Baldachim Bazyliki Św. Piotra, zaprojektowany przez Gianlorenzo Berniniegoodzyskał swój blask po pierwszej renowacji w r 250 lat. Monumentalna konstrukcja, która stoi nad grobem św. Piotra, została poddana głębokiemu czyszczeniu, co ujawniło szczegóły życia codziennego tych, którzy go odnowili w przeszłości. Wśród znalezionych obiektów znaleźli eksperci plumeros, resztki jedzeniapaznokciepodeszwa buta i zawierał A sombrero wykonane z gazety z XIX w.
Proces przywracania, który trwał dziewięć miesięcyprzywrócił blask brązowym kolumnom salomońskim i ich detalom w postaci aniołów, pszczół i liści laurowych, charakterystycznych elementów rzymskiego baroku: „Baldachim po raz kolejny stał się oparciem bazyliki” – skomentował inżynier Alberta Capitanucciegokierujący pracą.
Ta renowacja jest częścią przygotowań do Jubileusz 2025wydarzenie, które ma przyciągnąć do Rzymu miliony pielgrzymów. Oprócz baldachimu w bazylice odnawiany jest także Ołtarz Krzesła, kolejne arcydzieło Berniniego, w którym mieści się starożytny średniowieczny tron należący do Karol Łysywnuk Karlomagno.
Ołtarz Katedry, znajdujący się w absydzie bazyliki, to relikwiarz czczony od wieków ze względu na symboliczne krzesło św. Piotra. Współczesne badania potwierdziły, że jest to tron z IX w., używany podczas ceremonii koronacyjnej króla Franków, i że został on podarowany fundacji Papież Jan VIII.
Na baldachimie
Pomnik został pomyślany jako gigantyczny katafalk lub kurtyna o dużym realizmie, łącząca ciemne części brązu i miedzi, które z daleka wyglądają jak skóra, z krawędziami i innymi złotymi figurami na kolumnach, pomiędzy tytanicznymi aniołami, liśćmi laurowymi i pszczołami, symbol dynastii Barberinich, tzw Papież Urban VIII.
Jednak nieubłagany upływ czasu sprawił, że zaciemnił je pod grubą warstwą brudu, który teraz, po raz pierwszy od 250 lat, został dokładnie oczyszczony przed Jubileuszem 2025 roku.
Minęło dziewięć miesięcy pracy, podczas której konstrukcja była ukryta za rusztowaniami, aby umożliwić technikom wspinanie się i wypolerowanie figur, ale która już została rozebrana.
Renowacja skupiła się jedynie na „zewnętrznym” aspekcie pomnika. W najbliższy wtorek można było wspiąć się na jej wyżyny, wspinając się po rusztowaniach, aby sprawdzić, czy odtworzony przez Berniniego świat sakralny, roślinny i zwierzęcy rzeczywiście odzyskał blask.
Wcześniej eksperci przez sześć miesięcy musieli badać stan tego delikatnego pomnika, ważącego ponad 200 ton (60 ton brązu), ponieważ jego kolumny są wypełnione betonem i wzniesione w wydrążonym, wykopanym gruncie nad kryptą ziemniaków i starożytna rzymska nekropolia, w której odnaleziono grobowiec Piotra.
„Możemy potwierdzić, że nie znaleźliśmy patologii wymagających bardziej radykalnych metod leczenia niż te, które przeprowadziliśmy” – podsumował Capitanucci.