Festiwal Filmowy w Tokio przedstawia skład konkursowy; „Moje ulubione ciasto” zostanie wyświetlone w sekcji poświęconej wzmocnieniu pozycji kobiet

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Tokio ogłosił pełną ofertę, obejmującą główne konkursy międzynarodowe i konkursy Asian Future, a także dziewięć filmów wybranych do sekcji Women’s Empowerment.

Nowa sekcja skupiona na kobietach będzie wyświetlać irańskie dramaty Moje ulubione ciastow reżyserii Maryam Moghaddam i Behtash Sanaeeha, którym irańskie władze zabroniły podróżowania i nie mogły uczestniczyć w premierze filmu w Berlinie.

Inne tytuły w sekcji Wzmocnienie pozycji kobiet to m.in. turecki reżyser Ceylan Özgun Özcelik W dziesięć sekund; Reżyser z Hong Kongu Oliver Chan Montaże Macierzyństwa; Wspomnienia płonącego ciałaautorstwa Antonelli Sudasassi Furniss z Kostaryki oraz światowa premiera filmu japońskiego reżysera Naoki Tamury Doktor X Filmwśród innych tytułów.

Współprowadzona z Tokyo Metropolitan Government, sekcja Women’s Empowerment jest programowana przez Andrijanę Cvetkovikj i koncentruje się na filmach wyreżyserowanych przez kobiety i/lub z narracjami skupionymi na kobietach. Nowa sekcja jest wprowadzana kilka lat po tym, jak Tokio stało się pierwszym azjatyckim festiwalem filmowym, który podpisał umowę z inicjatywą Collectif 50/50 w celu promowania równości płci w branży filmowej w 2021 r.

Tymczasem wśród 15 tytułów wybranych do głównego Konkursu Międzynarodowego znajdują się światowe premiery Wielki Świat od chińskiego Yang Lina, Papa od Philipa Yunga z Hong Kongu i Dokumenty Anglika od Portugalczyka Sergio Graciano, wraz z sześcioma innymi światowymi premierami (pełny skład poniżej). Pięć innych filmów otrzyma azjatyckie premiery, podczas gdy Midi Z Niewidzialna siostra będzie miał swoją międzynarodową premierę.

Organizatorzy festiwalu ogłosili już, że tegorocznym jury konkursowym będzie przewodniczył aktor z Hongkongu Tony Leung Chiu-wai, w którego skład wejdą również: hongkoński filmowiec Johnnie To, włoska aktorka Chiara Mastroianni, węgierska reżyserka Enyedi Ildikó i japońska aktorka Ai Hashimoto.

Tytuły wybrane do konkursu Asian Future dla początkujących reżyserów azjatyckich, którzy mają na swoim koncie maksymalnie trzy filmy fabularne, obejmują: Pieśń Simyod afgańskiej reżyserki Royi Sadat, malezyjskiego filmowca Chong Keat Aun Pawana dla niemowlęciai tureckiego reżysera Emine Yildirima Apollon w dzień Atena w nocy (zobacz pełną listę poniżej). Wszystkie dziesięć filmów w tej sekcji to światowe premiery.

Pokazy galowe obejmują film Audrey Diwan Emanuela; Zwycięzca „Cannes Un Sure Regard” Guan Hu Czarny Pies; Marca Fostera Biały Ptak; oraz światowa premiera filmu indonezyjskiego reżysera Mike’a Wiluana Rybi Ludziewśród innych tytułów.

Tokio już ogłosiło, że 11 Rebeliantówwyreżyserowany przez Japończyka Kazuyę Shiraishiego, będzie miał swoją światową premierę jako film otwierający tegoroczny festiwal, podczas gdy Marcello Miow reżyserii Christophe’a Honoré z udziałem członka jury Mastroianniego, zamknie festiwal.

Nippon Cinema Now, które skupia się na japońskim kinie, wyświetli 12 tytułów, w tym pięć wyreżyserowanych przez Yu Irie, który jest tegorocznym Director in Focus. Inne główne sekcje to World Focus, Animation, Classics, Youth i TIFF Series.

Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Tokio zaplanowano na 28 października – 6 listopada, natomiast targi treści TIFFCOM odbędą się w dniach 30 października – 1 listopada.

KONKURS GŁÓWNY:

Żegnaj Przyjacielu (Kolumbia) AP
Reżyseria: Iván David Gaona

Wielki Świat (Chiny) WP
Reżyseria: Yang Lina

Pochowaj swoich zmarłych (Brazylia) AP
Reżyseria: Marco Dutra

Kadet (Kazachstan) WP
Reżyseria: Adilkhan Yerzhanov

Córka córki (Tajwan) AP
Reżyseria: Huang Xi

Dokumenty Anglika (Portugalia) WP
Reżyseria: Sergio Graciano

Na Jego Własne Podobieństwo (Francja) AP
Reżyseria: Thierry de Peretti

Pożądanie w deszczu (Japonia, Tajwan) WP
Reżyseria: Katayama Shinzo

Mój przyjaciel Delie (Chiny) WP
Reżyseria: Dong Zijian

Papa (Hongkong) WP
Reżyseria: Philip Yung

Obiecuję, że będzie dobrze (Słowacja, Czechy) WP
Reżyseria: Katarína Gramatová

Nauczyła mnie szczęśliwego trafu (Japonia) WP
Reż. Ohku Akiko

Teki nadchodzi (Japonia) WP
Reżyseria: Yoshida Daihachi

Ruch drogowy (Rumunia, Belgia, Holandia) AP
Reżyseria: Teodora Ana Mihai

Niewidzialna siostra (Chiny) IP
Reż. Midi Z

AZJATYCKA PRZYSZŁOŚĆ:
[All World Premieres]

Apollon w dzień, Atena w nocy (Indyk)
Reżyseria: Emine Yildirim

Czarny Wół (Japonia, Tajwan, USA)
Reżyseria: Tsuta Tetsuichiro

Bora (Iran)
Reżyseria: Mohammad Esmaeilie

Zaginione dziecko – nagranie wideo (Japonia)
Reżyseria: Ryota Condo

Pawana dla Niemowlaka (Malezja)
Reżyseria: Chong Keat Aun

Pieśń Simy (Hiszpania, Holandia, Francja, Tajwan, Grecja, Afganistan)
Powiedz: Roya Sadat

Trzy wykastrowane kozy (NAS)
Reżyseria: Ye Xingyu

Dolina Cienia Śmierci (Hongkong)
Reżyseria: Jeffery Lam Sen, Antonio Tam

Wyspa statku (NAS)
Reżyseria: Wang Di

Poczekaj do wiosny (Iran)
Reżyseria: Ashkan Ashkani

Zrodlo