Europejskie Nagrody Filmowe: „Substancja”, „Emilia Pérez” i „Dziewczyna z igłą” Główne nagrody artystyczne i rękodzielnicze

Coralie Fargeat Substancja i Jacques’a Audiarda Emilia Perez znaleźli się w gronie zwycięzców nagrody Europejskiej Akademii Filmowej Excellence Awards 2024, nagradzającej osiągnięcia w dziedzinie sztuki i rzemiosła w ośmiu kategoriach.

Zwycięzcy, wybrani przez specjalistyczne ośmioosobowe jury, odbiorą trofea podczas ceremonii wręczenia Europejskich Nagród Filmowych, która odbędzie się 7 grudnia w szwajcarskiej Lucernie.

Brytyjczyk Benjamin Kračun zdobył nagrodę za najlepsze zdjęcia europejskie za swoją pracę nad filmem Substancja a jury pochwaliło sposób, w jaki uchwycił śmierć głównej bohaterki Elisabeth Sparkle (Demi Moore).

„W zabawny sposób bada jej fizyczny i psychiczny koniec za pomocą bardzo stylizowanych zniekształceń i manipulacji obiektywem. Jest głośny i błyszczący, ale potrafi też wydobyć nieoczekiwaną intymność i wrażliwość” – czytamy w komentarzach jury.

|Widzowie zostają przeniesieni do nieznośnie bolesnego i przezabawnie hałaśliwego zakończenia, które można osiągnąć jedynie dzięki współpracy ze wszystkimi działami i które jest niewątpliwie świętem kinematografii i kina.

Francuska montażystka Juliette Welfling zdobyła nagrodę za najlepszy montaż Emilia Pereza jury zauważyło „niesamowitą płynność i elegancję” filmu i pochwaliło sposób, w jaki „wciągnął on widzów w narrację, nie odczuwając żadnego typowego zatrzymania i przejścia między scenami śpiewanymi a pozostałymi”.

Polka Jagna Dobesz zdobyła nagrodę dla najlepszej europejskiej scenografii za pracę nad szwedzko-polską koprodukcją Magnusa von Horna Dziewczyna Z Igłą.

„Trudne życie i dramat psychologiczny młodej Karoline w powojennej Kopenhadze zostały fachowo zilustrowane przez doskonałą, interesującą, mocną wizualnie i uderzającą scenografię” – skomentowało jury.

„Poprzez umiejętnie zaprojektowane wnętrza i starannie dobrane plenery scenografka Jagna Dobesz silnie i mocno przyczynia się do jakości wizualnej i atmosfery filmu”.

Wielokrotnie nagradzana austriacka projektantka kostiumów Tanja Hausner zdobyła nagrodę dla najlepszego europejskiego projektu kostiumów Kąpiel Diabłaza sposób, w jaki jej kostiumy budowały „każdą postać w mistrzowski i bardzo nowoczesny sposób.

Najlepszy makijaż i fryzura zdobyła Holenderka Evalotte Oosterop za pracę nad dramatem islandzkiego reżysera Rúnara Rúnarssona Kiedy załamuje się światło.

Frederikke Hoffmeier zdobył tytuł najlepszej europejskiej ścieżki dźwiękowej Dziewczyna Z Igłąa jury skomentowało „oryginalny i eksperymentalny sposób”.

„Oprócz zdjęć, które wydają się niezwykle nowoczesne, choć jest to film historyczny, także muzyka ma nowoczesne i odważne podejście, tworząc ponadczasowy język muzyczny” – stwierdziło jury.

Marc-Olivier Brullé, Pierre Bariaud, Charlotte Butrak, Samuel Aïchoun i Rodrigo Diaz zdobyli tytuł najlepszego dźwięku za Historia Souleymane’a.

„Doskonale modulowane arcydzieło realizmu dźwiękowego. Zamiast opierać się na partyturze, film wykorzystuje dialogi, muzykę diegetyczną, efekty dźwiękowe i atmosferę, aby udramatyzować rozpaczliwą podróż przez kakofonię paryskiego ruchu ulicznego, sklepów, biur, restauracji i stacji metra” – stwierdziło jury.

Najlepsze europejskie efekty wizualne otrzymali Bryan Jones, Pierre Procoudine-Gorsky, Chervin Shafaghi i Guillaume Le Gouez za pracę nad filmem Substancja.

„Łączenie organicznych efektów dźwiękowych i efektów wizualnych w zaskakujący sposób, Substancja wykazuje wysoki poziom efektów wizualnych w dobrym połączeniu z protetyką. Cofając się tam, gdzie to konieczne, mamy mnóstwo doskonałych efektów wizualnych, których nawet nie zauważamy” – stwierdziło jury.

W skład jury Excellence Awards, reprezentujących poszczególne rzemiosła, wchodzili: kompozytor Dascha Dauenhauer (Niemcy), scenograf Miljen Kreka Kljakovic (Serbia), charakteryzatorka Barbara Kreuzer (Niemcy), projektantka kostiumów Katarzyna Lewińska (Polska), Kierownik efektów wizualnych Iñaki Madariaga (Hiszpania), autor zdjęć Kate McCullough (Irlandia), montażysta Laurent Sénéchal (Francja), projektant dźwięku Joakim Sundström (Szwecja).

Zrodlo