Zawsze wpatrujemy się w duże ekrany, testując najnowsze i najlepsze projektory do gier, filmów i usług przesyłania strumieniowego. Dążymy do znalezienia najlepszych projektorów na rynku, a to oznacza, że potrzebujemy dokładnej metodologii, obiektywnie stosowanej do wszystkich marek, punktów cenowych i przypadków użycia. Każdy testowany przez nas projektor stoi w naszych domach przez co najmniej dwa tygodnie, a najlepiej znacznie dłużej. Nie testujemy tych urządzeń w sterylnych laboratoriach, wnosimy je do naszego życia, salonów i konfiguracji gier, aby sprawdzić, jak dobrze sprawdzają się w codziennym użytkowaniu w rzeczywistych warunkach. Nasz proces testowania to jednak coś więcej niż kilka wieczorów filmowych.
Zgodnie z szerszą Polityką sprzętową GamesRadar+ oceniamy każdy projektor według jego projektu, funkcji i ogólnej wydajności, cały czas porównując go z innymi modelami dostępnymi w podobnych cenach. Każdy z tych trzech obszarów zainteresowań rozkłada się na drobniejsze szczegóły, które łączą się, tworząc bardziej holistyczny obraz codziennej funkcjonalności każdego modelu.
Jak testujemy projekt projektora
Oczywiście, pierwsze rzeczy, na które zwracamy uwagę w przypadku każdego projektora, zwykle dotyczą projektu. Wyjmując model z pudełka, natychmiast sprawdzamy wagę, powierzchnię, wymiary i estetykę. Jest to ważniejsze, niż wielu mogłoby przypuszczać — w końcu jeśli projektor nie mieści się na półce lub nie pasuje do wybranego przez Ciebie uchwytu sufitowego, jest to w zasadzie tylko ciężarek do papieru. Oceniamy, jak współczynnik kształtu może pasować do różnych opcji konfiguracji, przenosząc projektor między zestawem półek, stolikiem kawowym i uchwytem ściennym w różnych środowiskach testowych. Oprócz fizyczności, estetyka również odgrywa kluczową rolę — testujemy wrażenia wizualne zarówno w salonie, jak i w dedykowanych konfiguracjach do gier.
Następnie dokładniej przyglądamy się jakości wykonania. Oznacza to ocenę materiałów użytych pod kątem trwałości i długowieczności, a także wszelkich wykończeń premium, jakie mogą one zapewnić w bardziej zaawansowanym modelu. Stale wypatrujemy również wczesnych oznak, że wykonanie projektora może nie być w stanie sprostać długoterminowym oczekiwaniom: skrzypienie podczas obsługi, łatwe zadrapania lub odpryski na rogach oraz wszelkie połączenia lub śruby produkcyjne.
Po uruchomieniu projektora sprawdzamy również rozmieszczenie elementów sterujących na pokładzie oraz dostęp do portów, aby zapewnić łatwość obsługi całego urządzenia.
Współczynnik kształtu | Rozmiar, waga, zajmowana powierzchnia, kształt, przenośność, ograniczenia montażowe |
Estetyka | Kolor, subtelność, wystrój |
Przybory | Jakość wykonania, konstrukcja, trwałość |
Łatwość użytkowania | Umiejscowienie sterowania, dostęp do portu |
Jak testujemy funkcje projektora
To właśnie tutaj ten stosunek jakości do ceny naprawdę wchodzi do gry. Podczas testowania projektora stale zwracamy uwagę na podstawowe i dodatkowe funkcje w ofercie i bezpośrednio porównujemy tę ofertę z modelami w podobnym przedziale cenowym i nieco niższym/wyższym.
Zaczynamy od rzeczywistej technologii projekcji, czy to DLP czy LCD, a także od używanego źródła światła. Następnie przechodzimy do wytworzonego obrazu, opcji rozdzielczości taktowania (i tego, czy projektor 4K używa przesuwania pikseli, aby uzyskać obrazowanie UHD), częstotliwości odświeżania, rozmiaru obrazu i zgodności z HDR. Wszystko to jest porównywane z różnymi opcjami rozmiaru obrazu dostępnymi w ramach naszych kontroli wydajności. Porównujemy również maksymalną jasność, kontrast i zakresy kolorów z innymi modelami, a także rozmiar i rozmieszczenie głośników (oraz ostateczne wrażenia, jakie zapewniają). Dokładamy wszelkich starań, aby w pełni wykorzystać jak najwięcej oferowanych portów projektora, uruchamiając wszelkiego rodzaju gadżety i urządzenia przez każde połączenie, aby zapewnić zgodność – ale ze szczególnym uwzględnieniem zgodności z PS5 / Xbox Series X HDMI 2.1.
Następnie zagłębiamy się w oprogramowanie. Sprawdzamy standardowe automatyczne regulacje trapezowe i ostrość, a także wszelkie dodatkowe funkcje konfiguracji oferowane przez każdy indywidualny system, może to być cokolwiek od wykrywania koloru ściany po pionowe przesunięcie obiektywu lub zoom z napędem silnikowym. Wykorzystujemy każdą funkcję w ramach wbudowanego systemu operacyjnego systemu, a także każdej dostarczonej pamięci USB do przesyłania strumieniowego. Zwracamy uwagę na łatwość obsługi, responsywność menu, przejrzystość funkcji, a w szczególności testujemy poziomy zniekształceń po zastosowaniu automatycznych ustawień obrazu.
