Metafora: świat fantasy ReFantazio powstał po tym, jak reżyser Katsura Hashino przed zaprojektowaniem zanurzył się w klasykach fantasy, chociaż ostatecznie wydaje się, że ten przyspieszony kurs miał niewielki wpływ na produkt końcowy.
Jeśli przegapiłeś entuzjastyczne recenzje, nowa gra JRPG Metaphor: ReFantazio firmy Atlus jest obecnie jedną z najwyżej ocenianych gier roku w serwisie Metacritic, plasując się na pierwszym miejscu wśród popularnej platformówki PlayStation Astro Bot. Jeśli liczyć dodatki, dodatek Shadow of the Erdtree do gry Elden Ring jest trzecią grą w tym roku, która osiągnęła ten wynik 94 Metascore.
Rozmawiam z KrawędźHashino powiedział, że stworzenie fantastycznego świata z całego materiału było wyzwaniem, po tym jak spędził tak dużo czasu na tworzeniu wszechświatów osadzonych w epoce nowożytnej. Hashino stworzył wcześniej gry Persona 3, Persona 4, Persona 5 i Catherine – wszystkie rozgrywające się we współczesności – w firmie Atlus, zanim rozłączył się i założył własne studio Studio Zero pod tą samą wytwórnią wydawniczą. Metafora: Natomiast akcja ReFantazio rozgrywa się w średniowiecznej krainie fantasy zwanej Zjednoczonym Królestwem Euchronii.
Aby przygotować się do rozwoju Metaphor, Hashino studiował własność intelektualną klasycznego fantasy, czytając książki takie jak Władca Pierścieni. Ostatecznie jednak zdecydował, że naśladowanie innych fantastycznych światów nie jest właściwym kierunkiem dla Metafory.
„Zdałem sobie sprawę, że gdybyśmy w jakikolwiek sposób próbowali to naśladować, pod względem postaci, scenerii lub świata, nie dosięgłoby to oryginałów” – powiedział Hashino. „Gdybyśmy próbowali to skopiować, byłaby to po prostu kopia. Pomyślałem więc: spróbujmy stworzyć grę fantasy, którą tylko my możemy stworzyć”.
Ostatecznie wszystko, co zrobił Hashino i zespół Studio Zero, doprowadziło do powstania nowego pretendenta do tytułu Gry Roku, będącego czarnym koniem. Recenzja Metaphor: ReFantazio serwisu GamesRadar+ przyznała grze ogromną ocenę 4,5 z 5 gwiazdek i nazwała ją „triumfującą ewolucją tego, co najlepsze w Atlusie”.
Reżyser Persony i weteran JRPG twierdzi, że tworzenie niesamowitych menu w Metaphor: ReFantazio było „naprawdę irytujące”, podobnie jak w Personie 5 „na początku nie dało się przeczytać”.