Tenis i media społecznościowe: jak TikTok i vlogi graczy rozwijają ten sport

Ten artykuł jest częścią serii The Changemakers, skupiającej się na zakulisowych menadżerach i ludziach napędzających przyszły rozwój ich sportu.


Na początku tego lata Coco Gauff była w Nowym Jorku i potrzebowała inspiracji.

Jako panująca mistrzyni US Open ona i świat tenisa miały duże oczekiwania co do jej obrony tytułu. Jednak podczas turniejów przygotowawczych do czwartego i ostatniego turnieju głównego w roku wpadła w rutynę. Przegrała w trzeciej rundzie Canadian Open w Toronto, a następnie została pokonana w meczu otwarcia na Cincinnati Open, turnieju, który wygrała w zeszłym roku dzięki rzadkiemu zwycięstwu w półfinale nad numerem 1 na świecie Igą Świątek.

W poszukiwaniu motywacji i wiary ostatecznie zwróciła się ku mało prawdopodobnej, ale bardzo znanej platformie: TikTok. Gauff, która ma prawie 730 000 obserwujących na platformie mediów społecznościowych, wystarczył jeden komentarz od fana, aby zmienić swoje nastawienie.

Było tam napisane: „Wygrałeś, dosłownie i w przenośni”. Po co stresować się zwycięskim okrążeniem?” – wyjaśnił Gauff na konferencji prasowej tuż przed turniejem we Flushing Meadows. „To właściwie dobra perspektywa. Nikt nie może mi tego odebrać, więc po co stresować się czymś, co już mam.

20-letnia faworytka gospodarzy nie obroniła tytułu mistrzowskiego w końcówce meczu, przegrywając z rodaczką Emmą Navarro w meczu czwartej rundy pełnym podwójnych błędów, ale podczas turnieju powtarzała tę mantrę kilka razy.

ZEJDŹ GŁĘBEJ

Dlaczego obrona tytułu Wielkiego Szlema jest tak trudna i jak Coco Gauff planuje tego dokonać


Związek tenisa z mediami społecznościowymi przeszedł długą drogę, odkąd Serena Williams, jedna z jego najprawdziwszych ikon, założyła stronę na Facebooku w 2008 roku. Gauff to tylko jeden z całego pokolenia graczy, którzy są w pełni dostrojeni do platform takich jak TikTok, Instagram, X i YouTube’a. Wykorzystują je do zabawy i kontaktu ze sobą oraz z fanami, a także do zamieszczania szczerych komentarzy, gdy legendy futbolu odchodzą, wraz z apelem wielkich i dobra sportu, składając najlepsze życzenia Rafaelowi Nadalowi ogłoszenie przejścia na emeryturę w tym tygodniu.

Platformy te mają również wyższy cel, bardziej zgodny z kontekstem kulturowym tenisa. Gracze wykorzystują je do tworzenia angażujących treści, które nie tylko oferują okno na ich życie na boisku i poza nim, ale także przyciągają nowych fanów do sportu, niezależnie od tego, czy podążają za indywidualną gwiazdą na korcie, czy nie. Dla niektórych zwykłych fanów tenisiści spędzają większość roku poza turniejami Wielkiego Szlema jako twórcy grający w tenisa.

Belgijski zawodnik Zizou Bergs ma 25 lat. Dopiero tej wiosny po raz pierwszy znalazł się w pierwszej setce najlepszych mężczyzn, ale 75 000 jego obserwujących przechowuje jego wglądy w życie niżej w rankingach ATP, a także filmy przedstawiające trendy lub dźwięki w aplikacji. To przekształcenie tenisa za pomocą form i języków wizualnych aplikacji mediów społecznościowych stało się w ostatnich latach obszarem wzrostu turniejów, a oficjalny TikTok US Open szczególnie swobodnie przedstawia sport, który często może wywoływać poważne wrażenie .


Bergs często angażuje swoich fanów w uroczystości na korcie, nawet w meczach zaczyna jako zawodnik mniej wspierany (Leslie Plaza Johnson / Icon Sportswire via Getty Images)

Bergs twierdzi, że korzystanie z mediów społecznościowych jest niezbędne do utrzymania różnorodności tenisa. „Jestem prawdziwym przedstawicielem pokolenia Z” – powiedział w wywiadzie przeprowadzonym podczas US Open. „TikTok jest trochę młodszy i w końcu oni (jego użytkownicy) dorosną. Przychodzą na te turnieje i zapamiętają jednego z pierwszych tenisistów, których zobaczyli.

Daria Kasatkina, obecna nr 11 na świecie, jest jednym z architektów tworzenia treści w tenisie.