Technologia projekcji | System obrazowania, źródło światła |
Wyświetlacz | Rozdzielczość, częstotliwość odświeżania, rozmiar, HDR, jasność, kontrast, zakresy kolorów |
Głośniki | Rozmiar, umiejscowienie |
Porty | Szerokość, kompatybilność z konsolą |
System operacyjny | Automatyczne dostosowywanie, nawigacja po menu, responsywność, wybór aplikacji, opcje przesyłania strumieniowego, łączność bezprzewodowa |
Organizować coś | Zoom, przesunięcie obiektywu, współczynnik rzutu |
Jak testujemy wydajność projektora
Każdy recenzowany przez nas projektor jest testowany w trzech warunkach oświetleniowych: pełnym świetle słonecznym, oświetleniu otoczenia (żaluzje zamknięte z przeciekiem światła dziennego) i całkowitej ciemności. W każdym z tych środowisk stale sprawdzamy jasność i przejrzystość, szczególnie w ciemniejszych momentach. Porównujemy również intensywność kolorów, kontrast i jakość tonalną w ramach tych różnych ograniczeń oświetleniowych, zarówno w ustawieniach SDR, jak i (jeśli dotyczy) HDR.
Oprócz tego wstępnego testowania jakości obrazu, jesteśmy szczególnie zainteresowani szybkością opóźnień. Testujemy zdolność projektora do nadążania za obrazami generowanymi przez konsole i komputery najnowszej generacji, taktując ruch na ekranie w grach konkurencyjnych.
Podczas testów zwracaliśmy również uwagę na wszelkie zniekształcenia w postaci zjaw, rozmyć i tęczy, a także na zmiany w obrazie występujące podczas korzystania z funkcji automatycznej regulacji i na to, jak bardzo wpływają one na ogólną integralność obrazu.
Do testowania poszczególnych komponentów wykorzystujemy głównie cztery gry: Astro’s Playroom (a ostatnio Astro Bot), Assassin’s Creed: Mirage, The Last of Us Part 2 i Apex Legends.
Niezwykle kontrastowe sceny Astro Bot pozwalają nam na czysty wgląd w intensywność kolorów i obsługę, a także poziomy jasności podczas scen o wysokim kluczu. Mętniejsze obrazy Assassin’s Creed Mirage stawiają projektory przed trudniejszym wyzwaniem kontrastu, ale używamy go również do testowania ostrości i przejrzystości w bardziej złożonych scenach. The Last of Us Part 2 służy do testowania poziomów jasności w ciemniejszych ujęciach i poziomu szczegółów nadal dostrzegalnych w ramce. Tymczasem Apex Legends pozwala nam testować opóźnienie projektora, a także płynność odświeżania obrazu.
Oprócz wydajności w grach testujemy projektory pod kątem wydajności przesyłania strumieniowego w treściach HDR i SDR. Tam, gdzie jest to możliwe, odbywa się to głównie za pośrednictwem oryginalnych programów Netflix.
Obraz | Przejrzystość, rozdzielczość, ostrość |
Kolor | Żywość, kontrast, ton |
Jasność | Sceny oświetleniowe o wysokim i niskim tonie |
Prędkość | Opóźnienie, częstotliwość odświeżania, obsługa ruchu |
Jak porównujemy projektory
Po zakończeniu naszego początkowego okresu testowania każdemu projektorowi przypisywana jest seria wyników, dzięki którym możemy łatwo porównywać nasze doświadczenia. Oceniamy projektory w sześciu kategoriach, a wyniki są umieszczane w pięciopunktowej skali.
- Wszechstronność – Jak dobrze projektor pasuje do różnych konfiguracji i przypadków użycia. Kluczowymi czynnikami w tej kategorii są rozmiar, waga, współczynnik kształtu, wybór portu, kompatybilność (zarówno ze sprzętem konsoli, jak i oprogramowaniem do przesyłania strumieniowego) oraz ogólna wydajność w różnych warunkach oświetleniowych.
- Łatwość użytkowania – Jak łatwo jest skonfigurować, zmodyfikować i uruchomić projektor. Obejmuje to również nawigowalność pokładowego systemu operacyjnego i rozmieszczenie portów.
- Zgodność – Ta kategoria koncentruje się głównie na sprzęcie, który można podłączyć do projektora, w zakresie konsol, ale w dużej mierze wykorzystując wybór portu jako wskazówkę. Jednak kompatybilność będzie również dotyczyć dodatkowej oferowanej łączności bezprzewodowej.
- Jakość wykonania – Ogólna trwałość projektora, począwszy od zastosowanych materiałów, aż po bardziej indywidualne powody obaw związanych z długowiecznością.
- Jakość obrazu – Całkowity obraz wytwarzany przez projektor, określany na podstawie rozdzielczości, ostrości, szczegółów, przejrzystości, intensywności kolorów, zakresu kolorów i częstotliwości odświeżania.
- Jasność – Jak dobrze projektor działa w warunkach silnego i słabego oświetlenia, w szczególności w zakresie szczegółów w ciemniejszych scenach.
Możesz również sprawdzić jak testujemy monitory do gier aby dowiedzieć się więcej na temat naszego procesu testowania wyświetlaczy.