Kiedy Donald Trump został ogłoszony zwycięzcą Wybory prezydenckie w USAAmerykanki zaczęły publikować posty na temat ruchu 4B, radykalnego ruchu feministycznego, który powstał w Korei Południowej. Z jedna kobieta twierdzi, że zerwała ze swoim republikańskim chłopakiem w wieczór wyborczy dołączyć do 4B, mówiąc, że ją buduje”wymarzone ciało, którego przez najbliższe cztery lata nie dotknie żaden mężczyzna”, dyskusja na temat ruchu eksplodowała w Internecie.
Co to jest 4B?
4B oznacza „cztery nie”, co oznacza zakaz randek, seksu, małżeństw i wychowywania dzieci, jak twierdzi Hawon Jung, dziennikarz i autor książek Kwiaty ognia: osobista historia ruchu feministycznego w Korei Południowej i jego znaczenie dla praw kobiet na całym świecienapisał dla New York Timesa w ubiegłym roku.
Infolinie kryzysowe odnotowują ogromny wzrost przed i po zwycięstwie Trumpa
W ostatnich latach w zachodnich przestrzeniach internetowych nasiliła się dyskusja na temat 4B. W 2023 roku w czasopiśmie The Cut opublikowano szeroko komentowaną książkę wyjaśnienie na 4B (która została zaktualizowana w świetle wyborów).
Jak Jung przekazał Mashable e-mailem, 4B pojawiło się w Korei Południowej jako część szerszej fali feministycznej, która przetoczyła się przez kraj od końca 2010 r. do początku 2020 r. W internecie i poza nim toczyły się gorące dyskusje na temat mizoginii, patriarchatu, przemocy ze względu na płeć i dyskryminacji ze względu na płeć. W Korei występują duże różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn i znalazł się także na ostatnim miejscu wśród 29 krajów OECD (Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju). środowisko pracy kobiet.
Większa część tych dyskusji dotyczyła nierównych obciążeń, z jakimi borykają się kobiety w zakresie pracy domowej i opieki, często kosztem osobistych aspiracji, stwierdziła Jung. Mniej więcej w tym czasie termin „brak małżeństwa” – z grubsza przetłumaczony jako „świadomie niezamężna” – zaczął zyskiwać na popularności i być powszechnie używany w odniesieniu do kobiet, które zdecydowały się nie wychodzić za mąż.
Jak walczyć z niewidzialnym podziałem pracy we własnym domu
„4B znajduje się na skrajnym końcu spektrum kobiet w Korei Południowej, które decydują się pozostać samotne i bezdzietne” – stwierdziła Jung. Zdaniem zaangażowanych kobiet, z którymi rozmawiał Jung, argumenty przemawiające za 4B sprowadzają się do zmęczenia kulturą patriarchalną zakorzenioną w instytucji małżeństwa, presją społeczną, aby zawierać związek małżeński i posiadanie dzieci, przemocą ze strony partnera (IPV) i brakiem ochrony. dla ofiar. Te kobiety decydują się na bojkot małżeństw, a nawet romantycznych związków z mężczyznami, dopóki społeczeństwo i mężczyźni nie zmienią sposobu, w jaki traktują kobiety.
Z Ruch #MeToo w Korei PołudniowejIPV i cyfrowe przestępstwa na tle seksualnym Kiedy pod koniec 2010 roku zwrócono na siebie uwagę opinii publicznej – w połączeniu z precedensem „zakazu zawierania małżeństw” w kraju – 4B nabrało impetu, aby się osiedlić i zyskać większą popularność, stwierdziła doktor socjologii. kandydatka na Uniwersytecie Yale, Meera Choi, która studiuje ruch 4B.
Nie ma określonej liczby kobiet w ruchu 4B w Korei Południowej. Jung stwierdziła, że osoby identyfikujące się jako feministki w Korei są ofiarami molestowania, znęcania się, niepowodzeń w karierze, a nawet utraty pracy i przemocy. Dlatego niektórzy obserwujący 4B nie udostępniają tego publicznie.
