Assassin’s Creed zawsze zawierał mieszankę fikcji historycznej oplecionej współczesnymi wątkiami spiskowymi, ale w ostatnich latach fabuła miała trudności ze znalezieniem punktu skupienia pomiędzy dwiema osiami czasu. Ubisoft dąży do skorygowania równowagi w Assassin’s Creed Shadows.
Będę musiał trochę zejść ostrzeżenie o spoilerze jeśli nadal pracujesz nad Assassin’s Creed 3 z 2012 roku. Nadal tu jesteś? Dobry. Pod koniec tej gry umiera bohater współczesnego serialu Desmond, co oznacza nagły koniec tego wątku współczesnej fabuły. „Wraz z jego śmiercią pod koniec Assassin’s Creed 3 znaleźliśmy się na twórczym rozdrożu” – powiedział producent wykonawczy serialu Marc-Alexis Côté Rozmowa BAFTY który wkrótce zostanie udostępniony w serwisie YouTube.
„Zakończenie historii Desmonda było trudną decyzją, a później współczesna fabuła z trudem znalazła swoje oparcie” – przyznaje Côté. „Ciągłe skupienie się na postaciach poszukujących artefaktów Isu sprawiło, że narracja stała się bardziej przewidywalna i zredukowała konflikt pomiędzy templariuszami i asasynami do prostego dążenia do przejęcia kontroli nad – bądźmy szczerzy – magicznymi reliktami.
„Ta zmiana odciągnęła uwagę od tego, co zawsze było sercem serii: odkrywania naszej historii. W miarę jak to podejście stało się powtarzalne, zarówno gracze, jak i krytycy poczuli, że współczesna fabuła stała się sprawą drugorzędną, bardziej zadaniem pobocznym, a nie niż integralna część ogólnego doświadczenia. Co więcej, złożona złożoność 15 lat historii zbudowanej w tej równoległej fabule stworzyła obciążenie poznawcze, które sprawiło, że franczyza była trudna w odbiorze dla nowicjuszy.
Gdy seria wkracza w swój „trzeci okres”, który Côté nazywa „trzecim okresem”, celem zespołu jest „umieszczenie historii z powrotem w centrum doświadczenia gracza. Współczesna narracja będzie służyć raczej wzmocnieniu, a nie przyćmieniu historycznej podróży, rysując znaczący kontrast pomiędzy przeszłością a teraźniejszością. Naszym celem jest przywrócenie równowagi, która była niegdyś cechą charakterystyczną serii, i pomóc ludziom poczuć zawroty głowy związane z historią.
„Współczesna fabuła będzie eksplorować głębsze tematy pamięci, tożsamości i autonomii, tego, jak przeszłość kształtuje to, kim jesteśmy i jak kontrolowanie tej przeszłości może wpłynąć na naszą przyszłość” – kontynuuje Côté. „Te tematy pozwolą nam zastanowić się nad współczesnymi kwestiami – wolnością a kontrolą, siłą wiedzy i napięciem między indywidualnością a konformizmem – a wszystko to przez pryzmat historii. Chociaż nie chcę zbyt wiele ujawniać, jesteśmy podekscytowani aby zobaczyć, jak rozwinie się ta transformacja, podstawy tego nowego kierunku nabiorą kształtu w grze Assassin’s Creed Shadows, która położy podwaliny pod ewolucję narracji, która będzie się rozwijać w nadchodzących latach.
Côté powstrzymał także „ataki spowodowane nietolerancją” na czarnego samuraja i wojowniczkę z gry Assassin’s Creed Shadows oraz potępił „osobiste ataki” na twórców.