Przemoc i dyskryminacja Kolumbijczyków na lotnisku w Meksyku: poważna skarga aktorki Cony Camelo

Nalbo możesz temu zaprzeczyć, W ostatnim czasie, przy bardzo dużym wzroście od czasu pandemii Covid-19, migracja na północ kontynentu amerykańskiego znacznie wzrosłazwłaszcza od osób, które z Kolumbii chcą legalnie i nielegalnie przedostać się do Stanów Zjednoczonych i Kanady. Doprowadziło to jednak do intensyfikacji środków przyjętych przez władze meksykańskie i przedstawiania bez dalszych uzasadnień skandalicznych przypadków dyskryminacji, złego traktowania i wydalenia.

Ten typ W ostatnich latach skargi były składane wielokrotnie, ale w związku ze sprawą wielokrotnych powrotów obywateli Kolumbii w ramach Wielkiego Tygodnia skargę złożyła aktorka Cony Camelo. Dała widoczność i głos grupie około 20 podróżnych, którzy opuścili Kolumbię i zostali zatrzymani na lotnisku w Meksyku, po czym zawrócili ich bez dalszych wyjaśnień.

Skarga Kolumbijczyków, którzy wrócili z Meksyku z uporządkowanymi dokumentami i rezerwacją hotelu

W sieciach społecznościowych Camelo, znanej z udziału w powieściach i programach telewizyjnych, w ostatnią sobotę, 30 marca 2024 r., pojawiła się ta historia: „W samolocie lecącym z Meksyku spotkałem się z taką sytuacją: wielu rodaków zawrócono bez powodu, zatrzymano ich, zabrano im paszporty, zwrócono, usunięto im sznurowadła (butów), przetrzymywano ich w odosobnieniu”. I poza delikatnym faktem aktorka wyjaśniła również, że linie lotnicze Avianca nie zwróciły tej grupie Kolumbijczyków rzeczy i telefonów komórkowych po ich powrocie do Bogoty: „Właściwie przylecieliśmy samolotem i to jest moment, w którym Avianca nadal nie zwraca paszportów, a nawet nie mają telefonów komórkowych, więc nie mogli nagrywać”.

Wśród zeznań poszkodowanych wysłuchano świadectwa Harolda Sáncheza, który opowiedział, czego doświadczył w ostatnich dniach od chwili odlotu z lotniska El Dorado (Bogota) i po przybyciu do stolicy Meksyku:

Kupiłem całą wycieczkę na 6 nocy i 7 dni, przedstawiliśmy wszystkie dokumenty prawne, normalne, dokumenty i wszystko. Ale w coś uderzyli i wsadzili nas do pokoju

W tym momencie kilka osób obecnych na pokładzie samolotu, który miał zawieźć tych ludzi do Kolumbii, zaczęło mówić i usłyszano najróżniejsze historie, niektóre mrożące krew w żyłach ze względu na grawitację, a jedna z nich sama Cony Camelo opowiedziała: „Zostają tam Kolumbijki, pani z Avianca opowiadała mi, że kilka dni temu była aborcja, bo dziewczyna w Meksyku przez 2 dni nie miała jedzenia i dokonała aborcji”.

Inny z mężczyzn znajdujących się na pokładzie samolotu wyjaśnił: „Przyjechałem z dwójką dzieci, musieliśmy spać na podłodze, koce to plastikowe i aluminiowe torby”a jedna z kobiet dodała: „Była pewna pani z małym dzieckiem i dziewczynka zachorowała, a pani chorowała od 2 dni”.opowieść uzupełniła kolejna pani, która tak opowiedziała o sprawie kobiety, która została pozostawiona na meksykańskim lotnisku wraz z córeczką: „Sam wezwałam Kontrolera, który jako jedyny opiekował się dziećmi i nic, nikt nawet nie przyszedł z pomocą”.

Według tych historii ponad 50 Kolumbijczyków pozostało tam, czekając na rozwiązanie swojej sytuacji. Ten sam mężczyzna, który opowiedział o swoich dzieciach śpiących na podłodze, podał odpowiedź, jaką otrzymali od meksykańskich władz imigracyjnych: „Tylko dlatego, że nie chcieli sprawdzić rezerwacji hotelu, nie chcieli zadzwonić”. Biorąc to pod uwagę, ta sama kobieta, która zaczęła mówić o kobiecie i jej chorym dziecku, powiedziała:

Zapytałem, po co nas wzięli, bo nic nam nie powiedzieli i nie. Śmiali się, nie odpowiadali

Z wszystkiego, co słychać i widać, Cony Camelo, która jest zwolenniczką i w jej sieciach od sierpnia 2022 r. występuje w obronie rządu krajowego kierowanego przez Gustavo Petro, zadała bezpośrednie pytania prezydentowi Kolumbii: „Co się dzieje z Ministerstwem Spraw Zagranicznych? Co się dzieje z Ambasadą? Kto pomaga Kolumbijczykom? Dlaczego mamy być traktowani w ten sposób? Mamy być krajami bratnimi, dlatego składam tę skargę i proszę o przysługę dla pozwalając nam pomóc dotrzeć do władz, a one mówią nam, że tak się dzieje cały czas… Panie Prezydencie, co się dzieje?”.

Zanim przerwała im stewardesa znajdująca się na pokładzie samolotu, który zawracał je do Kolumbii, pewna kobieta wyjaśniła, że ​​kolumbijscy podróżnicy byli dyskryminowani wyłącznie ze względu na pochodzenie i powiedziano jej: „Kolumbijczycy, tam!”aby je oddzielić i wejść do wyżej wymienionych pomieszczeń oddzielonych od wszelkiej komunikacji z otoczeniem.

