Feud Scarlett Johansson-OpenAI na nowo rozpala w Hollywood strach przed sztuczną inteligencją

Wyraźny hołd OpenAI dla filmu „Her”, w którym głos przypomina Scarlett Johansson, wywołuje w całym Hollywood ostry sprzeciw wobec sztucznej inteligencji, powiedzieli agencji Reuters dyrektorzy.

Oskarżenie Johansson, że twórczyni ChatGPT skopiowała jej występ w filmie fabularnym wyreżyserowanym przez Spike’a Jonze’a po tym, jak nie osiągnęła porozumienia, ponownie rozpaliło niepokój klasy kreatywnej w związku z egzystencjalnym zagrożeniem stwarzanym przez sztuczną inteligencję, mimo że hollywoodzkie studia testują nowe narzędzia i rozważają sojusze z OpenAI.

„Wydawało się, że to naprawdę uderzyło” – powiedział jeden z dyrektorów branży. „To w pewnym sensie nadaje ludzką twarz… Jest znana firma technologiczna, która zrobiła coś znanej nam osobie”.

W lutym OpenAI zadziwiło świat filmami o jakości filmowej, wygenerowanymi przez narzędzie Sora do zamiany tekstu na wideo. Według agentów i dyrektorów branżowych od tego czasu dyrektorzy i agenci z Hollywood wielokrotnie spotykali się z firmą, aby omówić potencjalne partnerstwa kreatywne i zastosowania tej technologii.

Atakowanie OpenAI przez Johansson za używanie zmysłowego głosu, który nazwała „niesamowicie podobnym” do jej występu podczas publicznych demonstracji najnowszej wersji ChatGPT, wywołuje antagonizm wśród niektórych dyrektorów branży rozrywkowej w trakcie dyskusji na temat ściślejszej współpracy nad projektami, powiedziały agencji Reuters osoby posiadające bezpośrednią wiedzę.

„Z pewnością nie ustanawia to pełnej szacunku współpracy między twórcami treści a gigantami technologicznymi” – powiedział jeden z dyrektorów studia, nazywając działania OpenAI „pychą”.

Dyrektor generalny OpenAI Sam Altman powiedział w poniedziałkowym oświadczeniu, że głos „nie należy do Scarlett Johansson i nigdy nie miał przypominać jej. Zanim skontaktowaliśmy się z panią Johansson, obsadziliśmy aktora głosowego odpowiedzialnego za głos Sky”.

Firma, której największym inwestorem jest Microsoft, po sporze nie odpowiedziała na prośby o komentarz na temat swoich relacji z Hollywood.

Jeszcze przed ostatnim konfliktem agenci i dyrektorzy, którzy rozmawiali z Reutersem pod warunkiem zachowania anonimowości, od tygodni wyrażali obawy, że modele OpenAI wydają się być szkolone w zakresie dzieł chronionych prawem autorskim, co firma technologiczna uznała za dozwolony użytek, ponieważ są one publicznie dostępne w Internecie. Niektórzy profesjonalni reżyserzy i filmowcy uważają to za główną przeszkodę, którzy mogą niechętnie korzystać z narzędzia zbudowanego bez zgody na pracy innych osób.

Jednak technolodzy z branży rozrywkowej postrzegają Sorę jako obiecujące potencjalne narzędzie usprawniające proces tworzenia filmów i programów telewizyjnych. Widzą w najbliższej przyszłości zastosowania tej technologii, które pozwolą przyspieszyć tempo efektów cyfrowych.

Fox korzysta już z ChatGPT OpenAI, aby polecać nowe programy telewizyjne i filmy widzom swojej usługi przesyłania strumieniowego Tubi.

Chociaż OpenAI twierdzi, że ma na celu ochronę praw autorskich – blokując możliwość generowania filmów przedstawiających znane postacie, takie jak Superman lub wybitnych aktorów, takich jak Jennifer Aniston – nadal istnieją obawy, w jaki sposób będzie chronić mniej znanych wykonawców.

Stracony głos

Konflikt Johanssona z OpenAI otwiera nowy front w walce pomiędzy branżą treści a liderem AI. Według Johna Yanchunisa, partnera w kancelarii prawnej Morgan & Morgan, Johansson ma podstawy twierdzić, że OpenAI naruszyło jej prawo do wizerunku, które daje osobie prawo do kontrolowania komercyjnego wykorzystania jej nazwiska, wizerunku lub podobizny.

Piosenkarka Bette Midler wykorzystała prawo stanu Kalifornia, aby odzyskać swój głos w sprawie, którą prawnicy uznają za precedens. Z powodzeniem pozwała agencję reklamową Forda, Young & Rubicam, za zatrudnienie byłej wokalistki rezerwowej, która miała naśladować jej wykonanie utworu „Do You Want to Dance?” w reklamie samochodu po tym, jak odrzuciła ofertę wykonania piosenki. Sprawa złożona w 1987 r. trafiła do Sądu Najwyższego, który podtrzymał jej prawo do reklamy. Tom Waits wygrał podobny proces w 1988 roku przeciwko Frito-Layowi za reklamę zawierającą występ naśladujący chrypliwy styl śpiewu Waitsa.

„W obu przypadkach podobni brzmieniowo wykonywali piosenki, które rozsławili piosenkarze, więc ludzie prawdopodobnie zakładali, że to artyści śpiewali i promowali produkty” – powiedział Mark Lemley, dyrektor programu Stanford w Prawo, nauka i technologia.

Sprawa Johansson jest mniej jednoznaczna niż poprzednie sprawy, chociaż próba naśladowania głosu Johansson z „Jej” w połączeniu z wielokrotnymi wysiłkami Altmana, by ją zatrudnić i jego tweetem odwołującym się do filmu, stanowią „całkiem mocny argument za Johanssona” – powiedział Lemley.

Jeffrey Bennett, główny radca prawny związku wykonawców SAG-AFTRA, który odegrał kluczową rolę w ustanowieniu prawa do reklamy w Kalifornii i innych częściach kraju, nalega na federalne prawo do głosu i wizerunku podobne do federalnej ochrony praw autorskich.

„Jesteśmy podekscytowani, że toczy się teraz tak szeroki dialog na ten temat” – powiedział Bennett. „Od jakiegoś czasu próbujemy używać megafonu i krzyczeć o tym… Mówiliśmy o rozprzestrzenianiu się „głębokich podróbek” i teraz zacznie to mieć wpływ na wszystkich. To naprawdę jest rozmowa. Musi istnieć rozwiązanie federalne.”

© Thomson Reuters 2024


(Ta historia nie została edytowana przez personel NDTV i została wygenerowana automatycznie na podstawie udostępnianego kanału.)

Linki partnerskie mogą być generowane automatycznie – szczegółowe informacje można znaleźć w naszym oświadczeniu dotyczącym etyki.

Zrodlo