Producent filmu „Sok z żuka” Tommy Harper opowiada, jak „Środa” zachęciła Burtona do powrotu do kultowego oryginału; przyszłe współprace i solowy projekt „I Sometimes Lie”

Sok z żuka Sok z żuka producent Tommy Harper właśnie pomógł Timowi Burtonowi powrócić na wielki ekran po pięcioletniej przerwie, a film zarobił 264,3 mln dolarów na całym świecie w ciągu pierwszych dwóch tygodni od premiery.

Doświadczony producent, który jest również ulubieńcem Toma Cruise’a, JJ Abramsa i Josepha Kosinskiego, nie spoczywa na laurach pośród komplementów.

Po błyskawicznej trasie promocyjnej, podczas której film miał premierę w Wenecji, a następnie w Londynie na brytyjską premierę; a następnie krótkiej podróży do Los Angeles, gdzie Burton miał otrzymać gwiazdę w Alei Gwiazd w Hollywood, para przygotowuje się do nakręcenia dwóch ostatnich odcinków drugiego sezonu przebojowego serialu Netflixa Środa.

„To był bardzo pracowity czas” – mówi Harper. „Chcieliśmy poświęcić całą naszą uwagę Sok z żuka Sok z żukaaby wypuścić to w świat, a następnie pojechać do Dublina, aby to dokończyć Środa. Ostatnie dwa odcinki będziemy kręcić od 2 października.”

Pierwszy sezon Rodzina Addamsów spin-off z Jenną Ortegą w roli Wednesday Addams pozostaje jednym z najbardziej udanych seriali Netflixa do tej pory, mimo że jego premiera miała miejsce w listopadzie 2022 r., prawie dwa lata temu.

Zajmuje pierwsze miejsce na liście programów telewizyjnych anglojęzycznych Netflixa (ostatnia aktualizacja 15 września) pod względem liczby wyświetleń wynoszącej 252,1 mln i plasuje się na drugim miejscu za Stranger Things 4 za 1,7 mld godzin oglądania.

Harper, który jest producentem wykonawczym hitu stworzonego przez Alfreda Gougha i Milesa Millara, mówi, że fenomenalny sukces był dla niego zaskoczeniem.

„Byliśmy bardzo zdenerwowani, kiedy to wyszło. Nie mieliśmy pojęcia, że ​​to będzie to, czym się okazało” – opowiada. „To było tak, jakbyśmy poszli nakręcić niezależny film, a stał się wielkim przebojem. Po prostu nakręciliśmy ten program telewizyjny w Rumunii, trochę poza siecią, a potem stał się globalnym fenomenem”.

Producent zestawia ten sukces z losami Lucasfilmu Wierzbaspin-offu przygodowej powieści fantasy Rona Howarda z 1988 roku, nad którą również pracował, co ma rzucić nieco światła na tę kwestię.

„Nie doczekaliśmy się drugiego sezonu, ale i tak świetnie się bawiłem” – mówi.

Tommy Harper i Tim Burton na Złotych Globach 2023

Zdjęcia Getty’ego

Harper sugeruje, że Środa wzbudziło w Burtonie chęć ponownego obejrzenia kultowego dzieła z 1988 r. Sok z żukaa program ten ponownie rozbudził jego twórczy zapał po bolesnych doświadczeniach związanych z pracą nad Głupek.

„Tim i ja byliśmy w trakcie kręcenia filmu Środa w Rumunii”, mówi Harper, która towarzyszyła Burtonowi podczas zdjęć, które trwały od września 2021 r. do marca 2022 r.

„Mieliśmy kilka innych projektów w toku, ale pewnego wieczoru po kolacji przyszedł do mnie i powiedział: «Chcę to zrobić» Sok z żuka. To jest ten tytuł, o który zawsze pytają, kiedy robię kolejny i myślę, że musimy to zrobić teraz’”, kontynuuje.

“Strzelanie Środa i ponowne zainspirowanie się do tworzenia rzeczy i świetna zabawa w tym programie dały mu impuls do działania”.

Rozmawiali o tym pomyśle bardziej szczegółowo w ostatni weekend, a tydzień po pierwszej rozmowie rozmawiali ze scenarzystami Sethem Grahame-Smithem oraz Goughiem i Millarem (którzy współtworzyli scenariusz), przedstawiając potencjalne wątki fabularne.

„Napisaliśmy historię i zarys, a trzy, cztery tygodnie później poszedłem przedstawić ją Warner Bros.” – mówi Harper.

Spotkało się to z entuzjastyczną reakcją ze strony niedawno powołanych współprzewodniczących Warner Bros. Motion Picture Groups, Pameli Abdy i Mike’a De Luki, nawet jeśli później ujawnili, że doprowadzenie projektu do końca nie było pewne.