Jej vlog na YouTube „What the Vlog”, który prowadzi wraz ze swoją dziewczyną, byłą mistrzynią w łyżwiarstwie figurowym Natalią Zabiiako, pozwala spojrzeć na ich życie zza kurtyny i jest zadziwiająco pozbawiony fasady, gdy realia bycie podróżującym tenisistą staje się mniej błyszczące. Vlog z Berlina nosi tytuł „BERLIN. TURNIEJ BEZ POPRAWY” z „NAJGORSZY TURNIEJ?” w miniaturze.

To, co zaczęło się jako 28-minutowy film przedstawiający Kasatkinę i Zabiiako na Malediwach, obecnie jest cotygodniowym, długim filmem – czasami trwającym ponad godzinę – publikowanym na kanale mającym ponad 55 000 subskrybentów. Kasatkina i Zabiiako rejestrują nagrania z 250 turniejów WTA aż do 1000. turniejów Wielkiego Szlema, a Kasatkina przeprowadza wywiady z graczami w najbardziej rozbrajających momentach, czy to po uderzeniach treningowych, czy podczas spaceru po obiektach; Gauff pojawiła się w swoim odcinku w Indian Wells w Kalifornii, a podczas vloga z Italian Open podzieliła się espresso z dwukrotną finalistką Wielkiego Szlema Jasmine Paolini.

Kasatkina (27 l.) zauważyła, że ​​w przeszłości w trasie nie było muzyków tworzących tego typu treści. Największe gwiazdy tenisa są naprawdę obecne w mediach społecznościowych — Roger Federer: 13 milionów na Instagramie; Serena Williams: 17 m – ale często są tak wyreżyserowane, jak ich wystąpienia publiczne.

„Ludzie znają nas tylko ze zdjęcia w telewizji” – powiedziała Kasatkina w wywiadzie w Nowym Jorku podczas US Open. „Poza sądem nikt nas nie zna. Myślę, że to bardzo miłe, że możemy się trochę otworzyć i pokazać, kim jesteśmy w normalnym życiu.

Naomi Osaka, czterokrotna mistrzyni Wielkiego Szlema, robi to za pomocą niektórych swoich postów w mediach społecznościowych, które mają formę notatek. 26 kwietnia zamieściła na X: „Ngl (nie będę kłamać), chłopaki, myślę, że coś robię. Zaraz wszystko się wyjaśni, czuję to w powietrzu”.

13 sierpnia Osaka napisała długi post na Instagramie, w którym podzieliła się swoimi przemyśleniami na temat stanu swojej gry. „Jednak moim największym problemem obecnie nie są straty. Największym problemem jest to, że nie czuję, że jestem w swoim ciele” – powiedziała Osaka.

Osaka wierzy, że te posty jej pomagają, ponieważ informują opinię publiczną o jej uczuciach. „To jak mówienie słów do wszechświata i pozwolenie im odejść” – powiedziała na konferencji prasowej w Nowym Jorku. „Po tym, jak to zobaczysz, będziesz po prostu wolny od myśli, które krępują twój umysł”.


Osaka wykorzystuje media społecznościowe, aby dać ludziom poczucie swojego życia wewnętrznego (Kenta Harada / Getty Images)

Niektórzy gracze decydują się na bezpośrednią interakcję z fanami od samego skoku.

Kanadyjka Leylah Fernandez, finalistka US Open 2021, była gospodarzem sesji pytań i odpowiedzi, podczas której fani zadawali jej pytania, a ona zamieszczała odpowiedzi na swojej historii na Instagramie. Na początku tego roku rozmawiała ze swoim zespołem, jak lepiej nawiązać kontakt z fanami, a 22-latka powiedziała, że ​​po meczach stara się jak najczęściej transmitować na żywo na Instagramie.

Barbora Krejcikova również jest fanką formatu pytań i odpowiedzi. Podczas deszczowego opóźnienia jednego z meczów Wimbledonu 28-letnia Czech zatrzymała się u niej, pięć minut od klubu All England Club. Czekając na poprawę pogody i próbując zabić czas, Krejcikova opublikowała na X: „Opóźnienie deszczu. Zróbmy więc pytania i odpowiedzi”. Otrzymała 341 odpowiedzi.

„Byłam zaskoczona, jak wiele osób zadało mi pytania” – powiedziała Krejcikova reporterom podczas US Open. „To było bardzo miłe z ich strony.”

