Dokument „Łowcy mafii” o operacji złapania „Ndranghety” w ARD & Arte, a producent Beetz Brothers wznosi toast za dwa lata w stajni Leonine

EKSKLUZYWNY: Niemiecki dom produkcyjny Beetz Brothers Film Production przygotowuje serię filmów kryminalnych dla ARD i Arte na temat operacji Eureka, największej międzynarodowej operacji policyjnej przeciwko włoskiej „Ndranghecie”.

Łowcy mafii opowie składającą się z pięciu odcinków historię o tym, jak główni śledczy rozpoczęli operację mającą na celu obalenie włoskiej grupy mafijnej, która od lat 80. XX wieku jest jedną z najpotężniejszych organizacji przestępczych w kraju. W programie znajdą się ekskluzywne wywiady z głównymi badaczami, materiały archiwalne i klimatyczne rekonstrukcje.

Szacuje się, że „Ndrangheta” zarabia do 50 miliardów euro (52,4 miliarda dolarów) rocznie w wyniku różnych działań przestępczych. Dominują w handlu kokainą z Ameryki Łacińskiej do Europy, zajmują się także handlem bronią i inną działalnością. Organizacja składa się z kilkudziesięciu rodzin z regionu Kalabrii w południowych Włoszech, które luźno tworzą zbiorową strukturę. W operacji Eureka zaangażowały się siły policyjne z całej Europy i Ameryki Południowej, a w jej wyniku aresztowano ponad 100 osób.

Dokument jest reklamowany jako sztandarowy projekt na rok 2025 dla ARD w Niemczech i francusko-niemieckiego kanału Arte. Reżyserami są Stefano Strocchi i Veronika Kaserer, a producentami są Christian Beetz i Georg Tschurtschenthaler przy wsparciu Niemieckiego Funduszu Filmowego, Medienboard Berlin-Brandenburg, Filmstiftung NRW i IDM Film Commission Südtirol.

OneGate Media ma prawa do dystrybucji i kupuje go przed debiutem w telewizji w styczniu przyszłego roku. Firma Beetz Brothers przygotowała także wersję składającą się z trzech części i 90-minutowego programu dla kanałów linearnych.

Odkąd, jak wówczas ujawniliśmy, sprzedał 50% swoich udziałów Leonine Studios w 2022 r., Beetz Brothers skupiło się na dokumentach premium, w szczególności tworząc niszę w europejskich dokumentach kryminalnych, takich jak oryginały Netflix Zbrodnia doskonała I Miejsce zbrodni w Berlinie — zabójca nocnego życiazdobywca nagrody ARD Reeperbahn — Jednostka Specjalna 65.

Łowcy mafii staje się najnowszym produktem, który zszedł z linii produkcyjnej, współzałożyciel Beetz Brother, Christian Beetz, powiedział Deadline, że jego zdaniem gatunek, który napędza nieskryptowane plany globalnych streamerów, wyczerpuje się, co doprowadziło do konieczności wprowadzenia innowacji w rozwoju, wraz z powrót „starego standardu opowiadania historii dokumentalnej, charakteryzującego się znacznie większym zróżnicowaniem treści i formy”.

„Ogólnie rzecz biorąc, gatunek prawdziwego kryminału prawie wyczerpał swój potencjał narracyjny, co skłoniło nas do opracowania zupełnie nowej mieszanki gatunków dla Amazon Prime: komedia spotyka się z prawdziwą zbrodnią w naszym serialu Niemiecki kokainowy kowboj I Miliardy, Mike skupiając się głównie na rozrywce i opowiadaniu historii z niespodzianką. Zasadniczo są to komedie o oszustach” – powiedział.

Międzynarodowy rynek dokumentów pozostaje pełen wyzwań, a tradycyjni europejscy wydawcy mają trudności z finansowaniem filmów o dużych biletach, a streamerzy bardziej skupiają się na tytułach opartych na talentach i tematyce sportowej. Dzięki wsparciu Leonine, zwłaszcza w postaci puli rozwojowej, firma Beetz Brothers skupiła się na wysokiej klasy niemieckojęzycznych dokumentach dotyczących prawdziwych przestępstw, historiach śledczych, takich jak Sky’s Juan Carlos: Upadek króla oraz dokumenty sportowe, w tym Tajemnice FC Barcelony oraz dokument wyścigowy RTL i Blue Ant #Racegirl — powrót Sophii Floersch.

„Ponieważ rynek międzynarodowy zaczął skupiać się bardziej na kraju, koncentrujemy się przede wszystkim na niemieckojęzycznych produkcjach z najwyższej półki w Niemczech, które obejmują głównie te trzy główne gatunki” – powiedział Beetz.

