QCinema Project Market (QPM) zakończyło się w ten weekend ceremonią wręczenia nagród, podczas której wręczono nagrody pieniężne i usługi rzeczowe o wartości 442 000 dolarów projektom z Filipin i pozostałej części Azji Południowo-Wschodniej.
Wydarzenie jest częścią poszerzającej się oferty programów branżowych Międzynarodowego Festiwalu Filmowego QCinema (8–17 listopada), jednego z najważniejszych spotkań filmowych na Filipinach, którego gospodarzem jest Quezon City, największe miasto w rozległym obszarze metropolitalnym Metro Manila .
Choć festiwal istnieje już od 12 lat, QPM (14-16 listopada) zorganizował w tym roku drugą edycję, której towarzyszyła inauguracja Asian Next Wave Film Forum, cyklu dyskusji panelowych, kursów mistrzowskich i studiów przypadków regionalnych koprodukcje.
QPM wybrało 20 projektów, w tym dziesięć z Filipin i dziesięć z pozostałej części Azji Południowo-Wschodniej. Wśród zwycięskich projektów znalazła się koprodukcja Birmy i Indonezji Piwna dziewczyna w Rangunie oraz nadchodzące prace filipińskich filmowców Martiki Ramirez Escobar, Eve Baswel i Sonny’ego Calvento.
Liza Diño, dyrektor wykonawcza Quezon City Film Commission, która jest organizatorem QPM, twierdzi, że rynek ten wpisuje się w plany umocnienia pozycji Filipin w szybko rosnącej fali międzynarodowych koprodukcji i sieci producentów w Azji Południowo-Wschodniej. „Robimy tę pracę na Filipinach od kilku lat, znajdując sposoby na współpracę z innymi twórcami filmowymi z Azji Południowo-Wschodniej i wspierając ją funduszami” – mówi Diño, odnosząc się do koprodukcji, w tym m.in. Wietnam i Nam I Plan 75w którym główną rolę odegrali producenci filipińscy.
„Chcieliśmy jednak rozszerzyć naszą platformę branżową, abyśmy mogli zapewnić ciągłość naszej pracy w Azji Południowo-Wschodniej i zrozumieć, z jakimi innymi terytoriami Filipiny mogą faktycznie współpracować” – kontynuuje. „Ameryka Łacińska jest oczywistym krajem do odkrycia ze względu na nasze wspólne hiszpańskie dziedzictwo”.
W ciągu ostatniego roku brak ciągłości stał się coraz większym problemem w Azji Południowo-Wschodniej, ponieważ w kilku krajach doszło do zmiany rządu, co nieuchronnie wpłynęło na politykę filmową i finansowanie. Diño sama była szefową Filipińskiej Rady ds. Rozwoju Filmu (FDCP) do czasu zmiany rządu krajowego po wyborach w 2022 r.
Tymczasem Asian Next Wave Film Forum, które odbyło się w tym roku po raz pierwszy, ma na celu udostępnienie całej międzynarodowej wiedzy i doświadczenia innym producentom, filmowcom, naukowcom i entuzjastom filmu z filipińskiego przemysłu filmowego.
„ Wietnam i Nam studium przypadku naprawdę otworzyło oczy naszym lokalnym filmowcom, którzy kręcili mniejsze filmy na Filipinach, a nie próbowali jeszcze robić międzynarodowej koprodukcji” – wyjaśnia Manet Dayrit, prezes Fundacji Filmowej Quezon City, która nadzoruje festiwal i nowy forum.
Ale podczas Wietnam i Namkoprodukcja obejmująca osiem krajów, której premiera odbyła się na tegorocznym festiwalu filmowym w Cannes, zdecydowanie należy do kategorii artystycznej. Dayrit wyjaśnia, że zarówno forum, jak i QPM również badają zbieżność pomiędzy kinem artystycznym i gatunkowym.
„Tegoroczne hasło brzmiał: «Riding the Wave: Shifting Tides of Arthouse and Genre», ponieważ czujemy, że w Azji granice między studiem artystycznym a gatunkiem przeplatają się i chcieliśmy sprawdzić, jak poradzić sobie z tą zmianą” – mówi Dayrit.
Wiele projektów wybranych do QPM również odzwierciedlało ten trend – niektóre, jak projekt Kennetha Dagatana ZgnićAtsuko Hirayanagi PowrótCalvento Matka Może i Mario Cornejo Mój sąsiad gangster zawierają elementy horroru, thrillera, zjawisk nadprzyrodzonych i komedii.
Tymczasem festiwal filmowy QCinema również się rozwija – oprócz głównej sekcji konkursowej Asian Next Wave, przyznał nagrody w sekcji Nowe Horyzonty za pierwsze i drugie filmy fabularne oraz Rainbow QC o tematyce LGBTQ+. Uwzględniono zwycięzców Nowych Horyzontów Toksycznylitewskiego reżysera SauléBliuvaité i Z Li Never Criesz wietnamskiego Pham Ngoc Lân. W konkursie RainbowQC nagrody powędrowały do Marcelo Caetano Dziecko i Mikko Mäkelä Sebastiana.
Dwa wietnamskie filmy – Wietnam i Nam I Nie płacz motylku – zdobyła także nagrody w Asian Next Wave. „To był mocny rok dla kina wietnamskiego” – mówi dyrektor artystyczny QCinema, Ed Lejano. „Od trzech lat cieszą się dużym zainteresowaniem, szczególnie w przypadku filmów studyjnych, z których część jest wydawana komercyjnie. W filipińskim kinie studyjnym coraz więcej filmów powstaje w ramach rynków projektowych i koprodukcji regionalnej”.
Co ciekawe jednak, wielokrotnie nagradzany filipiński film w azjatyckiej kolejnej fali – Bor Ocampo’s Łupacz pieniędzyktóry miał swoją światową premierę w QCinema i zdobył nagrodę dla najlepszego aktora pierwszoplanowego dla Johna Lloyda Cruza, nie był koprodukcją. „To była w pełni filipińska produkcja niezależna, ale współproducentem była jej gwiazda” – wyjaśnia Lejano.
Patrząc z szerszej perspektywy, Diño i Dayrit wyjaśniają, że festiwale i programy branżowe są częścią szerszej wizji Quezon City, które stara się zostać uznane za Kreatywne Miasto Filmu UNESCO, przy wsparciu burmistrz Quezon City Joy Belmonte .
Ponad 70% pracowników branży filmowej i telewizyjnej w Metro Manila ma swoją siedzibę w Quezon City, w którym znajduje się także kilka sieci telewizyjnych, w tym ABS-CBN i GMA, studia i główne firmy produkcyjne, a także Kongres Filipin i wiele krajowych departamenty rządowe.
Obecnie planuje się uczynić Quezon City bardziej lokalizacją międzynarodową. „Rząd ma bardzo aktywne plany, aby uczynić Quezon City miejscem kręcenia filmów, wprowadzić tu międzynarodową koprodukcję oraz zapewnić zachęty i inne rodzaje wsparcia” – wyjaśnia Diño.
Choć jest to dopiero początek, trwają rozmowy, w jaki sposób miejski podatek od rozrywki, pobierany od kas, koncertów i innych form rozrywki, mógłby zostać wykorzystany do podnoszenia kwalifikacji lokalnych pracowników filmowych i przyciągania do Quezon City większej liczby międzynarodowych produkcji.