W sezonie 11 Ostatni tydzień dzisiaj wieczorem w finale John Oliver odniósł się do toczącego się postępowania sądowego TikTok przeciwko podejmowanym przez rząd USA próbom zablokowania platformy należącej do chińskiej firmy ByteDance.
Oliver rozpoczął program od podsumowania „przerażających nagłówków gazet” tygodnia, w tym Marka Zuckerberga, który nagrał singiel z artystą T-Painem podczas coveru „Get Low” – projektu, który komik-gospodarz porównał do „Kidz Bop” dla dorosłych, gdzie wszystkie przekleństwa są nienaruszone, ale nadal istnieje głębokie poczucie, że muzyka była pomyłką”.
Poruszył także krótko falę wyborów do gabinetu Donalda Trumpa, która wywołała reakcję po obu stronach alejki, w tym nominację Matta Gaetza na prokuratora generalnego: „Człowiek, przy którym moi prawnicy twierdzą, że nie mogę dzwonić do Jeffreya Epsteina, gdyby wybrał się na bardziej niebezpieczne plaże .”
Jednak większość ostatniego odcinka dotyczyła pojedynkujących się interesów TikToka i rządu USA. Oliver rozpoczął segment od pokazania klipu przedstawiającego użytkownika mediów społecznościowych reagującego na popularnego producenta czekolady Amaury’ego Guichona, który konstruował coś, co początkowo wydawało się czekoladowym dziełem NSFW.
„Co za podróż! I szczerze mówiąc, nie wiem, jak telewizja ma z tym konkurować. Zdecydowanie obejrzałbym, jak ten facet prowadzi teleturniej pt Dick czy Snake? To w zasadzie Czy to ciasto? tylko ze znacznie większymi obrażeniami typu „węże na penisie” – zażartował Oliver.
Jednym z najbardziej kontrowersyjnych elementów TikToka jest hiperszybki algorytm platformy, który działa na zasadzie gromadzenia i śledzenia danych użytkowników: „W ten sposób może szybko dowiedzieć się, co lubisz i w kółko podawać Ci więcej tego samego, zupełnie jak kochająca babcia czy Marvel Studios” – powiedział Oliver, ostro krytykując studio w związku ze zmęczeniem konsumenckich superbohaterów.
Następnie Oliver odtworzył serię TikToków z udziałem kobiet, które stwierdziły, że platforma pomogła im uświadomić sobie, że są queer, i dodała, że platforma „przyspiesza przebudzenie seksualne ludzi”. Wcześniej takie odkrycie mogło wymagać lat terapii lub całego epizodu Xena: Wojownicza księżniczka. Szczerze mówiąc, nie sądzę, żeby od tego czasu maszyna była odpowiedzialna za więcej przebudzeń seksualnych Żelazny Giganti nie będę ci się z tego tłumaczył. Nie robię tego. Jest obiektywnie atrakcyjnym robotem, jest wysoki, ma miłe oczy, świetnie radzi sobie z dziećmi i jestem pewien, że ma ustawienie wibracji. Nie bądź dziwny w tej kwestii. Jesteś dziwny.”
I choć Oliver stwierdził, że waha się, czy zaufać międzynarodowej korporacji czerpiącej zyski z danych konsumentów, „jej zachowanie jest całkiem zgodne z bardzo nieśmiałymi standardami Doliny Krzemowej. Pomyśl o TikToku jako o firmie produkującej napoje bezalkoholowe w XIX wieku. Jasne, jej produktem jest głównie kokaina, ale hej, pokaż mi napój dla dziecka, który nim nie jest.”
Doszedł do wniosku: „W świecie, w którym Instagram zna Twoją lokalizację, Uber zna Twoje lęki z dzieciństwa, a DoorDash ma szczegółowy render 3D jelita cienkiego, którego menedżerowie używają jako wygaszacza ekranu, twierdząc, że chronisz prywatność Amerykanów, zakazując TikToka. walczysz ze zmianami klimatycznymi, zakazując sprzedaży Kia Sorrento. Jasne, mam na myśli, że technicznie rzecz biorąc, nie jest to nic, ale w szerszym znaczeniu, w zasadzie nic.
Zamykając program i rozpoczynając 12. sezon w 2025 r., Oliver wziął udział we własnym wirusowym trendzie na TikToku, naśladując taniec „Apple” Charli XCX.
„Chciałbym, aby w 2025 roku Elon Musk skakał tak wysoko, żeby nigdy nie spadł” – powiedział o swoich postanowieniach noworocznych. „Chciałbym przeżyć chociaż jeden dzień i nie słyszeć o Podły film. A w 2025 roku chciałbym finału Misja: Niemożliwe film zakończy się zdjęciem maski przez Toma Cruise’a, aby odsłonić Shelly Miscavige.