Nieistniejący port Minecrafta na PS5 stał się tematem rozmów podczas przesłuchań FTC w sprawie umowy Xbox Activision, a szef Xbox Phil Spencer twierdził wówczas, że Sony było „niechętne” do dostarczania zestawów deweloperskich dla nowej platformy. Wygląda jednak na to, że Microsoft ma już w rękach niezbędne narzędzia deweloperskie, ponieważ Minecraft w końcu trafi na PS5 22 października.
Nowa, natywna wersja gry Minecraft na PS5 została „zoptymalizowana tak, aby wykorzystać mocniejszy sprzęt konsoli” – twierdzi oficjalne ogłoszenie„Oznacza to, że Twoja gra będzie miała większą odległość renderowania, a jednocześnie rozdzielczość 4K i 60 fps, co pozwoli Ci objąć jeszcze więcej klatek i pikseli podczas biegania od Endermanów w Overworldzie”.
Wersja na PS5 będzie darmową aktualizacją dla posiadaczy gry na PS4. Ta wersja na PS4 była oczywiście dostępna na długo przed premierą PS5 i jak w przypadku większości gier na PS4 jest w pełni kompatybilna wstecz. Port na PS5 powinien po prostu oferować nieco lepszą wydajność.
W czerwcu 2023 r. podczas przesłuchań FTC Phil Spencer został zapytany, dlaczego Xbox nigdy nie opublikował natywnej wersji gry Minecraft na PS5. „Sony niechętnie wysyłało nam zestawy deweloperskie do PlayStation 5 w tym samym czasie, gdy wysyłało je do innych deweloperów, co stawiało nas w niekorzystnej sytuacji w porównaniu z innymi deweloperami” — odpowiedział Spencer. „Myślę, że Sony mogło wysłać zestawy deweloperskie do Microsoftu tak samo łatwo, jak wysłało je do każdego innego wydawcy”.
Biorąc pod uwagę liczbę portów PS5 opracowywanych obecnie przez Xbox, z pewnością wydaje się, że Sony jest teraz skłonne oddać te zestawy deweloperskie. Sea of Thieves, Grounded, Hi-Fi Rush i Pentiment trafiły na platformę w tym roku, a Indiana Jones and the Great Circle pojawi się na PS5 w 2025 roku. Chyba niechęć się wyczerpała.
Po gruntownej przebudowie sposobu aktualizacji gry Minecraft twórcy jeszcze w tym miesiącu zaprezentują pierwsze funkcje nowej ery.