10 najbardziej niedocenianych filmów Johna Wayne’a, które nigdy nie otrzymały wystarczającego uznania

John Wayne i jego kariera są powszechnie uznawane za emblematy amerykańskiego kina westernowego. Jego dominująca obecność na ekranie znacząco ukształtowała gatunek dla przyszłych pokoleń. Podczas gdy znane dzieła, takie jak Prawdziwa odwaga I Poszukiwacze utrwalił swoje dziedzictwo, Najbardziej wybitne role Wayne’a dotyczą mniej znanych tytułów. Choć większość z nich nie pojawia się w najlepszych filmach westernowych wszech czasów, to jednak pokazują jego umiejętność łączenia surowej wytrzymałości z serdecznym współczuciem.

Poza archetypową personą rewolwerowca, John Wayne w swoich filmach definiujących karierę podejmował się różnych ról, które zagłębiały się w tematy pokrewieństwa, zbawienia i wierności. Niezależnie od tego, czy grał doświadczonego stróża prawa, moralnie skonfliktowanego przestępcę, czy znużonego światem patriarchę, jego rola w tych niedocenianych filmach podkreśla jego zdolność do przekazywania zarówno odporności, jak i wrażliwości. Oferują świeży punkt widzenia na karierę trwającą ponad pięć dekad i katalog niezapomnianych występów.

10 Brannigana (1975)

Współczesna historia Johna Wayne’a

W filmie BranniganaWayne wciela się w postać chicagowskiego policjanta Jima Brannigana, który zostaje wysłany do Londynu, aby schwytać znanego amerykańskiego gangstera. Film łączy w sobie dramat kryminalny i elementy akcji, a twarda, pragmatyczna osobowość Wayne’a kontrastuje z bardziej powściągliwym podejściem brytyjskich organów ściganiaTo ekscytująca historia o rybie wyjętej z wody, która pozwala Wayne’owi wcielić się w bardziej współczesną, miejską postać.

Jego surowy urok i władcza postawa są tu w pełni widoczne, a kontrast między amerykańskimi i brytyjskimi organami ścigania dodaje gatunkowi kryminalnemu świeżości.

Chociaż Brannigana nie odniósł wielkiego sukcesu, ale pokazał, że Wayne potrafi odnaleźć się we współczesnym świecie. Jego surowy urok i władcza postawa są w pełni widoczne, a kontrast między amerykańskimi i brytyjskimi organami ścigania dodaje świeżości gatunkowi kryminalnemuTo zabawny, niedoceniony wstęp do późnych filmów Wayne’a.

9 Mądre pytanie (1974)

Od kowboja do detektywa

W filmie MCQJohn Wayne gra twardego, sprytnego detektywa szukającego zemsty za morderstwo swojego partnera i mającego na celu obalenie skorumpowanych urzędników. Ten brutalny dramat kryminalny rozgrywa się w latach 70. w Seattle, a Wayne gra rolę McQ, bezkompromisowego gliniarza, który nie przestrzega zasad. Oznaczało to przejście Wayne’a do gatunku policyjnego, łącząc akcję z opowieścią inspirowaną filmem noir.

Chociaż MCQ został dobrze przyjęty, westerny Wayne’a często go przyćmiewają. Jednak jego zdeterminowana i nieustępliwa gra detektywa pokazała, że ​​potrafi się wyróżniać poza rolami kowbojskimi. Mocna atmosfera filmu i silna obecność Wayne’a sprawiają, że jest to ukryty klejnot w jego późnej filmografii.

8 Morski pościg (1955)

Z pustyni do morza

John Wayne i Lana Turner na plakacie The Sea Chase.

W Pościg morskiWayne wciela się w Karla Ehrlicha, niemieckiego oficera marynarki wojennej, który na początku II wojny światowej postanawia zwrócić swój statek i załogę Niemcom. Podczas gdy brytyjska marynarka wojenna ściga ich przez ocean, Ehrlich zmaga się z dylematy moralne i kwestie lojalności, prezentując bardziej konfliktową i złożoną postać niż zwykle w przypadku Wayne’a.

W latach 1926–1977 Wayne wystąpił w ponad 170 filmach. W 1955 r. zagrał w trzech filmach: The Sea Chase, Screen Directors Playhouse i Blood Alley.

Chociaż Pościg morski nie odniósł znaczącego sukcesu kasowego, jest jednak wyjątkowym uzupełnieniem kariery Wayne’a, prezentując go w rzadkiej, niezachodniej roli. Przedstawienie Wayne’a jako człowieka rozdartego między obowiązkiem a sumieniem dodaje głębi napiętej wojennej narracji filmu. Połączenie akcji i rozwoju postaci sprawia, że ​​jest to niedoceniany thriller wojenny.

