Palencia obchodzi 500. rocznicę śmierci Juana Rodrígueza de Fonseca, swojego wielkiego biskupa patrona

Zmarł 4 listopada 1524 roku w Burgos Juana Rodrígueza de Fonsecanazwa, która choć nieco zapomniana poza środowiskiem akademickim, głęboko naznaczyła historię Palencii i jej katedry. Miasto upamiętnia obecnie 500. rocznicę śmierci tego biskupa, pamiętanego za jego wspieranie sztuki i wizję kulturalną. Katedra i diecezja Palencia przygotowały program wydarzeń na jego cześć, których kulminacją będzie w styczniu 2025 r. cykl konferencji i wydarzeń kulturalnych.

Fonseca Był biskupem Palencii od 1505 do 1514 rokuczas, w którym pozostawił głęboki ślad w dziedzictwie katedry, poświęcając się upiększaniu i kształtowaniu jej przestrzeni. W tamtych latach podjął ważne prace, które dziś stanowią integralną część obiektupodobnie jak fragmenty nawy głównej w Chórze i Trascoro, których sklepienia noszą jego tarczę. „Katedra swój gotycki blask zawdzięcza w dużej mierze Fonsece, który nigdyalbo tylko finansował budowy, ale sprowadził najlepszych artystów swoich czasów– wyjaśnia José Luis Calvo Calleja, kanonik fabryczny katedry.

Biskup ten był także odpowiedzialny za wzniesienie gotyckich ołtarzy w nawach bocznych, późnoelżbietańskiego ołtarza gotyckiego w Trascoro i schodów prowadzących do krypty San Antolín, zapewniając zaawansowaną wizję estetyczną swoich czasów. Ponadto był wielkim patronem ołtarza w Kaplicy Głównej, w którym uczestniczyły postacie rangi Felipe Bigarny’ego w rzeźbie i Juana de Flandesa w malarstwie.

Dziedzictwo wielkiego kolekcjonera

Fonseca wzbogacił katedrę nie tylko architekturą, ale także cennym majątkiem ruchomym.jak poliptyk Joesa von Kalcara, flamandzki obraz olejny na desce przedstawiający „Siedem boleści Dziewicy, św. Jana i litości”i jest godne uwagi, ponieważ zawiera jedyny znany portret Fonseki. również przyniósł gobeliny o wielkiej wartości, jak te z serii „de la Salve”, tkaniny w Brukselioraz cztery inne arrasy zwane „Cnotami”, znajdujące się w Kapitule. „Te skarby świadczą o jego wielkim zainteresowaniu sprowadzeniem awangardowej sztuki europejskiej do Palencii” – podkreśla Calvo Calleja.

Zaangażowanie kulturowe i religijne

Oprócz wkładu artystycznego biskup odcisnął swoje piętno na wspólnocie kościelnej. Zwołał Synod i szerzył wiedzę, broniąc szkolenia i myśli wśród duchowieństwa i obywateli Palencii. Po przejechaniu miasta został w 1514 r. awansowany na arcybiskupa Burgos i zmarł w tym mieście w 1524 r. Jego dziedzictwo jest nadal obecne w mieście, które obecnie przygotowuje się do uhonorowania go wydarzeniami kulturalnymi i religijnymi.

Zrodlo