Odbiór premiery Brighter Shores, nowej darmowej gry MMO autorstwa oryginalnego twórcy RuneScape, Andrew Gowera, był mieszany, ale nieco pozytywny – 3288 Recenzje Steama w chwili pisania tego tekstu wynik pozytywny wynosił 67%.
Jednym z punktów spornych był system klas lub profesji gry, który w zasadzie zapewnia nową profesję za każdym razem, gdy rozpoczynasz nowy odcinek zawartości. Jest to sprzeczne z postępem konta w większości gier MMO, włączając skumulowane poziomy RuneScape i Old School RuneScape, więc sam Gower napisał ogromny post na blogu Steam wyjaśniając tajniki i zalety tego systemu, a także w jaki sposób opinie graczy z wczesnym dostępem zainspirowały zmiany. Myślę, że nagłówkiem jest podtytuł: „Proszę, daj szansę”.
„Po pierwsze, chciałbym cię zapewnić, że twoja ciężka praca nad wyrównywaniem profesji na pewno NIE zostanie wymazana, zresetowana ani uznana za nieistotną, kiedy przejdziesz do nowego odcinka!” Zaczyna Gower. „Kiedy dotrzesz do odcinka 2, Hopeforest, zostaną wprowadzone cztery nowe profesje: zwiadowca, drwal, zbieracz i cieśla. Twoje istniejące profesje z odcinka 1 pozostaną niezmienione i nadal będą przydatne za każdym razem, gdy będziesz w Hopeport. Przekonasz się, że nadal regularnie wracasz do Hopeport i używaj tych profesji oraz rozwijaj je dalej, jednak podczas pobytu w Hopeforest będziesz głównie polegać na profesjach Hopeforest, co na początku może wydawać się nieco dziwne.
Jest to zatem mniej resetu, a raczej nowy początek, a każdy odcinek pozwala ci wybrać nowe zawody, na których chcesz się skupić. Gower twierdzi, że jest ku temu kilka powodów, począwszy od zapewnienia rozrywki w Brighter Shores „graczom, którzy chcą grać w tę grę wiele godzin dziennie ORAZ osobom, które mogą grać tylko kilka minut dziennie”.
„Kiedy wprowadzamy nowe odcinki, chcemy, aby były zabawne dla wszystkich” – kontynuuje. „Ale gdyby w całej grze istniała jedna profesja bojowa, a potwory w odcinku 5 zaczęły się na przykład na poziomie 100, wówczas wszyscy gracze, którzy dużo grają, byliby już na znacznie wyższym poziomie. Uznaliby to za sposób zbyt łatwe, pomijając dużą część początku odcinka, a potem stwierdzając, że nie mają zbyt wiele do zrobienia. I odwrotnie, wszyscy gracze, którzy grają tylko trochę, uznaliby to za zbyt trudne i nie byłoby to możliwe w ogóle mogę wziąć udział w odcinku 5!”
Rozpoczynanie każdego odcinka od nowa zapewnia wszystkim równe szanse, zapobiega „martwej zawartości” spowodowanej normalnym wzrostem limitu poziomu MMO i pozwala uniknąć prozaicznej konieczności skalowania zawartości do Twojego poziomu, uważa Gower. „Postawiliśmy na tak zwany system „szerokości i głębokości”” – mówi. „Zamiarem NIE jest, abyś najpierw „dokończył” odcinek 1, a następnie przeszedł do odcinka 2 i nigdy więcej nie wracał do odcinka 1”.
Szerokość wynika z tego, jak szybko można uzyskać dostęp do nowych odcinków, a głębokość zapewnia opanowanie zawodów w tych odcinkach. Obejmuje to rotację między odblokowanymi odcinkami. Gower mówi: „Odcinki są również mocno ze sobą powiązane, więc będziesz regularnie przechodził między nimi. Na przykład: możesz wykorzystać walkę w odcinku 3, aby zabić kilka potworów w celu uzyskania odczynników do mikstur. Następnie możesz zabrać te odczynniki z powrotem do odcinka 1, aby przygotować mikstury, których następnie użyjesz w odcinku 4.”
„Wszystkie nasze testy wykazały, że po przyzwyczajeniu się do tego odblokowanie nowej profesji bojowej od czasu do czasu staje się naprawdę niezłą zabawą” – kontynuuje projektant, prosząc graczy, aby dali systemowi więcej czasu na pokazanie swoich mocnych stron. „Najwcześniejsze poziomy zawodów są generalnie najfajniejsze, ponieważ awansujesz znacznie szybciej, a wszystko jest nowe i świeże. Chcemy, aby ludzie mogli doświadczyć tego «nowego i świeżego» uczucia za każdym razem, gdy uruchamiamy nowy odcinek, zamiast otrzymać je dopiero wtedy, gdy po raz pierwszy zaczną grać w tę grę i nigdy więcej!”
Gower nie upiera się jednak, że wszystko jest idealne i nic nie musi się zmieniać. W oparciu o opinie, które skłoniły do napisania takiego posta, ludzie z dewelopera Fen Research pracują nad sposobami, aby uczynić zawody jaśniejszymi i, pozornie, zgodnymi z mózgiem przeciętnego gracza MMO, bardziej satysfakcjonującymi.
Jedna zmiana została już wprowadzona: Twój całkowity poziom profesji jest teraz wyświetlany obok Twojej postaci, co zmniejsza wrażenie, że zostałeś uderzony miękkim resetem. Gower uważa, że popularna sugestia dodania treści „opierających się na wielu poziomach walki” to „świetny pomysł i na pewno będziemy chcieli dodawać treści tego typu w przyszłości”. Tak się składa, że odpowiedzi na ten post na Steamie są pełne graczy nalegających na globalne korzyści z profesji, a poziomy w określonych odcinkach zapewniają również korzyści dla całego konta.
„Oczywiście musimy lepiej komunikować nasz system „szerokości i głębokości”” – dodaje Gower. „Ludzie nie tylko myślą, że kiedy przejdą do odcinka 2, ich umiejętność ochrony będzie na zawsze bezużyteczna (tak naprawdę nie będzie!), ale niektórzy ludzie próbują także ukończyć WSZYSTKIE zadania poboczne z odcinka 1 jeszcze przed rozpoczęciem odcinka 2, a potem okazuje się, że jest zbyt grindowo! Ten post to pierwszy krok w kierunku rozwiązania tego problemu, ale musimy także znaleźć sposób, aby lepiej przekazać ten problem w grze. Jesteśmy otwarci na sugestie w tej sprawie!
Twórca RuneScape odpowiada na nasze najważniejsze pytania dotyczące swojej nowej gry MMO Brighter Shores: klasy, profesje, monetyzacja i otwarty świat TTRPG.