Zarówno Jung, jak i Choi stwierdziły, że wśród kobiet z Korei Południowej niezadowolenie z małżeństwa i rodzenia dzieci jest szersze, wykraczające poza te, które identyfikują się jako 4B. Ponadto niektóre kobiety decydują się na bezdzietność i samotność i nie identyfikują się z grupą 4B, ponieważ nie postrzegają tego jako wypowiedzi politycznej.
„Głównym przesłaniem ruchu 4B jest znacznie bardziej skondensowana, intensywna i szczera wersja frustracji i skarg, jakie wiele zwykłych południowokoreańskich kobiet odczuwa w związku z instytucją małżeństwa lub ogólnie patriarchalną kulturą rodzinną” – stwierdził Jung.
Dlaczego Amerykanki mówią o 4B?
Zwycięstwo Donalda Trumpa wywołało dyskusję na temat 4B w USA, podobnie jak związane z nim mizoginistyczne przechwalanie się – takie jak stwierdzenie białego nacjonalisty Nicka Fuentesa: „Twoje ciało, mój wybór.”
Możliwość miksowania po zmroku
W mediach społecznościowych toczą się dyskusje nt dobrowolny celibat i bycie „trzeźwym chłopcem” pojawiło się wśród kobiet heteroseksualnych w ciągu ostatniego roku. Dzieje się tak głównie z powodu frustracje związane z nowoczesnymi randkami i aplikacje randkowe, a także niezadowolenie z przypadkowego seksu. Jest to także konsekwencja polityki, zwłaszcza tzw obalenie Roe przeciwko Wade’owi I mizoginistyczne ideały forsowane przez wpływowych osobistości manosfery.
Do tych dyskusji wrzucono punkt 4B. Choi stwierdziła jednak, że istnieją nieodłączne różnice między feminizmem amerykańskim i południowokoreańskim. Podała przykład: amerykański feminizm skupia się na indywidualnych pragnieniach i wolności, co jest perspektywą bardziej optymistyczną. Choi powiedziała, że w Korei bardziej dominuje pesymizm i większy nacisk kładzie się na to, co czyni kogoś „dobrym” feministą.
Kto może wziąć udział w 4B?
Wśród amerykańskich kobiet wybuchła dyskusja na temat tego, kto może, a kto nie może być 4B. Zaczęły kobiety pytając, czy mogliby być w 4B jeśli mają chłopaka, męża i/lub dzieci.
„Jeśli masz chłopaka lub męża, nie możesz być poza ruchem 4b [sic]”, powiedział użytkownik X @lilmswinehouse3.
Tweet mógł zostać usunięty
„Nigdy nie będziemy wolni” – powiedziała użytkownik X @bambilith wraz ze zrzutem ekranu przedstawiającym kobietę pytającą, czy może wziąć udział w 4B „ale nadal kocham [her] sympatia.”
Tweet mógł zostać usunięty
Jung powiedział, że od czasu pojawienia się 4B podobne argumenty pojawiały się czasami w południowokoreańskich mediach społecznościowych i na czatach internetowych. „Argumenty zwykle toczyły się wokół pytania, czy kobieta może być prawdziwą feministką, jeśli spotyka się z mężczyzną, jeśli jest zamężna, „zaprzedając się” w ten sposób patriarchalnej instytucji małżeństwa” – stwierdził Jung. „I myślę, że tego rodzaju debata nieuchronnie ma miejsce, gdy istnieje ruch napędzany mediami społecznościowymi i oparty na głęboko osobistych zmianach w codziennym życiu kobiety”.
Nie mam chłopaka od dekady. Oto, czego się nauczyłem.
Choi powiedziała, że 4B stało się w Korei niemal ortodoksyjnym, separatystycznym ruchem feministycznym. Pojawia się pytanie, kto jest „lepszą” feministką. To odizolowana grupa, w której niektóre kobiety z 4B spotykają się ze sobą tylko dlatego, że są zmęczone dyskusjami o mężczyznach, o których mogą rozmawiać na przykład ich zamężne przyjaciółki.
