Jak Osadnicy z Catanu na zawsze zmienili gry planszowe

Z ponad 40 milionami egzemplarzy sprzedanych obecnie na całym świecie, The Settlers of Catan jest jedną z odnoszących największe sukcesy i prawdopodobnie najlepszych gier planszowych, jakie kiedykolwiek trafiły na rynek gier planszowych. Zaprojektowany przez nieżyjącego już Klausa Teubera, Catan powstał jako projekt pełen pasji, który w ciągu 29 lat istnienia rozrósł się do morza rozszerzeń, spin-offów, scenariuszy, adaptacji i seriali tematycznych, a także gier karcianych i adaptacji cyfrowych . Ale od czego to wszystko się zaczęło? Jak głęboko sięga góra lodowa Catan i gdzie stoi dzisiaj?

Jeśli szukasz krótkiej historii Osadników z Catan, ten przegląd powinien dać ci wyobrażenie o tym, jak ekspansywna stała się gra oraz ile uwagi i uwagi włożono w jej projekt.

Pokonanie przeszkody Myszki Miki

(Zdjęcie: Benjamin Abbott)

Kiedy w 1990 roku pojawił się pomysł na firmę Catan, Teuber był u szczytu swojej kariery, prowadząc laboratorium dentystyczne w Darmstadt w Niemczech. Wieczorami spędzał czas projektując gry planszowe w piwnicy swojego rodzinnego domu. „Tworzenie gier planszowych było dla mnie trochę odskocznią” – zauważa Teuber w wywiadzie dla Wielka, wielka historia. Było to niewiele więcej niż hobby, choć nie powstrzymało to jego dwóch poprzednich gier – w tym fantastycznej gry w lepienie gliny, Barbarossy (wyd. Kosmos) – od zdobycia nagrody Spiel des Jahres. To gra roku w Niemczech i wielka sprawa w świecie gier planszowych.

Zrodlo