Celem Krejcikovej zadawania pytań i odpowiedzi było pomóc fanom dowiedzieć się o niej więcej, ponieważ nie jest osobą ekstrawertyczną. Przeczytaj odpowiedzi, a dowiesz się, że Krejcikova nie ma nic przeciwko piciu pizzy z ananasem, nie dodaje mleka do herbaty i że Nadal jest jej wymarzonym partnerem w grze podwójnej. Krejcikova ostatecznie wygrała Wimbledon w lipcu i ponownie przeprowadziła pytania i odpowiedzi przed rozpoczęciem US Open w następnym miesiącu.

Potem miała słabą passę, przegrywając swój drugi mecz w Nowym Jorku, a potem pierwszy na kolejnych imprezach w Pekinie i Wuhan w Chinach. Negatywne posty na X zaczęły się od podobnego tematu, który w jednym z postów został po prostu przedstawiony. „Jak Barbora Krejcikova wygrała Wimbledon” – napisano.

„Wygrałem 7 meczów z rzędu. Właśnie tak” – odpowiedziała.


Dotarcie do fanów w mediach społecznościowych wiąże się z kosztami, zarówno w przypadku graczy, którzy zachowują się beztrosko, jak i tych, którzy udostępniają posty, które są bardziej bezbronne. Łatwość połączenia może szybko spowodować problemy, a gracze – zwłaszcza ci, którzy przegrywają, a zwłaszcza ci, którzy zostają pokonani w meczach, na które ludzie obstawiali zakłady – mogą być świadkami lawiny nadużyć w Internecie.

W pierwszą środę turnieju US Open Caroline Garcia, która prowadzi swój podcast „Tennis Insider Club”, w którym przeprowadza wywiady z byłymi i obecnymi graczami, zamieściła nienawistne wiadomości, które otrzymała po przegranej w pierwszej rundzie meczu z Renatą Zarazua.

Powinieneś rozważyć samobójstwo.

Klaun należy do cyrku.

Mam nadzieję, że Twoja mama wkrótce umrze.

Jesteś kawał gówna.

W poście na portalu X 30-letnia Francuzka stwierdziła, że ​​te komentarze bolą ją nawet jako weterankę turnieju WTA Tour i wyraziła zaniepokojenie o młodsze pokolenie zawodników, które mogą nie być w pełni przygotowane, aby poradzić sobie z tego typu sytuacjami.

„Jesteśmy ludźmi” – powiedział Garcia. „Czasami, gdy otrzymujemy takie wiadomości, jesteśmy już zniszczeni emocjonalnie po ciężkiej stracie. I mogą być szkodliwe.”

Frances Tiafoe twierdzi, że od dawna zmaga się z bolesnymi komentarzami. Nie przejmuje się witriolem. Tiafoe rozumie, że negatywne nastawienie zawsze będzie towarzyszyć graczom, o ile są oni osobami publicznymi w sporcie. Problem ten pojawił się ponownie w tym miesiącu, po tym jak rzucił w stronę sędziego serię przekleństw po kontrowersyjnym wezwaniu do naruszenia czasu gry. Tiafoe, który później za pomocą mediów społecznościowych przepraszał za swoje zachowanie, czeka na karę.

„Bądź bardziej zmartwiony stratą lub trudnym okresem, przez który przechodzisz, i nie pozwól, aby Twój nastrój jeszcze się pogorszył z powodu osób, których nie znasz lub na których Ci nie zależy” – powiedziała Tiafoe na konferencji prasowej w Nowym Jorku.

Gauff ma prostsze i szybsze rozwiązanie — przycisk blokowania.

„Dosłownie spędzę 30 minut na blokowaniu ludzi” – powiedziała Gauff, ale nie boi się też bardziej bezpośrednio mówić o tym, co postrzega jako nieprzemyślaną negatywność ze strony internetowych „hejterów”. Chociaż nie sprawdza X zbyt często i ogranicza korzystanie z Instagrama, będzie używać tak zwanego telefonu z nagrywarką lub anonimowych kont do wyszukiwania treści innych niż tenis – lub własnych, aby bezpośrednio wyrazić swoje zdanie.

Po tym, jak w zeszłym tygodniu zdobyła tytuł WTA 1000 w Pekinie, zamieściła na Instagramie Story, w której kpi z pomysłu, że wygrywa tylko turnieje na 250 poziomie (najniższa klasyfikacja wydarzeń w WTA Tour). Użytkownik X opublikował go ponownie, mówiąc, że wygrała mentalność pięciolatka.

Gauff uznał to za komplement.

(Zdjęcie u góry: Coco Gauff. Getty Images; projekt: Sean Reilly)


Seria Changemakers jest częścią współpracy z firmą Acura.

Sportowiec zachowuje pełną niezależność redakcyjną. Partnerzy nie mają kontroli ani wkładu w proces raportowania lub redagowania i nie przeglądają artykułów przed publikacją.



Zrodlo