grę i istniał jako prawdziwa współpraca społeczności z projektantami. Hasbro ma teraz pełną kontrolę nad Commanderem i nic nie stoi na przeszkodzie, aby wykorzystać ten format w celu uzyskania maksymalnej rentowności.
Mówiąc wprost, Wizards ma trudną historię zarządzania własnymi produktami Magic, a teraz Commanderowi brakuje przeciwwagi kierowanej przez społeczność, która zapobiegałaby przeforsowywaniu złych decyzji ze szkodą dla formatu. Zespół projektowy Magic opracował już dziwaczną strukturę poziomów dla Commandera. Mimo że to posunięcie było konieczne, aby chronić zaangażowanych w to ludzi, wydaje się, że cenna część historii i kultury Magic została teraz utracona, a Dowódca pozostawiony jest kapitalistycznym wilkom. Nie spodziewam się, że Commander ulegnie w najbliższej przyszłości jakimkolwiek znaczącym zmianom, ale spodziewam się, że z biegiem czasu format ten ulegnie erozji, zwłaszcza teraz, gdy społeczność nie ma żadnego wkładu w format poza głosowaniem portfelami.
Potrzebujesz na chwilę odpocząć od MTG? Nie przegap najlepsze gry planszowelub te obowiązkowe gry planszowe dla dorosłych.