Tworząc zupełnie nowy świat fantasy w Metaphor: ReFantazio, twórcy rzekomo szukali inspiracji w klasycznej fikcji fantasy, po czym szybko wyrzucili wszystkie te badania za okno, aby utorować własną ścieżkę naprzód.
„Na samym początku prac nad Metaphor: ReFantazio przyjrzeliśmy się tradycyjnej kulturze fantasy” – powiedziała reżyserka współczesnej Persony, Katsura Hashino, w wywiadzie dla oficjalnego podcastu Xbox, cytując JRR Tolkiena i jego książkę „Władca Pierścieni” jako punkt kontaktowy. „Badaliśmy nie tylko, czym jest tradycyjna fantastyka, ale także dlaczego została napisana w taki sposób, w jaki została napisana, co zainspirowało ją do napisania w taki sposób, w jaki została napisana. Przeprowadziliśmy więc wiele badań”.
Atlus i Studio Zero mają ogromne doświadczenie w wplataniu motywów nadprzyrodzonych pod nowoczesny, już nam znany świat – Hashino powiedział nawet wcześniej, że w pewnym sensie znajomość Persony sprawia, że „łatwiej” jest z nim pracować – ale studio nigdy nie stworzyło czegoś tak high fantasy w Metaphor: ReFantazio i w pewnym momencie zdecydowałem, że „nie trzeba tak rygorystycznie podchodzić” do średniowiecznych konwencji.
„Kiedy próbowaliśmy wprowadzić ten aspekt do naszej gry, w pewnym sensie odrzuciliśmy wszystkie nasze pomysły na ten temat i zdaliśmy sobie sprawę, że tak naprawdę nie możemy stworzyć gry opartej na tradycyjnym trybie fantasy” – wyjaśnił Hashino. „Nie wydawałoby nam się to oryginalne. Brakowałoby nam oryginalności, która nas definiuje. Odkryliśmy również, że trudno byłoby nam wydobyć kreatywność, jaką chcieliśmy, w tym bardziej tradycyjnym świecie fantasy”.
Świat Metaphor to dziwna mieszanka nowego i starego, od architektury po dziwnie przyszłościową technologię. „W połowie zdecydowaliśmy się po prostu porzucić wszystkie inspiracje, które mieliśmy i po prostu stworzyć coś nowego” – dodał reżyser. „Następnie wzięliśmy rzeczy, które nam się osobiście podobały i próbowaliśmy znaleźć sposób na wprowadzenie tego do gry. Nastąpiło wstrzymanie badań i rozpoczęcie tego oryginalnego twórczego przedsięwzięcia”.
Nowy gigant JRPG Metaphor: ReFantazio pokonuje wszystkie gry Persona, stając się najszybciej sprzedającym się tytułem Atlus i największą premierą Steam w historii.