Recenzja reżyserska Ghost of Tsushima na PC: wersja ponad resztę

Mniej więcej w czasie, gdy ekspansywne gry z otwartym światem zaczęły wykazywać oznaki zmęczenia, Ghost of Tsushima pojawił się niczym letni wiatr. Akcja przygodowej gry akcji studia Sucker Punch, której akcja toczy się w Japonii, w żadnym wypadku nie wymyśliła koła na nowo, ale w pomysłowy sposób przekształciła interakcję gracza ze znanymi motywami z otwartego świata, zapewniając niezapomnianą historię samurajów. Ghost of Tsushima i jego ogromny sukces na konsolach PlayStation pokazały, że podręcznik otwartego świata – napisany w dużej mierze przez serie gier Assassin’s Creed i Far Cry firmy Ubisoft – stał się tak przestarzały, że wystarczą małe, ale sprytne nowe pomysły, aby zapewnić znaczące wrażenia.

Dzięki uproszczonemu projektowi zadań, diegetycznemu podejściu do znaczników map oraz sugestywnej grafice i muzyce, Ghost of Tsushima wyznaczyła poprzeczkę temu, czym powinna być nowoczesna przygodowa gra akcji z otwartym światem. Teraz gra pojawia się na PC w pakiecie, który wzmacnia to, co dobrze zrobiło już na PS4 i PS5. Ghost of Tsushima Director’s Cut, wydana po raz pierwszy na konsole PlayStation w 2021 roku, a teraz dostępna na PC za pośrednictwem Steam i Epic Games Store, zawiera między innymi dodatek Iki Island, lifting graficzny i lepszą liczbę klatek na sekundę. Ale czy czteroletnia gra nadal jest w stanie sprostać szybko zmieniającym się standardom współczesnych gier wideo?

Recenzja Rise of the Ronin: Historia samuraja Team Ninja wygina się pod własnym ciężarem

Odpowiedź na to pytanie może się różnić w zależności od przebiegu w otwartym świecie. Jeśli masz już dość biegania po pozornie niekończącej się mapie, goniąc za powtarzalnymi celami bez prawdziwej korzyści, Ghost of Tsushima może wydawać się nudną perspektywą, szczególnie jeśli wypróbowałeś grę na konsolach. Jeśli jednak dopiero zaczynasz przygodę z tą grą, zdecydowanie warto zwrócić uwagę na opowieść Sucker Punch o porywającej zemście i honorze samurajów, fachowo przeniesiona na komputer PC przez Nixxes Software. Pokryłem platyną Ghost of Tsushima na PS4, zagrałem w wersję Director’s Cut i dołączony do niej dodatek Iki Island na PS5, a mimo to świadomie i chętnie tonąłem w wydaniu gry na Steamie.

Ghost of Tsushima opowiada historię Jin Sakai, samuraja rzuconego na ścieżkę zemsty, gdy zaciekła armia mongolska dowodzona przez Kotuna Khana najeżdża jego dom, japońską wyspę Tsushima. Khan i jego bezlitośni wojownicy dławią opór samurajów, niszczą wioski i pojmają Lorda Shimurę, wuja Jina i jito z Tsushimy. Jin, młody samuraj, który dorastał jako podopieczny Lorda Shimury po tym, jak jego ojciec został zabity w młodym wieku, ledwo przeżywa bitwę, ale jego celem jest odnalezienie wuja i uratowanie Tsushimy. Zmaltretowany i związany samurajskim kodeksem honoru, Jin w końcu, z pomocą swoich sojuszników, przyjmuje taktykę partyzancką, aby zyskać przewagę nad brutalnym wrogiem. W końcu samurajska tradycja stawiania czoła wrogom w uczciwej walce może zajść tak daleko w walce z armią mongolską, która nie ma żadnych skrupułów, by zastosować każdą podstępną sztuczkę, aby przejąć kontrolę.

Ghost of Tsushima rozpoczyna się od inwazji armii mongolskiej na wyspę
Źródło zdjęcia: Sucker Punch/ Zrzut ekranu – Manas Mitul

Jin niechętnie porzuca swój kodeks wpojony mu przez wuja, aby stać się Duchem, wojownikiem, który podejmuje sztukę oszustwa, odwracania uwagi i ukrywania się, aby odeprzeć inwazję mongolską i uwolnić wuja. W jego niekonwencjonalnych metodach pomagają niekonwencjonalni przyjaciele — zwykli ludzie, dalecy od ograniczeń moralności samurajskiej w kaftanie bezpieczeństwa. Jin, który przez całe życie żył w czerni i bieli, kroczy szarą ścieżką w imię swojej wyższej sprawy. Fabuła Ghost of Tsushima, podobnie jak jej systemy, toczy się po znanych terenach. Wszyscy widzieliśmy i czytaliśmy opowieść o zemście, w której bohater zostaje skonfrontowany ze sztywnością swoich wartości i zmuszony do myślenia w sposób dla niego nienaturalny. Ale dopracowana prezentacja pomysłów w grze triumfuje nad oparciem się na wypróbowanych i przetestowanych tropach.