7 Cahill, marszałek USA (1973)

Długie ramię prawa

John Wayne Cahill marszałek USA1

W Cahill, marszałek USAWayne wciela się w rolę JD Cahilla, surowego stróża prawa, który musi ścigać przestępców, a jednocześnie radząc sobie z odkryciem, że jego synowie uwikłali się w działalność ganguFilm łączy tradycyjne elementy westernu z osobistą historią ojca próbującego nawiązać kontakt z dziećmi, zachowując jednocześnie twardą powierzchowność.

Pomimo wciągającej fabuły i świetnej gry Wayne’a, Cahill, marszałek USA nie wzbudził takiego zainteresowania jak jego inne westerny. Przedstawienie przez Wayne’a postaci rozdartego ojca dodaje filmowi ciężaru emocjonalnego, dzięki czemu staje się on bardziej zniuansowanym ujęciem typowej postaci stróża prawa. Fantastyczne połączenie akcji i dramatu rodzinnego sprawia, że ​​warto obejrzeć ten film ponownie.

6 Wyspa na niebie (1953)

Silny, cichy typ

Wyspa Johna Wayne'a w niebie

W Wyspa na niebieWayne wciela się w rolę kapitana Dooleya, pilota samolotu transportowego, który rozbija się na mroźnym pustkowiu Nowej Fundlandii podczas II wojny światowej —opowieść opisuje wysiłki Dooleya i jego załogi, mające na celu przetrwanie trudnych warunków podczas oczekiwania na ratunekPrzedstawienie Wayne’a oddanego przywódcy, który stara się chronić swoich ludzi, jest przekonujące i stonowane.

Najbardziej dochodowe filmy Johna Wayne’a

Kwota brutto (po uwzględnieniu inflacji):

Jak zdobyto Dziki Zachód (1962)

506 700 000 dolarów

Najdłuższy dzień (1962)

439 300 000 dolarów

Żniwa dzikiego wiatru (1942)

415 000 000 dolarów

Wysoki i potężny (1954)

399 000 000 dolarów

Morski pościg (1955)

347 100 000 dolarów

Choć mniej adrenalinowe niż inne dzieła Wayne’a o tematyce wojennej, Wyspa na niebie jest wciągająca, skupiona na postaciach opowieść o przetrwaniu, która podkreśla zdolność Wayne’a do przekazywania cichej siły charakteru. Jego przedstawienie jako opanowanego, pomysłowego przywódcy w trudnych okolicznościach nadaje filmowi głębi emocjonalnej. Jest to często pomijany skarb w jego wojennym repertuarze filmowym.

5 Kogut Cogburn (1975)

Zarobił 17,6 miliona dolarów w kasie biletowej

W filmie Kogut CogburnJohn Wayne powraca do swojej nagrodzonej Oscarem roli jednookiego, pijącego na umór szeryfa Roostera Cogburna. Tym razem dołącza do niego Eula Goodnight, grana przez Katharine Hepburn, gdy wyruszają na misję ścigania bandy wyjętych spod prawa. Film, będący sequelem „Prawdziwego męstwa”, opowiada historię wysiłki tego niedopasowanego duetu, który stawia czoła niebezpieczeństwom i pielęgnuje wzajemny szacunek dla swoich możliwości.

Mimo to rola Wayne’a w roli groźnego, ale sympatycznego stróża prawa pozostaje cechą wyróżniającą się, a jego ekranowy dialog z Hepburn dodaje filmowi głębi.

Pomimo imponującej obecności Wayne’a i Hepburn, Kogut Cogburn nie zyskał takiego samego uznania jak jego poprzednik. Niemniej jednak, odwet Wayne’a za zaciekłego, ale ujmującego stróża prawa pozostaje wyróżniającą się cechą, a jego ekranowa relacja z Hepburn dodaje filmowi głębi. Często pomijana kontynuacja, która oferuje przyjemne doświadczenie i zasługuje na większe uznanie za połączenie humoru i sentymentunawet jeśli nie zostanie zaliczony do najlepszych filmów Johna Wayne’a.

4 Rafa Donovana (1963)

Lekki klejnot

Rafa Johna Wayne'a Donovana

W Rafa DonovanaWayne gra Michaela „Gunsa” Donovana, byłego marynarza, który wiedzie beztroskie życie na wyspie na Pacyfiku. Kiedy przyjeżdża córka jego starego towarzysza wojny, sielankowe życie na wyspie wywraca się do góry nogami. Film łączy w sobie komedię, romans i akcję, a Wayne gra wbrew typowi, jako wyluzowana postać w tej lekkiej przygodzie.

