Założyciel Arkane, Raphael Colantonio, nazwał decyzję Microsoftu o zamknięciu studia, które pomógł stworzyć, „głupią”, ponieważ „odtworzenie tak wyjątkowej grupy, jak ta, śmiem twierdzić, jest niemożliwe”.
Colantonio pomógł założyć Arkane w 1999 r., zanim około siedem lat później rozrosło się ono do dwóch studiów – Arkane Lyon i Arkane Austin. Jego czas w Arkane dobiegł jednak końca w 2017 roku wraz z wydaniem wciągającego symulatora science-fiction Prey. Następnie zespół z Austin wypuścił nieudaną wersję Redfall w 2023 r., po czym na początku tego roku został zamknięty przez Microsoft.
Dla Colantonio jest to posunięcie, którego Microsoft może wkrótce pożałować, ponieważ zebranie tak utalentowanej grupy jest naprawdę trudne.
„Myślę, że jeśli się trochę przyjrzysz, oczywiste jest, że Arkane Austin to wyjątkowa grupa ludzi, która stworzyła kilka fajnych rzeczy i która mogłaby odnieść sukces ponownie” – mówi PCGamer. „Myślę, że była to decyzja, która sprowadzała się do stwierdzenia: «Musimy coś wyciąć». Czy chodziło o zadowolenie inwestorów, giełdy? Grają w inną grę.
Colantonio dodaje, że nie wie, dlaczego Microsoft odciął kabel – w końcu nie było go już w studiu. Jednakże pozostaje nieugięty, że było to niewłaściwe postępowanie i że możemy już nigdy więcej nie zobaczyć studia takiego jak Arkane Austin.
„Odtworzenie tak wyjątkowej grupy jest, ośmielę się powiedzieć, niemożliwe” – mówi. „To zajmuje całą wieczność. Kiedy masz tę magię Harveya [Smith] i Ricardo [Bare] itp., które łączą się w jedną całość, jest to konkretny moment w czasie i przestrzeni, który po prostu ułożył się w ten sposób, a dotarcie do niego zajęło całą wieczność. Ci ludzie razem naprawdę potrafią stworzyć magię. To nie jest stwierdzenie: „Nie ma znaczenia, po prostu ponownie zatrudnimy”. Nie, spróbuj. To właśnie robią duże grupy przez cały czas. Próbują po prostu zatrudniać masowo i przepłacać ludzi, aby tworzyć te magiczne grupy. To nie działa w ten sposób. Więc dla mnie to było głupie. Ale co ja wiem?”
Obecnie Colantonio można znaleźć w WolfEye, gdzie wciąż tworzy wciągające symulatory, takie jak Weird West. Następna w kolejce jest pierwszoosobowa gra akcji RPG. Tymczasem Arkane Lyon pracuje nad Marvel’s Blade po ciepło przyjętym Deathloop z 2021 roku.
Twórca Redfall twierdzi, że po zamknięciu przez Microsoft Arkane Austin reakcja na „oczyszczoną, ostateczną wersję” skazanego na porażkę FPS-a dała mu „przypływ energii”.