Jednym z kluczowych warunków dla Burtona było ponowne zaangażowanie do projektu pierwotnych członków obsady: Michaela Keatona, Winony Ryder i Catherine O’Hara.

„Tim był bardzo nieugięty, że Michael musi się podpisać, a Catherine i Winona również muszą być częścią tego. Powiedział coś w stylu: „Jeśli jedno z nich nie chce tego zrobić lub nie widzi swojej drogi naprzód, to nie mamy filmu” — wspomina Harper.

Wybór Środa gwiazdę Ortegę do roli Sok z żuka Sok z żuka Postać Astrid Deetz była oczywista zarówno dla Burtona, jak i Harper, ale żadne z nich nie wiedziało, czy aktorka da się nabrać.

„Mieliśmy scenariusz i w zasadzie wciągaliśmy Michaela, Catherine i Winonę na pokład” – wspomina Harper. „Powiedziałam Timowi: „Wiemy, kto jest idealną osobą dla córki”. On na to: „Wiem, ale myślisz, że Jenna będzie zainteresowana?”

Jenna Ortega ma na sobie czarny welon, pozuje z ubranym na czarno Timem Burtonem na czerwonym dywanie w środę

Jenna Ortega i Tim Burton na światowej premierze w środę w Los Angeles w listopadzie 2022 r.

Gregg DeGuire/WireImage

„To był mniej więcej weekend, w którym wypuszczaliśmy serial. Właśnie mieliśmy premierę. Był w Los Angeles i spotkał się z Jenną. Wręczył jej scenariusz i powiedział: „Wiem, jaki jest mój następny projekt, a jeśli jest tu coś, co uważasz, że możesz wykorzystać, chciałbym, żebyś wzięła w tym udział”.

„Była totalnie spanikowana. Jest wielką fanką Sok z żuka… Mówi o powrocie do domu z Malibu i zatrzymaniu się, aby natychmiast przeczytać scenariusz. Wszystko połączyło się, gdy serial był w drodze.

Podobnie jak faza rozwoju, preprodukcja i samo kręcenie filmu Sok z żuka Sok z żuka byli szybcy.

„Nakręciliśmy ten film w ciągu 48 dni, podczas gdy większość dużych filmów studyjnych trwa około 70–80 dni, przy budżecie znacznie poniżej 100 milionów dolarów” – mówi Harper.

„W przypadku Tima najlepszym podejściem jest praca z małym działem artystycznym nad koncepcją sztuki, projektowaniem stworzeń i kostiumów, pozostawanie małym, a następnie eksplozja, gdy już masz projekty. Przygotowaliśmy film w około 11 tygodni, a następnie nakręciliśmy go w 48 dni, co jest bardzo szybko”.

Harper zdradza, że ​​bawili się pomysłem kręcenia filmu w Rumunii, będąc na odwrocie Środa doświadczeń, ale ostatecznie zdecydował się na Wielką Brytanię, a część ujęć plenerowych kręcono w Bostonie i Vermont.

Decyzja ta opierała się częściowo na fakcie, że w Warner Bros. Studios Leavesden było wolne miejsce, a także na brytyjskich zachętach podatkowych.

„Rozmawialiśmy o kręceniu w Rumunii, ale ostatecznie przenieśliśmy się do Anglii” – mówi Harper. „Warner miał otwarte studia. A potem pomyśleliśmy: ‘Wiesz co, po prostu jedźmy do Anglii, bo tam też będziemy robić postprodukcję’”.

„To było właściwe miejsce do nakręcenia filmu, ponieważ zbudowaliśmy 77 planów zdjęciowych, a nasz dział ds. stworzeń również tam się znajduje. Czasami to właśnie te małe rzeczy w filmie, które są również niezwykle ważne, mówią ci, dokąd iść. Najlepszy pistolet: Maverick„, kręciliśmy w Los Angeles, bo tam były samoloty odrzutowe”.

Harper i Burton, którzy od czasu pierwszej współpracy nad filmem współpracowali ze sobą z przerwami, Duża ryba w 2003 r., mają szereg innych wspólnych projektów, w tym remake Burtona Atak kobiety o wzroście 50 stóp.

„To coś, nad czym pracowaliśmy od jakiegoś czasu ze scenarzystą i wkrótce powinniśmy otrzymać scenariusz” – mówi producent.

Harper mówi, że jest za wcześnie, aby podejmować decyzję, czy powstanie trzecia Sok z żuka raty, choć nie wyklucza tej możliwości.

