EKSKLUZYWNY: Irlandzka artystka Myrid Carten zadebiutuje swoim pierwszym pełnometrażowym projektem Pragnienie w niej w tym miesiącu na IDFA. Możemy udostępnić pierwszy oficjalny zwiastun powyższego filmu.
Opisywany jako „eksploracja bałaganu w miłości rodzinnej”, film śledzi losy Carten, która wraca do domu i znajduje zmartwioną matkę Nualę. Nuala, niegdyś odnosząca sukcesy pracownica socjalna, doznała załamania psychicznego po nagłej śmierci własnej matki. Włóczy się pomiędzy klinikami odwykowymi, szpitalami psychiatrycznymi, a czasem także ulicą. Kiedy Nuala znika gdzieś w Irlandii, Myrid wraca z Londynu, aby ją odnaleźć i ponownie podnosi aparat w odpowiedzi na nowy kryzys. Domowe filmy wideo z dzieciństwa Carten oraz nagrania instalacji wideo z jej obecnej twórczości artystycznej tworzą hybrydową formę fabularno-dokumentalną filmu.
Streszczenie filmu brzmi: Poszukiwania prowadzą ją do zwaśnionej rodziny, spornego domu. Intymne, zaskakujące i często mrocznie zabawne rozmowy z matką i innymi członkami rodziny ujawniają próby kochania kogoś, kto zmaga się z uzależnieniem i szaleństwem.
Pragnienie w niej został wyprodukowany przez Tadhga O’Sullivana i Roisín Geraghty dla irlandzkiej wytwórni Inland Films w koprodukcji z Kat Mansoor dla Snowstorm Productions (Wielka Brytania) i Eline van Wees dla Basalt Film (Holandia).
„Moja mama jest jednym z 10 dzieci i wszystkie były dużymi, fascynującymi postaciami. Jestem jedynakiem i zawsze uważałem, że dobrze byłoby mieć archiwum ich historii z przeszłości” – Carten powiedziała w oświadczeniu przedstawiającym film. „Kiedy w 2018 roku zmarł mój wujek, myślałam, że to początek coś więc powinnam zacząć rejestrować ich historię jako rodziny i wszystkie dramaty, wokół których dorastałam. I miałem rację, że pierwsza śmierć wywołała efekt domina, bo odtąd w zasadzie co pół roku odchodziło kolejne rodzeństwo. W ciągu tych trzech lat zmarło sześcioro rodzeństwa mojej matki. W środku tego moja mama zaczęła się kręcić. Myślę, że na pewno dotknęła ją śmierć rodzeństwa, ale także ta spirala, która spowodowała, że stała się bezdomna. Po raz pierwszy musiała wrócić do domu rodzinnego, aby żyć jako dorosła.”
Carten dodała: „Niezwykłą cechą ludzi jest to, jak radzą sobie z własną nawiedzeniem. Bardziej niż ich umiejętności czy talenty i tylko wtedy, gdy patrzę na moją ciemność, widzę ciemności innych ludzi. Nie jestem osobą publiczną, ale moja twórczość jest głęboko osobista i odkrywcza. Chyba ufam ludziom na tyle, że ta specyficzna i dość ekstremalna historia może mieć także charakter uniwersalny. Wiele bliskich osób ma problemy, nie musi to być nałóg. A wściekłość, która towarzyszy tej trosce, jest powszechna. Ufam, że są to uczucia, którymi widz może się podzielić.”
Najbardziej znana ze swoich ruchomych obrazów Carten miała indywidualne wystawy w Mother’s Tankstation w Londynie i Dublinie. Jej prace znajdują się w zbiorach narodowych Arts Council of Ireland i Arts Council of Ireland Północnej.
Pragnienie w niej przy wsparciu Fís Éireann/Screen Ireland, BFI Doc Society Fund, Northern Ireland Screen, The Dutch Film Fund i New Dawn Fund, a wcześniej został wybrany na Doc Market (rozwój) – Belfast Film Festival (2019), IDFA Producers Connection (2021) , DOK Leipzig Market (2021) i IDFA Project Space (2022).
Sprawdź zwiastun powyżej.