Nie żyje Sam Strangis: producent „CSI” i „CSI: Miami”, który pracował przy „Happy Days”, „Brady Bunch”, „Batman” i nie tylko, miał 95 lat

Sam Strangis, nominowany do nagrody Emmy CSI I CSI: Miami producent i dyrektor Paramount, którego kariera sięga klasycznych programów telewizyjnych z lat 60. i 70., w tym m.in Ordynans, Banda Brady’ego I Szczęśliwe dni, umarł. Miał 95 lat.

Jego rodzina przekazała portalowi Deadline, że Strangis zmarł 23 lipca z powodu niewydolności nerek w Little Company of Mary Medical Center w Torrance w Kalifornii, jednak wiadomość ta nie została opublikowana.

Kariera telewizyjna Strangisa trwała sześć dekad, począwszy od reżyserowania przedwojennego westernu NBC z lat 1957–59 Niespokojny pistolet przez szalenie udane pierwsze dwa sezony serialu CBS Badanie miejsca zbrodni i spin-off CSI: Miami. Po drodze zdobył dziesiątki punktów, pełniąc także funkcję wiceprezesa ds. produkcji telewizyjnej w firmie Paramount w połowie lat 70.

Urodzony 19 czerwca 1929 roku w Tacoma w stanie Waszyngton Strangis rozpoczął karierę jako kierownik scenariusza w Revue Studios, reżyserując wiele odcinków Niespokojny pistolet. Następnie pełnił funkcję kierownika produkcji przez całą serię żartobliwego serialu o superbohaterach ABC w latach 1966–68 Ordynansreżyserując także niektóre odcinki. Program prowadzony przez Adama Westa i Burta Warda nigdy nie odniósł sukcesu w rankingach, ale w powtórkach zyskał status klasyki obozu.

Następnie Strangis przeniósł się do Paramount Studios, gdzie był szefem produkcji i reżyserował tak pamiętne seriale jak Dziwna para; Banda Brady’ego; Miłość, amerykański styl; Mannixa; Misja: Niemożliwe; Szczęśliwe dni i jego spin-off Laverne i Shirley.

Strangis wraz ze swoim ówczesnym partnerem-producentem Donem Boylem opuścił Paramount, aby wyprodukować nowy, ambitny serial akcji ABC firmy Universal Człowiek za sześć milionów dolarówz udziałem Lee Majorsa. Następnie nakręcił kilka filmów telewizyjnych, po czym wrócił do Paramount jako wiceprezes ds. produkcji telewizyjnej.

Po opuszczeniu Paramount Strangis założył Ten-Four Productions, niezależną firmę produkcyjną skupiającą się głównie na filmach telewizyjnych, m.in Tęcza — historia Judy Garland jako młodej gwiazdy — Tęczowy Wojownik I Powód życia: historia Jill Ireland.

WIDEO POWIĄZANE Z TERMINEM:

Jednak największe sukcesy Strangisa przyszły późno w jego karierze.

Był współproducentem wykonawczym pierwszych dwóch sezonów przebojowego dramatu stacji CBS CSI: Dochodzenie na miejscu zbrodni z lat 2000-02. Serial, który zapoczątkował franczyzę, w którym wystąpili William Peterson i Marg Helgenberger, w swoim debiutanckim roku właśnie nie znalazł się w pierwszej dziesiątce najlepszych wyników na koniec roku i zajął 2. miejsce z tyłu Przyjaciele następny sezon. Strangis podzielił się nominacją do nagrody Emmy dla najlepszego serialu dramatycznego za sezon 2, ale ją stracił Zachodnie skrzydło. Otrzymał także nominację Gildii Producentów za ten sezon oraz nagrodę Kodak Vision Award podczas rozdania Złotych Laurów PGA w 2001 roku.

Strangis opuścił serial po drugim sezonie, aby pracować nad spinoffem pod przewodnictwem Davida Caruso CSI: Miamiktórego premiera miała miejsce we wrześniu 2002 roku w stacji CBS i okazała się nieszablonowym hitem. Opuścił program po pierwszym sezonie, ale ponieważ serial o statku-matce królował jako serial telewizyjny nr 1 w największej oglądalności w latach 2004–2005, CSI: Miami mocno zadomowił się w pierwszej dziesiątce. Obydwa przez wiele lat nadal przyciągały dużą publiczność.

Wśród wielu innych seriali Strangisa znajdują się także filmy konsorcjalne Żołnierz fortuny, Inc. I Wojna światów i serial komediowy CBS PTA w Harper Valley. Na początku swojej kariery pracował jako drugi zespół lub zastępca reżysera w serialu CBS pt. Samotnik i ABC Występ Patty Duke I Nowa rasa.

Strangis pozostawił żonę Bonnie; córka Debi; synowie producentów Gary i Greg; siostry Judy i Cindy; pięcioro wnucząt i dziewięcioro prawnuków. Gary Strangis jest dwukrotnym zdobywcą nagrody Emmy producentem Praktyka, i Greg Strangis pracowali przy takich serialach jak Grzebień Sokoła I Osiem wystarczy.

Zrodlo