Rozszerzenie skargi Kolumbijczyków powracających z Meksyku

Gdy 30 marca 2024 r. minęły godziny, w sieciach społecznościowych pojawiło się wideo przedstawiające całą rodzinę, która wróciła na kolumbijską ziemię po tym, jak podróżowali i stracili pieniądze za płatną podróż:

Jesteśmy jedną z osób, które były w samolocie, który wracał do Kolumbii, czego Meksyk i Migration Mexico nie przepuściły. Kupiliśmy wycieczkę i przez rok płaciliśmy za wycieczkę, która kosztowała nas ponad 15 milionów peso kolumbijskich… Wszystko mieliśmy w porządku, przeszliśmy przez Kolumbię Migracyjną, mieliśmy wszystko, żeby móc wjechać do Meksyku i tam w Meksyku nie przepuścili nas ani nikogo z osób, które z nami były.

I potwierdzając to, co powiedzieli jej pozostali towarzysze w drodze powrotnej z Meksyku do Bogoty, kobieta przytoczyła jedyną rzecz, jaką powiedziano im w tym kraju: „Wymówką jest to, że nie mieliśmy rezerwacji w hotelu, nasza rodzina nie miała żadnych informacji, rozmawiała z hotelem i wysłali nas (na lotnisko) kilka razy wynajętym transportem, aby nas odebrać Nigdy nie udzielili nam informacji: „Pozbawili nas wolności, byliśmy w bunkrze i pomieszczeniu, w którym nie mieliśmy z nikim kontaktu, ani prawa do dzwonienia. Zadzwonili do nas po 8 lub 9 godzinach od wejścia na pokój .”.

Oprócz tego, że pozwolono im wjechać na teren Meksyku i zatrzymano ich na lotnisku, największą uwagę przykuła skarga dotycząca nielegalnego przetrzymywania w odosobnieniu i warunków, w jakich byli przetrzymywani w zamknięciu: „Zatrzymano nam telefony komórkowe i cały dobytek. Położyli nas na macie, jedzeniem była woda i kawałek chleba z szynką, nic więcej. Do chwili, gdy nam powiedzieli: «Wracajcie do Kolumbii», jakby byliśmy przestępcami”.

Po pokazaniu miejsca, w którym mieszkają w mieście Ibagu, kobieta z oburzeniem i irytacją wyjaśniła: „Jesteśmy dobrymi ludźmi, ciężko pracującymi, mieliśmy pozwolenie na pracę, aby wziąć udział w tej trasie”.

Odpowiedź władz kolumbijskich w sprawie sytuacji osób podróżujących do Meksyku

Po tym, jak skarga i zeznania zostały rozpowszechnione w sieciach społecznościowych i mediach kolumbijskich, postać ciesząca się dużym uznaniem w sieciach i pracująca dla Rządu Narodowego, Camilo García, rozpowszechniła wideo wspomnianej rodziny i otrzymała następujące informacje: odpowiedź brzmi „X” (stary Twitter) od Moissa Nio Dazy, który jest Pełnomocnym Ambasadorem Kolumbii w Meksyku:

Zarówno Camilo, jak i każdy Kolumbijczyk, możecie być pewni, że jesteśmy na tym

W seria publikacji, które ukazały się od marca 2023 r. i które ponownie opublikował Ninco Dazaoczywiste jest, że władze kolumbijskie i meksykańskie podjęły pracę w celu poprawy i zmiany sposobu traktowania Kolumbijczyków. Zarówno dla tych, którzy mają wszystko w porządku, jak i chcą wjechać do Meksyku w celu uzasadnionych wycieczek lub wizyt, as za te, które muszą zostać zwrócone ze względu na jakąś nieprawidłowości.

W wiadomościach Ministerstwa Spraw Zagranicznych, urzędników Kolumbii i Ambasady Kolumbii w Meksyku ogłasza się, że pracują nad rozwiązaniem tego problemu, choć uderzające jest to, że właśnie podczas Wielkiego Tygodnia w 2024 r. pojawiły się ostrzeżenia, że ​​osoby uważane za “niedopuszczalny” Powinni być traktowani z szacunkiem i sprawiedliwie w kraju Ameryki Północnej.

Przed nim drażliwy raport Cony’ego Camelo ukazała się także publikacja Andrésa Hernándeza, który jest Konsulem Generalnym Kolumbii w Meksykuwyjaśniając w ten sposób sytuację, kładąc nacisk na osoby, które wykupują plany turystyczne, które są później anulowane i dlatego nie można potwierdzić kierunku podróży kolumbijskich podróżnych

W związku z tą skargą zwrócono się już do Migration Mexico o przedstawienie sprawozdania na temat tych przypadków, a także sprawozdania na temat rzekomej aborcji, o której również mowa w skardze. Coraz częściej zdarza się to w przypadku osób podróżujących w ramach planów turystycznych, a po przybyciu na miejsce ich rezerwacje, a nawet bilety są anulowane. Pracujemy nad tym i identyfikujemy sytuacje, które nas niepokoją, a których liczba nasiliła się w ostatnich tygodniach. Zapewniliśmy osobistą pomoc na terminalach lotniczych, która zostanie skierowana do ambasady w celu zapewnienia wysokiego poziomu obsługi zaistniałej sytuacji imigracyjnej.

Trzeba powiedzieć, że nie można tego uogólniać, nie zdarza się to wszystkim podróżującym z Kolumbii do Meksyku, ale skarg i skarg na ten temat jest coraz więcej. Ponadto w tych konkretnych przypadkach Umowy, o których mowa w cytowanych tu oświadczeniach i publikacjach, nie są przestrzegane..