Komentarze byłego dewelopera GTA 6 i współzałożyciela Rockstar, Dana Housera, powróciły jako dowód na to, jak bardzo świat może się zmienić w trakcie coraz dłuższych okresów tworzenia gier.
Houser powiedział, że w 2018 roku GQ że był „wdzięczny”, że GTA 6 nie zostało wydane za prezydentury Donalda Trumpa: „Naprawdę nie jest jasne, co byśmy z tym zrobili, nie mówiąc już o tym, jak bardzo ludzie byliby zdenerwowani tym, co zrobiliśmy” – powiedział. „Zarówno intensywny postęp liberalny, jak i intensywny konserwatyzm są zarówno bardzo bojowe, jak i bardzo wściekłe. To przerażające, ale także dziwne, a mimo to wydaje się, że jedno i drugie czasami skręca w stronę absurdu. Z tych powodów trudno jest satyrować. Niektóre z tych rzeczy jak widać, wykracza poza satyrę. W ciągu dwóch minut byłby nieaktualny, wszystko zmienia się tak szybko.
Te komentarze padły sześć lat temu, przed premierą Red Dead Redemption 2. Ta gra, której akcja rozgrywa się na przełomie XIX i XX wieku, nie musiała mierzyć się ze współczesną amerykańską polityką w taki sam sposób, jak Grand Theft Auto robi. Bardziej nowoczesne gry Rockstar są przesiąknięte satyrą na współczesny świat, ale GTA 5 zostało wydane po raz pierwszy w 2013 roku, na długo przed ogłoszeniem przez Trumpa swojej kandydatury w 2016 roku.
Na dzień dzisiejszy twierdzenie Housera, że miał szczęście nie wypuścić swojej satyrycznej gry w czasie „wykraczającym poza satyrę”, jest już definitywnie nieaktualne. Ponieważ Trump jest obecnie prezydentem-elektem po raz drugi, a premiera GTA 6 zaplanowana jest na 2025 rok, wydaje się niemal pewne, że premiera zbiegnie się z jego prezydenturą. W rezultacie komentarze Housera z 2018 r. wzbudziły już duże zainteresowanie.
Trzeba przyznać, że Houser nie musi się specjalnie martwić tym, jak zostanie odebrana ta satyra. Współzałożyciel Rockstar opuścił firmę w 2020 roku i obecnie w swoim nowym studiu pracuje nad własną grą akcji z otwartym światem. Oczywiście jest w tym coś z GTA, ale Houser wspomniał także o umiejscowieniu tej gry w klimatach science-fiction w niedalekiej przyszłości, więc być może udało mu się uniknąć tej szczególnej pułapki. Mimo to jego komentarze wskazują na zauważalny trend w tworzeniu gier – ukończenie projektów trwa obecnie tak długo, że historia dosłownie ma czas na powtórzenie się.
Były twórca GTA 6 mówi, że Rockstar będzie obecnie próbował „naprawdę ulepszyć” grę „w każdym kącie”, ponieważ „90% twojej pracy” dotyczy graczy, którzy nie robią tego, co im się każe.