Prezentacja wizualna

Największą obietnicą Ghost of Tsushima na PC jest wierność graficzna. Przygodowa gra akcji pozostaje jedną z najlepiej wyglądających gier na PlayStation. Dzięki nowemu portowi na komputer PC prezentacja wizualna gry wygląda w sposób niemożliwy na konsolach. Jeśli masz odpowiedni system, Ghost of Tsushima Director’s Cut może równać się z najbardziej efektownymi graficznie grami na PC. Chociaż modele postaci i animacje twarzy w 2024 r. wyglądają na nieco przestarzałe, bujne i różnorodne środowiska nadal należą do najlepszych w tym medium.

Ghost of Tsushima Directors Cut Screenshot 20240524 09195019 duch

Ghost of Tsushima oferuje jedne z najbardziej uderzających środowisk w grach wideo
Źródło zdjęcia: Sucker Punch/ Zrzut ekranu – Manas Mitul

Ogólnie jakość animacji trzyma jednak wysoką poprzeczkę. Jin płynnie kontroluje, czy jedziesz na jego zaufanym koniu, czy wspinasz się na wysokie klify i wieże za pomocą jego haka. Animacje walki są prawdopodobnie jednymi z najlepiej widocznych w trzecioosobowych przygodowych tytułach akcji. Każda postawa miecza ma unikalne animacje i zestawy ruchów, które wyróżniają Twój styl gry. Ruchy Jina kataną, animowane z pomocą prawdziwych japońskich ekspertów od miecza, płyną jak rzeka śmiercionośnych cięć i pchnięć, zachowując jednocześnie wagę i siłę pojedynku o wysoką stawkę.

Na PC wyspa Tsushima ożywa przy wyższych ustawieniach graficznych. W przeciwieństwie do innych gier z otwartym światem, w których trwałe znaczniki i elementy interfejsu aktywnie przerywają immersję, Ghost of Tsushima zachęca do interakcji z naturalnym środowiskiem w celu odkrycia ciekawych przedmiotów i skarbów. Bieganie za lisami lub gonienie złotych ptaków po cichych łąkach i pagórkowatych łąkach staje się przeżyciem medytacyjnym, zwłaszcza że wszystko wygląda tak dobrze. Sugestywną grafikę gry wspomaga żywy styl graficzny, który znajduje idealne miejsce pomiędzy naturalnym realizmem Red Dead Redemption 2 a nasyconą fantazją Legend of Zelda: Breath of the Wild. Ghost of Tsushima nigdy nie stara się wyglądać realistycznie, zamiast tego stawiając na poetycki romantyzm dla swojej identyfikacji wizualnej.

Ghost of Tsushima Directors Cut Screenshot 20240527 18172303 Ghost

Twój koń to najlepszy sposób na poruszanie się po Cuszimie
Źródło zdjęcia: Sucker Punch/ Zrzut ekranu – Manas Mitul

Funkcje komputera

Nixxes nadał także priorytet wydajności w szerokim spektrum możliwości sprzętowych, od wysokiej klasy komputerów PC po przenośne urządzenia do gier, takie jak Steam Deck. Gra oferuje odblokowaną liczbę klatek na sekundę i bogaty zestaw opcji graficznych na komputerze PC, które można dostosować, aby uzyskać żądaną wydajność i jakość obrazu. Masz także możliwość zwiększenia wydajności gry dzięki obsłudze technologii skalowania w górę i generowania klatek, takich jak Nvidia DLSS 3, AMD FSR 3 i Intel XeSS. Niestety, Ghost of Tsushima nie obsługuje ray tracingu. Uwzględnienie odbić opartych na ray tracingu mogłoby spowodować problemy techniczne i wpłynąć na wydajność gry, ale tej funkcji należy się spodziewać w nowoczesnym tytule na PC, który może poszczycić się niesamowitą grafiką.

Gra obsługuje konfiguracje ultraszerokokątnych monitorów i kontroler PS5 DualSense na komputerze PC. Ghost of Tsushima Director’s Cut to także pierwszy tytuł Sony dostępny z nową nakładką PlayStation na PC. W dowolnym momencie gry naciśnij Shift + F1 na klawiaturze, aby wyświetlić nakładkę w oknie, która pokazuje Twoje konto PlayStation, listę znajomych i trofea. Pamiętaj jednak, że aby uzyskać dostęp do tej funkcji, konieczne będzie połączenie się z kontem PlayStation Network w grze.