Jeśli Ci się podobało
Rafa Donovana
na pewno pokochasz
3 Ojców Chrzestnych
.

Chwila Rafa Donovana może nie jest tak pełen akcji jak westerny Wayne’a, ale pokazuje jego komediowe wyczucie czasu i urok. Połączenie humoru i tropikalnej scenerii pozwoliło Wayne’owi uciec od stoickiej osobowości rewolwerowca, co czyni ten film niedocenianym przykładem jego wszechstronności. Fani poważniejszych ról Wayne’a często pomijają ten lekki klejnotdoskonały przykład fantastycznego filmu Johna Wayne’a, który nie jest westernem ani filmem wojennym.

3 Barbarzyńca i gejsza (1958)

Obowiązkowa pozycja dla operatorów filmowych

barbarzyńca i gejsza 1958 john wayne

W Barbarzyńca i gejszaWayne wciela się w rolę Townsenda Harrisa, pierwszego amerykańskiego dyplomaty w Japonii w połowie XIX wieku. Film przedstawia jego próbuje nawiązać stosunki dyplomatyczne, jednocześnie radząc sobie z różnicami kulturowymi i rozwijając romans z gejszą. Reżyserem filmu jest John Huston. Jest to dramat historyczny, w którym Wayne występuje w bardziej stonowanej roli niż zwykle, w swoich pełnych akcji rolach.

Jego portret dyplomaty starającego się zacierać różnice kulturowe jest pełen godności i niuansów, co sprawia, że ​​film ten jest wyjątkowym i niedocenianym uzupełnieniem jego kariery.

Pomimo walki Barbarzyńca i gejsza i otrzymał mieszane recenzje po premierze, jest to wizualnie oszałamiający film pokazujący zdolność Wayne’a do odgrywania spokojniejszych, bardziej refleksyjnych ról. Jego portret dyplomaty starającego się przezwyciężyć różnice kulturowe jest godny i pełen niuansów, co czyni ten film wyjątkowym i niedocenianym uzupełnieniem jego kariery.

2 Trzech ojców chrzestnych (1948)

Trzech mężczyzn i dziecko

W 3 Ojców ChrzestnychJohn Wayne gra Roberta Marmaduke’a Hightowera, jeden z trzech zbiegłych bandytów, którzy spotykają umierającą kobietę na pustyni. Zanim odejdzie, prosi mężczyzn, aby zaopiekowali się jej nowonarodzonym dzieckiem. To, co następuje, to szczera historia odkupienia, gdy bandyci biorą odpowiedzialność za dziecko i wyruszają w niebezpieczną podróż, aby zapewnić sobie przetrwanie.

Przedstawienie Wayne’a jako przestępcy o złotym sercu dodaje opowieści wzruszającego, ludzkiego pierwiastka.

Choć nie są tak szeroko znane jak inne westerny Wayne’a, 3 Ojców Chrzestnych oferuje unikalną mieszankę akcji i emocjonalnej głębi. Przedstawienie Wayne’a jako przestępcy o złotym sercu dodaje opowieści wzruszającego, ludzkiego elementu. Eksploracja tematu odkupienia, poświęcenia i ojcowskiej miłości w filmie odróżnia go od typowych westernów i zasługuje na większe uznanie ze względu na bogactwo tematyczne i czuły występ Wayne’a.

1 Synowie Katie Elder (1965)

Pierworodny – Pierwsza klasa

W Synowie Katie ElderJohn Wayne wciela się w postać Johna Eldera, najstarszego z czterech braci, którzy po śmierci matki jednoczą się, aby przywrócić honor rodzinie. Film opowiada historię starszych braci, którzy próbują odkryć prawdę o morderstwie ojca i utracie rodzinnego rancza. Przedstawienie upartego i moralnie prawego najstarszego syna przez Wayne’a dodaje głębi temu westernowi, którego akcja toczy się w oparciu o postacie.

Synowie Katie Elder
jest oparty na „Life of the Marlows” Glenna Shirleya. Scenarzysta William H. Wright zapłacił członkom rodziny Marlow po 1000 dolarów (równowartość dzisiejszych 11 400 dolarów) za prawa do adaptacji filmu na scenariusz. Jednak gdy film powstał 12 lat później, fabuła filmu została znacząco zmieniona.

Choć odniósł sukces kasowy, Synowie Katie Elder jest często pomijany w porównaniu do innych westernów Wayne’a. Jednak film błyszczy w swoim eksploracja więzi rodzinnych i subtelna, ale wyrazista kreacja Wayne’a jako mężczyzny, który stara się zachować dziedzictwo swojej rodzinyPołączenie akcji i emocji sprawia, że ​​film ten jest najbardziej wciągającym i niedocenianym dziełem Wayne’a.

Zrodlo