W czwartek agencje treści z Turcji, Malezji, Indonezji i Filipin zaprezentowały swoje zachęty i inicjatywy koprodukcyjne na Taiwan Creative Content Fest (TCCF).
Malezyjska Narodowa Korporacja ds. Rozwoju Filmów (FINAS) ujawniła, że planuje dołączyć do regionalnego trendu i uruchomić program mający na celu stymulowanie koprodukcji z krajowymi twórcami filmowymi.
„Zmierzamy w stronę finansowania luk i funduszy dopasowujących, co oficjalnie ogłosimy w przyszłym roku” – powiedział dyrektor generalny FINAS, Azmir Saifuddin Mutalib.
„Badamy, jak uzyskać dostęp do finansowania lukowego i jak najlepiej dopasować je do naszych systemów rabatowych. W przyszłości chcemy zachęcić więcej prywatnych inwestorów do wejścia na rynek”.
Malezja posiada już zachętę lokalizacyjną dla produkcji lokalnych i międzynarodowych, Film In Malaysia Incentive (FIMI), która oferuje rabat gotówkowy w wysokości 30% na wszystkie kwalifikujące się wydatki na produkcję w Malezji oraz dodatkowy rabat w wysokości 5% po przeprowadzeniu testu kulturowego.
FIMI wsparła dotychczas 61 tytułów zagranicznych, przekazując łączną kwotę 90 mln dolarów oraz 54 produkcjom krajowym, przekazując kwotę 14,5 mln dolarów. Obsługiwane tytuły zagraniczne obejmują Szalenie bogaci Azjaci, Mandalorianin, 6 Pod ziemią I Czarne kapelusze.
Alex Sihar z Indonezyjskiego Ministerstwa Edukacji, Kultury, Badań i Technologii wyjaśnił, w jaki sposób Indonezja pobudziła lokalny przemysł filmowy poprzez szereg inicjatyw, w tym Indonezyjski Fundusz Matchfund.
Inicjatywa o wartości 10 milionów dolarów pokrywa fundusze zabezpieczone przez indonezyjskie projekty koprodukcji od instytucji finansujących za granicą. Program obejmuje ponad 15 zagranicznych funduszy, w tym Fundusz Huberta Balsa, Cinemas du Monde należący do CNC, Fundusz Kina Światowego w Berlinie, norweski Sorfond, Instytut Filmowy w Doha, Purin Pictures oraz programy koprodukcji uruchomione w Singapurze i na Tajwanie.
Filmy wspierane przez Indonesia Film Matchfund to m.in Krokodyle Łzyktórego premiera odbyła się niedawno na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Toronto, oraz Opowieść o krainiektóry zdobył nagrodę FIPRESCI na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Busan.
Ministerstwo Edukacji, Kultury, Badań i Technologii finansuje także laboratoria, warsztaty, festiwale filmowe i inne inicjatywy wspierające lokalny przemysł filmowy. W ostatnich latach mnóstwo indonezyjskich filmów zdobywało nagrody na festiwalach, w tym film Makbula Mubaraka AutobiografiaKamila Andini Widziane i niewidziane i Edwina Zemsta jest moja, wszyscy inni płacą gotówką.
Jednakże ministerstwo zostało rozbite w ramach poważnej reorganizacji rządu Indonezji w związku z objęciem urzędu przez nowego prezydenta Prabowo Subianto. Branża filmowa będzie w większości podlegać nowemu Ministerstwu Kultury, chociaż oczekuje się zaangażowania innych ministerstw.
Turecki Faruk Guven i Esra Demirkiran z TRT Sinema, filmowego oddziału Tureckiej Korporacji Radia Telewizyjnego (TRT), również opowiedzieli o funduszach na koprodukcję oferowanych w ramach inicjatywy 12 Punto.
Opisywana jako największa turecka platforma do tworzenia i koprodukcji scenariuszy, 12 Punto wspiera tureckie projekty i międzynarodowe koprodukcje z Turcją na etapie opracowywania scenariusza.
„Wspieramy tureckie filmy fabularne, krótkometrażowe i międzynarodowe filmy fabularne, których koproducentem jest mniejszości turecki” – powiedział Demirkiran. „Pomagamy i współpracujemy z twórcami filmowymi na każdym etapie, od etapu scenariusza po festiwale i dystrybucję”.
TRT Sinema brał udział w projektach m.in. zdobywcy Złotej Palmy w Cannes Trójkąt Smutku, Zielona granica I O suchych trawach. Nadawca uruchomił także platformę streamingową Tabii, która w przyszłym miesiącu będzie dostępna na całym świecie.
Marylo Chrstine Celis z Filipin Film Development Council (FDCP) opowiedziała o Międzynarodowym Funduszu Koprodukcji (ICOF) tej organizacji, selektywnym funduszu na rzecz koprodukcji z Filipinami, którego limit wynosi 180 000 dolarów na filmy fabularne/seriale oraz dodatkowe 35 000 dolarów na kulturę premia.
Do najnowszych projektów, które mają być wspierane w ramach ICOF, zalicza się projekt Jamesa J. Robinsona Pierwsze Światłoz Ruby Ruiz (Expats), koprodukcja Filipin i Australii oraz film Marianne Metivier Splendor Życiakoprodukcja z Francją i Kanadą.
Na Filipinach obowiązuje także program motywacyjny dotyczący lokalizacji filmów (FLIP), który oferuje 20% rabatu gotówkowego z limitem 450 000 dolarów. FLIP można także doładować 5% bonusem kulturowym.
FDCP, FINAS, Indonezyjska Rada Filmowa i Tajwańska Agencja Treści Kreatywnych (TAICCA), która organizuje TCCF, są członkami niedawno utworzonej sieci Asian Film Alliance Network (AFAN), do której należą również Koreańska Rada Filmowa (KOFIC), singapurska IMDA oraz Mongolska Rada Filmowa. Nowa tajlandzka agencja ds. treści Tajlandzka Agencja Kultury Twórczej (THACCA) ma status obserwatora.