Beetz zauważył, że dokumenty śledcze, takie jak Juana Carlosaktóry był sprzedawany za pośrednictwem NBCUniversal do ponad 45 krajów, oraz dokument kryminalny Netflix Oszust z Tindera i seriale polityczne Młody Berlusconi pozostał chwilą.

„Dziennikarstwo śledcze nie oznacza już tylko suchych, informacyjnych treści, ale może także skupiać się na postaciach i dostarczać rozrywki. Jest to bardzo skomplikowane, ponieważ historia nie jest już opowiadana z zewnątrz, ale od wewnątrz, przez ludzi, którzy są jej częścią.

Jednak wątpił, jak długo sport będzie dominował w dokumentach. „Dokumenty o wielkich gwiazdach, takie jak Netflix Beckhama napędzają rynek, pokazując swoich bohaterów z bliska i intymnie, jak nigdy dotąd, ale liczba głównych sportowych adresów IP jest ograniczona, a nawet podejście Netflix do opowiadania całych wydarzeń sportowych, jak to po mistrzowsku zrobiono Jedź, aby przetrwać Lub Tour de France wydaje się być wyczerpany” – stwierdził Beetz.

Boom do biustu

Wiadomości z Łowcy mafii pojawia się w trakcie trwającego w Holandii festiwalu dokumentów IDFA w Amsterdamie i prowadzi debaty i prywatne rozmowy na temat kondycji i ożywienia rynku będącego wyzwaniem dla tego gatunku.

Kiedy Beetz Brothers dołączyli do stajni Leonine, Beetz opisuje branżę dokumentalną jako „w środku wielkiego boomu, a międzynarodowa wojna o streaming”.

Doprowadziło to jednak do tego, że więcej firm otwierało działy dokumentacyjne i pojawiało się start-upy, co spowodowało, że talentów było coraz mniej w chwili, gdy rynek zaczął się kurczyć. „Nawet w Europie stosunkowo niewiele talentów w dziedzinie filmu dokumentalnego posiada niezbędne doświadczenie w opracowywaniu i realizacji najlepszych filmów dokumentalnych przypominających streaming” – powiedział Beetz.

Dla Beetz Brothers zatrudnienie showrunnera Tschurtschenthalera na stanowisko dyrektora kreatywnego było znaczącym posunięciem, podobnie jak wsparcie finansowe, prawne i kreatywne dla Leonine. „Zaowocowało to jeszcze wyższą wydajnością, co pozwoliło nam działać szybciej i bardziej profesjonalnie w coraz bardziej złożonym środowisku” – powiedział Beetz.

Nastąpiło kurczenie się rynku obejmujące całą branżę, które dotknęło wszędzie, od Stanów Zjednoczonych po Azję. „Obecnie doświadczamy ostrej korekty rynkowej w związku z pęknięciem bańki i znacznym spadkiem wolumenu zamówień w branży” – powiedział Beetz. „To dzieje się w Niemczech i w świecie zachodnim.

„Niektóre z nowo powstałych firm dokumentalnych zniknęły już z rynku lub uległy redukcji. Część starych dinozaurów zniknęła. Liczba seriali z najwyższej półki w sektorze dokumentalnym, podobnie jak w sektorze fabularnym, znacznie spadła. Nawet ARD — największy gracz na niemieckim rynku filmów dokumentalnych — realizuje swoje zapowiedź ograniczenia liczby filmów dokumentalnych. Rynek nie wrócił już do poziomu sprzed kilku lat. uległo zasadniczej zmianie.”

W rezultacie skupiono się na produkcjach, które są opłacalne i produkowane na dużą skalę, oraz produkcjach „flagowych”, które „muszą wyróżniać się na tle rosnącego białego szumu” w świecie streamingu. „Produkcje mieszczące się pomiędzy tymi dwiema skrajnościami w dużej mierze zniknęły” – powiedział Beetz.

Beetz stwierdził, że „dobrze opowiedziane filmy dokumentalne przyciągają znacznie więcej uwagi i publiczności w porównaniu z kosztowną fikcją”, ale zauważył, że obraz tego, jak będzie wyglądać tworzenie dokumentów w 2025 r., wciąż się kształtuje.

„Najważniejsze pytanie brzmi: co dalej? Obecnie jesteśmy świadkami odrodzenia się seriali dokumentalnych i fanów filmów dokumentalnych w sektorze celebrytów” – powiedział Beetz. „Koncentrują się one na wysokiej jakości rozrywce i ekskluzywności. Gwiazdy to jednak towar deficytowy i zdajemy sobie sprawę, że sztuka opowiadania historii znów zyskuje na znaczeniu. Wiąże się to z mieszaniem gatunków i znajdowaniem nowych, odpowiednich perspektyw w już znanych historiach. To wydaje się zamykać koło po szumie.”

Zrodlo