Neon, Searchlight Pictures, MK2 i Film4 Twórcy rozmawiają o filmie niezależnym BO Optymizm: „Wychodzimy z rowu” – szczyt w Zurychu

Pandemia i strajki w Hollywood zrujnowały sytuację kasową kina niezależnego, powiedzieli dyrektorzy ds. dystrybucji panelowi podczas sobotniego konflabułu branżowego na szczycie w Zurychu.

„Byliśmy w okopach, próbując się z tego wydostać” – powiedziała Rebecca Kearey, dyrektor ds. międzynarodowych w Searchlight Pictures, która odniosła sukces kasowy dzięki Biedne rzeczy pod koniec ubiegłego roku i na rok 2024.

„Jesienią ubiegłego roku rozpoczęliśmy naszą działalność, powracając z kilkoma fenomenalnymi filmami z sezonu nagród, które naprawdę spodobały się widzom. Czuję, że wychodzimy z tego rowu, zarówno w USA, jak i na arenie międzynarodowej”

Na scenie do Keareya dołączyli dyrektor generalny Neon Tom Quinn, dyrektor ds. dystrybucji i sprzedaży Film4 Stefanie Fahrion i Nathanaël Karmitz.

Zgadzając się z Keareyem, Quinn zwrócił uwagę na fakt, że w 2023 r. średni dochód brutto na film osiągnął 15 mln dolarów w kasie w USA.

„Najwyższy wynik w ciągu ostatnich 24 lat to 19 lat, ale w pozostałych latach byli to głównie ludzie w wieku 16 i 17 lat. Łącznie najwyższym rokiem był rok 2018, który zarobił około 11,8 miliarda dolarów na 993 filmach. W zeszłym roku, 2023, zarobiłem 8,9 miliarda dolarów przy zaledwie 591 filmach, przy 41% mniej filmów, co oznacza tylko 25% mniej całkowitego wpływów ze sprzedaży biletów” – powiedział.

Wskazał także na szereg tytułów niezależnych, które latem przyniosły duże dochody, np Złe małe litery dla Sony Picture Classics, Thelma dla Magnolii i Późna noc z diabłem dla IFC Films.

„Nakręciliśmy nasz największy film w historii, za 74 miliony dolarów Długonogamamy też kolejny wielki sukces Nieskazitelny z 15 milionami dolarów, więc czuję, że jest miejsce dla firm mojej wielkości, które kręcą najróżniejsze filmy” – powiedział.

Karmitz, którego firma mk2 jest także wystawcą we Francji i Hiszpanii, była bardziej ostrożna, ale uznana publiczność powracała i zasugerowała, że ​​jednym z powodów optymizmu jest obecność także młodych pokoleń.

Podkreślił niedawny sukces 22-letniej francuskiej YouTuberki Inès Benazzouz film Kaizen o swoich przygotowaniach do zdobycia Everestu.

MK2 wyemitowało film przez jeden dzień na terytoriach francuskojęzycznych w połowie września, zanim został udostępniony bezpłatnie na kanale YouTube Inoxtag Benazzouza. Film przyciągnął ponad 350 000 widzów i od tego czasu obejrzało go w Internecie 34 miliony widzów.

„To prawie pięć milionów euro w kasie, a następnego dnia było za darmo, a to tylko dlatego, że te wszystkie dzieci chciały podzielić się czymś ze swoimi przyjaciółmi, rodzicami” – powiedział. „Pójście na film do kina było dla nich wielką radością”.

Kearey ujawniła, że ​​Searchlight próbowała przyciągnąć młodszą publiczność za pośrednictwem TikToka oraz witryn takich jak Letterboxd i Film Updates.

„Chodzi o to, aby spotykać się z nimi tam, gdzie mieszkają… społeczność filmowa na Tiktok jest bardzo, bardzo aktywna i stanowi świetny sposób na nawiązanie kontaktu z młodszą publicznością” – powiedziała, ujawniając, że obecnie regularnie tworzą treści związane z filmami dla tej platformy.

„Chodzi o to, aby stale budować ten nawyk i zaangażowanie w kontakt z nimi. I oczywiście niektóre filmy będą lepiej działać na młodszą widownię niż inne”.

Keary i Film4 Stefanie Fahrion rozmawiali o sukcesie kasowym filmu Yorgosa Lanthimosa Biedne rzeczyktóry zarobił na całym świecie 117,6 mln dolarów, w tym 34 mln dolarów w Ameryce Północnej, co czyni go filmem, który odniósł największy sukces w dotychczasowej historii.

Fahrion powiedział, że wsparcie Film4 dla filmu było raczej owocem jego długotrwałej współpracy z Lanthimosem, a nie oczekiwaniami na znakomity występ w pudełku

„Nasza praca zaczyna się od wiary w twórcę filmu. Współpracowaliśmy z Yorgosem Lanthimosem przy wszystkich jego anglojęzycznych filmach. To była kontynuacja współpracy z nim i zaufania mu… Nie wspieramy w tym sensie pojedynczych projektów, ale raczej wspieramy twórcę filmowego, wspierając jego karierę przez całe życie” – powiedziała.

Kearey powiedział, że decyzja Searchlight Pictures o zaangażowaniu się w film była oparta na jej długoletnich stosunkach z Film4, pozytywnych doświadczeniach z przeszłości związanych z filmem Lanthimos Ulubiony, który zarobił na całym świecie 95,6 mln dolarów, oraz scenariusz.

„Pomyśleliśmy, że to dzikie, szalone, ale zabawne jak cholera i że możemy przetestować publiczność na wielu różnych poziomach, łącznie z tym pierwszym występem, w którym czekasz, aż wszystko się zacznie” – powiedział Kearey.

„Byliśmy całkowicie przekonani, że Yorgosowi się to uda… Kręcił w Budapeszcie i budował te niesamowite dekoracje, i zaczęliśmy widzieć, jak świat się jednoczy. Wiedzieliśmy, że możemy to osiągnąć, ale nie wiedzieliśmy, jak daleko uda nam się to zajść… to była wspaniała ucieczka od studia artystycznego.

Organizowany przez Festiwal Filmowy w Zurychu szczyt w Zurychu gromadzi ponad 100 czołowych profesjonalistów filmowych z Ameryki Północnej i Europy, aby omówić kluczowe kwestie w niezależnym świecie filmu.

Zrodlo