Twórcy-fanowie ujawnili niedawno XWine1, warstwę kompatybilności, której celem jest zrobienie wszystkiego, czego można oczekiwać od emulatora Xbox One.
Twórcy zaprezentowali światu swój projekt 8 września. „Przedstawiamy XWine1, warstwę translacyjną Xbox One dla komputerów z systemem Windows” – poinformowali w programie Świergot. „Obecnie można w pełni grać w sześć gier, a inne osiągnęły logo i zawartość gry. Więcej wiadomości wkrótce!” Tweetowi towarzyszyła seria obrazów przedstawiających gry takie jak Minecraft: Xbox One Edition, Limbo, Peggle 2, Sonic Mania i Undertale działające w XWine1.
XWine1 jest ponownie warstwą kompatybilności, a nie emulatorem. Z technicznego punktu widzenia Xbox One to w zasadzie komputer PC korzystający z mocno zmodyfikowanej wersji systemu Windows, a to oprogramowanie po prostu tłumaczy natywne aplikacje Xbox na formę, która może działać na standardowych komputerach z systemem Windows. Jest podobna do warstwy kompatybilności Proton firmy Valve, która przekłada gry Windows na formę, którą można uruchomić na urządzeniach z systemem Linux, w szczególności na platformie Steam.
Oczywiście oglądanie gier takich jak Minecraft i Undertale działających na PC może nie budzić zbytniej ekscytacji, ponieważ – podobnie jak przytłaczająca większość gier na konsolę Xbox One – są one dostępne natywnie na platformie. Lista prawdziwych tytułów dostępnych wyłącznie na Xbox One jest znikomo mała i obejmuje gry takie jak Halo 5, kolekcję Rare Replay i kilka tytułów Forza. Ta niewielka lista ekskluzywnych tytułów prawdopodobnie jest powodem, dla którego programistom tak długo zajęło deweloperom przygotowanie wersji na Xbox One, podczas gdy emulacja PS4 miała duży postęp.
Ale sam Xbox One ma sekretny bonus. Posiada solidne, oryginalne emulatory Xbox i Xbox 360, które pasują – a często przewyższają – nieoficjalne opcje. The Twórcy XWine1 mówią oprogramowanie powinno ostatecznie obsługiwać gry, które zostały wstecznie kompatybilne na Xbox One i trzymam kciuki, aby w końcu mogło to zostać rozszerzone na gry, które Microsoft pierwotnie nie umieściły na białej liście zgodności wstecznej.
Ale jeśli kiedykolwiek to nastąpi, jest to bardzo odległe. Wydaje się, że XWine1 jest na dość wczesnym etapie rozwoju, ponieważ programiści nie udostępnili nawet publicznej wersji projektu do wypróbowania. Na razie „nie jest jeszcze gotowy do publicznej konsumpcji”, jak wyjaśnili twórcy w kolejnym poście. „Prawdopodobnie wraz z wydaniem pierwszej wersji binarnej zakończymy udostępnianie projektu na zasadach open source, ale jest jeszcze za wcześnie, aby cokolwiek potwierdzać”.
Warto zauważyć, że XWine1 nie jest jedyną opracowywaną warstwą kompatybilności z Xbox One, ale wieloma jego rówieśnicy nie odważyli się jeszcze ujawnić publicznie. Jedynym innym, który jest teraz widoczny publicznie, jest WinDurango, które jest włączone GitHub ale jeszcze nie jest kompatybilny z żadną grą. Miejmy nadzieję, że przynajmniej jeden z tych projektów osiągnie punkt, w którym będzie w stanie uruchomić duży obszar biblioteki Xbox One.
Być może będziemy mieli zupełnie nowy sposób na grę najlepsze gry na Xbox One raczej wcześniej niż później.