„Myślę, że skoro Tim tak uwielbia tytuł i bohaterów, drzwi są otwarte, ale zobaczymy, co będzie dalej” – mówi.

W tle mogłyby również pojawić się potencjalne przyszłe współprace z Plan B, który był producentem Sok z żuka Sok z żuka.

„Rozwijaliśmy z nimi inne rzeczy, które nie były wyzwalane, ale świetnie nam się współpracowało, więc stwierdziliśmy: ‘Dołączcie do nas w tym projekcie’, chociaż to Tim i ja, nasze firmy, kierowaliśmy projektem” — mówi Harper, który twierdzi, że pozostałe projekty wciąż mogą być realizowane.

Niezależnie od Burtona Harper zajmuje się również wieloma innymi sprawami rozwojowymi i produkcyjnymi. Jest producentem wykonawczym thrillera science fiction Davida Roberta Mitchella Ulica Flowervale – z udziałem Anne Hathaway, Ewana McGregora i Maisy Stelli – zdjęcia do filmu zakończyły się w czerwcu.

Wraz z JJ Abramsem i Hannah Minghellą produkuje film wspierany przez Warner Bros. w studiu Bad Robot, gdzie przez kilka lat, począwszy od 2014 r., pełnił funkcję dyrektora operacyjnego. W zespole jest także Matt Jackson z Jackson Pictures.

„Jesteśmy teraz na etapie postprodukcji… Mam kilka innych projektów z Warner Brothers, które jeszcze nie zostały ogłoszone” – mówi.

Warner Bros. ustalił datę premiery filmu na 16 maja 2025 r. To skłoniło do sugestii, że światowa premiera może odbyć się w Cannes, które odbędzie się w dniach od 13 do 24 maja przyszłego roku. Ostatni film Mitchella Pod Srebrnym Jeziorem zagrał tam w zawodach w 2018 roku, a jego przełomowym drugim filmem był To następuje zadebiutował w Cannes Critics’ Week.

Zapytany o możliwość, Harper mówi, że nie jest to wykluczone: „To duży film kinowy. Będzie wydawany latem, więc może się udać. To nie jest niezależny film artystyczny, ale to bardzo David Robert Mitchell i jego DNA”.

Oprócz tej współpracy Harper próbuje również rozwijać własne projekty od podstaw pod szyldem Tommy Harper Productions.

Wśród nich znalazła się niedawno zapowiedziana serialowa adaptacja bestsellerowej książki Alice Feeney Czasami kłamięwe współpracy ze scenarzystą i producentem Mattem Charmanem (Most Szpiegów, Zdrada). Thriller psychologiczny opowiada o kobiecie, która budzi się ze śpiączki w stanie pozornie wegetatywnym, z poczuciem, że mąż już jej nie kocha, i próbuje zrozumieć, jak do tego doszło.

W 2019 r. tę popularną pozycję literacką przejął Warner Bros TV, który nabył prawa do niej w imieniu Ellen DeGeneres’s A Very Good Production, wiodącego producenta miniserialu z Sarah Michelle Gellar w roli głównej.

„To zabawna historia, bo tak naprawdę znalazłem książkę i mi się spodobała, kiedy byłem w Bad Robot, ale została sprzedana” – opowiada Harper. „Kiedy prawa wróciły do ​​niej, autorka napisała do mnie e-maila znienacka po tym, jak Środa I Najlepszy pistolet: Maverick wyszła i powiedziała, że ​​naprawdę chciałaby ze mną pracować, i oto jesteśmy.”

Ambicją Harpera jest kierowanie rozwojem większej liczby projektów adaptacyjnych w tym duchu, opartych na książkach, które są dla niego opcją, lub na pominiętych dziełach, które przeczytał w przeszłości.

„Czytam mnóstwo książek z każdego kraju, nie tylko ze Stanów. W każdej księgarni, w której jestem, w Irlandii, Wielkiej Brytanii czy Australii, gdziekolwiek jestem, zawsze chodzę i próbuję wybrać powieści, które naprawdę mi się podobają. Robię to w starym stylu” – mówi.

Jednocześnie Harper spodziewa się dalszej współpracy z takimi artystami jak Burton, Cruise, Abrams i Kosinski, i przyznaje, że podoba mu się taka mieszanka.

„Mam to, co najlepsze z obu światów” – mówi. „Jestem niezależny i potrafię się poruszać. Czasami rozwijam rzeczy od podstaw, jak w przypadku Tima [Beetlejuice Beetlejuice]. Czasami w firmie produkcyjnej może być scenariusz, w którym potrzebują pełnoetatowego producenta, i proszą mnie o dołączenie. To naprawdę świetny punkt, w którym teraz jestem i jestem szczęśliwy”.

Zrodlo