Zespół „Born For the Spotlight” o wzroście liczby dramatów skupiających się na kobietach na Tajwanie

Jak reagujesz, jeśli jesteś wielokrotnie nagradzaną aktorką, ale czujesz, że nie masz dużej kontroli nad kierunkiem swojej kariery? W przypadku Yen Yi-wen z Tajwanu zaczynasz pisać i reżyserować własny serial.

Opierając się na własnych doświadczeniach, Yen napisała i wyreżyserowała 12-odcinkowy serial, Urodzony, aby być w centrum uwagiwyprodukowany przez Netflix i Third Man Entertainment, emitowany na całym świecie od 7 listopada. Dramat rozgrywający się w Tajpej opowiada o grupie aktorek z różnych pokoleń, od nowicjuszki próbującej zrobić pierwszy przełom w branży po starszą telenowelę gwiazda, która uważa, że ​​nie może przejść na emeryturę, ponieważ musi utrzymać rodzinę.

Trzon postaci tworzą trzy kobiety rzekomo u szczytu swoich możliwości – aktorka, która została menadżerką (w tej roli Hsieh Ying-xuan); jej była przyjaciółka, a obecna przeciwniczka (w tej roli Cheryl Yang), która zmaga się z presją wygasającej kariery, dużo pije i mieszka w pokojach hotelowych; oraz aktorka, która zyskała sławę dzięki filmom dla dorosłych (Annie Chen), która potrafi być naiwna pomimo swojej seksownej i pewnej siebie osobowości.

Yen twierdzi, że zaczęła pisać mniej więcej w tym samym czasie, gdy zdobyła nagrodę dla najlepszej aktorki w filmie telewizyjnym Głos Anioła (2015) na prestiżowej tajwańskiej gali Golden Bell Awards. „Naprawdę ciężko pracowałam, aby zyskać uznanie, ale zdobycie nagrody stało się dla mnie ciężarem lub sprawdzianem – wszyscy mieli wobec mnie wysokie oczekiwania, ale zdałam sobie sprawę, że na wiele rzeczy nie mam wpływu” – Yen mówi Deadline.

Zadebiutowała jako scenarzystka i reżyserka 10-odcinkowym serialem Tworzenie zwykłej kobietyz udziałem także Hsieha, wyprodukowany przez tajwańskiego nadawcę CTS i Catchplay, chwalony za rolę kobiety w średnim wieku. Drugi sezon, wyprodukowany przez CTS i Screenworks Asia, zdobył nagrodę dla najlepszego scenariusza serialu telewizyjnego na prestiżowej tajwańskiej gali Golden Bell Awards.

Po sukcesie serialu Yen chciała stworzyć coś bardziej bezpośrednio związanego z jej osobistymi doświadczeniami: „Chciałam napisać historię, która pokaże widzom, jak naprawdę wygląda życie tych aktorek i na jakie kompromisy muszą pójść. Zawsze jesteś oceniany za swój występ, ale zazwyczaj nie możesz kontrolować scenariusza i innych elementów produkcji. Jest wiele rzeczywistości, z którymi musisz się zmierzyć za kulisami.”

Urodzony, aby być w centrum uwagi producentka Olive Ting twierdzi, że natknęła się na scenariusz Yen, który pierwotnie był filmem fabularnym, podczas prezentacji i zachęciła ją do przekształcenia go w serial. „Byłem zafascynowany tą historią, ponieważ rzadko widzimy prawdziwą stronę naszej branży. Dzień po zdobyciu głównej nagrody życie toczy się dalej”.

Ta seria i Tworzenie zwykłej kobiety są częścią nowej fali realistycznych dramatów wyłaniających się z Tajwanu – niektóre, jak np Świat Między Nami poruszanie zagadnień związanych ze zdrowiem społecznym i psychicznym oraz innych, np Twórcy fal zajmujących się polityką i molestowaniem seksualnym w miejscu pracy.

Hsieh, która w prawdziwym życiu zdobyła nagrody dla najlepszej aktorki za seriale Niebo na czwartym piętrze i film fabularny Drogi Exmówi, że dodaje jej otuchy różnorodność ról, jakie jej obecnie oferują, choć wciąż jest jeszcze wiele do zrobienia. „Widzimy więcej scenariuszy skupiających się na kobiecej autonomii, a także przedstawiających kobiety z różnych środowisk społecznych, ale mam nadzieję, że w przyszłości zobaczymy jeszcze większą różnorodność postaci kobiecych”.

Choć nie skupia się na problemie, Urodzony, aby być w centrum uwagi dotyka bezdomnych rąk, męskiego ego i innych problemów, z którymi muszą się zmierzyć kobiety w branży rozrywkowej. Ting podkreśla, że ​​nie jest to specyficzne dla tajwańskiego biznesu filmowego, ale problem globalny. „Pozytywne jest to, że coraz więcej kobiet zabiera głos, więc sytuacja się poprawia. Jesteśmy świadkami zmiany w społeczeństwie, w wyniku której ludzie sprawujący władzę, niezależnie od tego, czy są to mężczyźni, czy kobiety, są przynajmniej bardziej świadomi, że muszą okazywać szacunek”.

Yen mówi, że kiedy zaczęła pracować za kamerą, zauważyła także pozytywne zmiany w tajwańskim przemyśle filmowym: „W ekipie filmowej jest coraz więcej kobiet – nie tylko scenarzystek i reżyserów, ale także operatorów i ekipę oświetleniową. To role, które kiedyś były zdominowane przez mężczyzn”.

Tajwańskie seriale zaczynają zyskiwać coraz większe uznanie na całym świecie, częściowo dzięki platformom takim jak Netflix, Catchplay+ i HBO, które transmitują je poza Tajwanem. Yen mówi, że kiedy zaczyna pisać, nie myśli o widzach spoza Tajwanu, ale wierzy, że jest w tym wiele elementów Urodzony, aby być w centrum uwagi który będzie rezonował z międzynarodową publicznością.

W swej istocie serial zajmuje się afirmującymi życie, ale czasami konkurencyjnymi relacjami między przyjaciółkami, relacjami matka-córka oraz presją, z jaką borykają się wszystkie kobiety na różnych etapach życia. „To opowieść oparta na postaciach i chociaż język i kultura mogą się różnić, jest w niej wiele elementów uniwersalnych” – mówi Yen.

Yang, która gra zanikającą aktorkę, a wcześniej występowała w tajwańskim serialu Netflix Rozświetl nocopowiadający o grupie kobiet pracujących w nocnym klubie, zwraca uwagę, że dramat skupiający się na kobietach to trend występujący na całym świecie: „Widzimy, że coraz więcej postaci kobiecych łamie stereotypy i ma różne aspiracje, nie tylko na Tajwanie, ale na całym świecie. I na szczęście Tajwan ma swobodę twórczą, aby zgłębiać te tematy”.

Zrodlo