Zrzut ekranu 2024 05 28 170810 nakładka

Ghost of Tsushima Director’s Cut to pierwszy tytuł Sony na PC wyposażony w nową nakładkę PlayStation
Źródło zdjęcia: Sucker Punch/ Zrzut ekranu – Manas Mitul

Wydajność komputera

Grałem w Ghost of Tsushima Director’s Cut na komputerze HP Omen 16-xf0060AX, dostarczonym przez firmę HP na potrzeby tej recenzji. Tak więc, chociaż byłem ograniczony do rozdzielczości 1080p, uzyskiwałem stałą wydajność nawet przy ustawieniach Bardzo Wysokich. Zgodnie z wymaganiami systemowymi gry opublikowanymi przed premierą, aby osiągnąć 60 klatek na sekundę w rozdzielczości 4K, potrzebujesz karty graficznej Nvidia GeForce RTX 4080 lub AMD Radeon RX 7900 XT. Udało mi się uzyskać stabilną liczbę klatek na sekundę powyżej 100 klatek na sekundę w rozdzielczości 1080p na karcie graficznej Nvidia RTX 4060 z włączoną generacją klatek DLSS. Podczas rozgrywki doświadczyłem bardzo niewielkiego zacinania się przy różnych ustawieniach graficznych.

Recenzja wersji reżyserskiej Ghost of Tsushima na HP Omen 16

Procesor: AMD Ryzen 7 7840HS.

Grafika: Karta graficzna Nvidia GeForce RTX 4060 do laptopa (dedykowane 8 GB GDDR6).

Pamięć: 16 GB pamięci RAM DDR5-5600 MHz.

Pamięć masowa: dysk SSD PCIe Gen4 NVMe TLC M.2 o pojemności 1 TB.

Przy skalowaniu DLSS ustawionym na Jakość i opcjach graficznych ustawionych na Bardzo wysokie, średnia liczba klatek na sekundę wyniosła doskonałe 114,5 kl./s, przy niskich średnich 1% i 0,1% również znacznie powyżej 70 kl./s. Obniżenie ustawień graficznych na Wysokie spowodowało niewielkie pogorszenie jakości obrazu i podniosło średnią liczbę klatek na sekundę do 146,8 klatek na sekundę. Dostosowanie opcji skalowania DLSS do opcji Wydajność dało jeszcze lepsze wyniki, a średnia liczba klatek na sekundę dla ustawień Bardzo wysoka i Wysoka wynosiła odpowiednio 128,7 kl./s i 159,8 kl./s. Oczywiście uruchomienie gry ze stałą, dużą liczbą klatek na sekundę w rozdzielczości 4K wymagałoby systemu z wyższej półki. Ale zgodnie z obietnicą Nixxes, Ghost of Tsushima zostało zoptymalizowane tak, aby działało płynnie na różnych urządzeniach.

Zrzut ekranu 2024 05 28 171006 duch

Ghost of Tsushima wykorzystuje różnorodne, żywe palety kolorów
Źródło zdjęcia: Sucker Punch/ Zrzut ekranu – Manas Mitul

Werdykt

Sony realizuje strategię opóźnionego wydawania własnych tytułów PlayStation na porty PC. Sukces wydań na PC, takich jak God of War czy Marvel’s Spider-Man Remastered, dowodzi siły jej ekskluzywnych gier dla jednego gracza, które nadal cieszą się zainteresowaniem po latach od ich pierwszej premiery. Wersja reżyserska Ghost of Tsushima być może podkreśla to zjawisko lepiej niż większość innych wydań. Gra jest obecnie największą premierą gry dla jednego gracza na platformie Steam na PlayStation, przewyższając najwyższą w historii liczbę graczy w God of War na platformie Valve. Dzieje się tak pomimo kontrowersji związanych z powiązaniem konta PlayStation Network, które doprowadziły do ​​anulowania zamówień w przedsprzedaży i usunięcia gry ze Steam w ponad 170 krajach spoza PSN.

Gracze na PC najwyraźniej czekali na port Ghost of Tsushima, a Nixxes Software dostarczyło dopracowany pakiet, który wygląda piękniej niż kiedykolwiek, gra płynniej niż kiedykolwiek i zawiera kilka fajnych funkcji dostępnych wyłącznie na PC, które zwiększają wrażenia. Sama gra oczywiście pojawia się w niezmienionej formie, co oznacza, że ​​jej wady są obecne także na PC. Pomysły na otwarty świat zdecydowały się na recykling, a nie wymyślanie na nowo istniejących tropów, a podstawowa pętla rozgrywki nie różni się zbytnio od tytułu Assassin’s Creed. Jeśli jednak chodzi o prezentowanie znanych pomysłów w sugestywny sposób, wersja reżyserska Ghost of Tsushima wyróżnia się spośród innych.

Plusy

  • Doskonałe efekty wizualne
  • Stała wydajność komputera
  • Szczegółowe ustawienia graficzne

Cons

  • Formułowy otwarty świat
  • Brak obsługi ray tracingu

Ocena (na 10): 8

Ghost of Tsushima Director’s Cut ukaże się 16 maja na PC. Gra została przetestowana na laptopie HP Omen 16-xf0060AX dostarczonym przez firmę HP.

Ceny zaczynają się od Rs. 3999 dalej Para I Sklep z epickimi grami na komputer.


Linki partnerskie mogą być generowane automatycznie – szczegółowe informacje można znaleźć w naszym oświadczeniu dotyczącym etyki.

Zrodlo