„Wśród kobiet, dla których 4B jest nie tylko praktyką, ale niemal tożsamością” – stwierdziła Choi. W swoich badaniach przeprowadziła wywiady z kobietami, które stwierdziły, że nie należą do grupy 4B, ponieważ nie przestrzegają „zasad”, nie są gotowe na brak relacji z mężczyznami lub dlatego, że noszą makijaż i długie włosy. Te ostatnie punkty odnoszą się do ruch „ucieczki z gorsetu”.gdzie Koreanki odrzucają społeczne ideały piękna, obcinając włosy i nie nosząc makijażu, aby nie wyglądać kobieco.
Co więcej, wiele kobiet z grupy 4B w Korei jest takimi kobietami esencjaliści płcico oznacza, że wierzą, że mężczyźni i kobiety różnią się wewnętrznymi, biologicznymi różnicami. Wiele z nich (ale nie wszystkie) to także osoby trans-wykluczające. Wydaje się to kontrastować z grupą kobiet mówiących o 4B w Ameryce, które wydają się być głównie liberalne (choć niektóre mogą być również TERFS, radykalnymi feministkami trans-wykluczeniowymi).
Niektóre kobiety w Korei krytycznie odnoszą się do 4B – nawet jeśli same nie angażują się w związki heteroseksualne – ze względu na płeć i seksualność, stwierdziła Choi. Podobne feministyczne ruchy separatystyczne istniały również w USA krytykowany za wykluczanie kobiet transpłciowych. Strajki seksualneogólnie rzecz biorąc, miały miejsce gdzie indziej na świecie. W 2019 r. aktorka Alyssa Milano wezwała do strajku na tle seksualnym po ograniczeniach aborcji. Koncepcja była krytykowana za założenie, że seks polega na zadowalaniu mężczyzn, a nie pragnień kobiet, oraz za wykluczanie osób LGBTQ.
Czym są przestępstwa cyberseksualne? Przeczytaj fragment „Kieszonkowego przewodnika po patriarchacie”
Czy 4B rozprzestrzeni się w USA?
Czas pokaże, czy 4B lub coś podobnego stanie się powszechne w USA
Wydaje się, że kilka dni po wyborach praktyki 4B, ale nie ich aspekt tożsamości, rozprzestrzeniły się w amerykańskich mediach społecznościowych. Kontekst, w jakim niektóre południowokoreańskie radykalne feministki wyznają esencjalistyczne przekonania dotyczące płci, może zostać utracony w Stanach Zjednoczonych.
Pomijając utracony kontekst, Choi stwierdził, że trudno w prosty sposób powiedzieć, czy zyskanie popularności ruchu jest dobrą, czy złą rzeczą. To reakcja na wschodzące myślenie konserwatywne, ale może pomóc kobietom myśleć o swoim życiu wykraczającym poza relacje z mężczyznami. „Wczuwam się i sympatyzuję ze strategiami i taktyką tych kobiet” – powiedziała Choi i jest ciekawa, jak rozwinie się sytuacja w USA
“Z Roe przeciwko Wade’owi już nie ma, a na horyzoncie pojawia się kolejna prezydentura Trumpa, zainteresowanie amerykańskich kobiet ruchem 4B i tym, co on reprezentuje, wydaje się wskazywać na rosnące poczucie złości i beznadziei, jakie kobiety odczuwają w związku z patriarchalną siłą w ich społeczeństwie – co jest kluczowym czynnikiem, który utorował drogę na początek dla ruchu 4B w Korei Południowej” – powiedział Jung.
Pomimo różnic kulturowych i politycznych, złość i frustracja kobiet w społeczeństwie patriarchalnym są aż nazbyt podobne.
AKTUALIZACJA: 13 listopada 2024 r., 12:17 czasu wschodniego Ten artykuł został zaktualizowany w celu wyjaśnienia komentarzy Choi.