Wyjaśniono intensywne zakończenie Heretica

Jeśli widziałeś Heretyksą duże szanse, że już nigdy nie zobaczysz Hugh Granta w ten sam sposób.

Ten złowieszczy, bezczelnie akademicki i złożony horror A24 autorstwa współautorów/współreżyserów Scotta Becka i Bryana Woodsa (Ciche miejsce) dosłownie więzi cię w labiryncie niewypowiedzianych gróźb, debat religijnych i ciasta z jagodami, a okropnie gościnny pan Reed Granta okazuje się jednym z bardziej zaskakujących złoczyńców współczesnego horroru.

ZOBACZ TAKŻE:

Co obejrzeć: Najlepsze przerażające filmy

Ale co z tym zakończeniem? Co właściwie stało się z tym wielkim ujawnieniem i jaki był ten ostatni moment? Zamierzamy zagłębić się w niepokojące szczegóły zakończenia Heretykwięc uważaj to za swoje ogromne ostrzeżenie o spoilerze.

Co jest Heretyk o?


Źródło: A24

W ciemne i burzliwe popołudnie misjonarze mormońscy, siostra Barnes (Sophie Thatcher) i siostra Paxton (Chloe East), zostają wyznaczeni do odwiedzenia adresów, które wcześniej zarejestrowały się w celu uzyskania dalszych informacji na temat Kościoła Jezusa Chrystusa Świętych w Dniach Ostatnich. Następny na ich liście jest pan Reed (Grant), który zaprasza ich, opierając się na społecznie odpowiednim założeniu, że jego żona piecze w pokoju obok.

Gry nadające się do mashowania

Na początku pan Reed wydaje się dość czarujący, wciągając parę w głęboką rozmowę na temat wiary i tego, że „religia nie jest już w centrum kultury”. Ale wkrótce staje się jasne, że coś jest nie tak; na przykład ten samozwańczy badacz religii może wymachiwać kubkiem „męża”, ale nigdzie nie widać jego żony. Dopiero gdy pan Reed ujawnia swoje bardziej złowrogie metody sprawdzania wiary i oświecenia, obie kobiety zdają sobie sprawę, że grozi im prawdziwe niebezpieczeństwo. Aby opuścić dom, pan Reed nalega, aby wybrali jedne z dwojga drzwi, jedne z napisem „wiara”, a drugie „niewiara”. Ale dokąd prowadzą?

Co się dzieje na końcu Heretyk?

Chloe East studiuje drewnianą mapę domu pokazanego w filmie


Źródło: A24

Koniec Heretyk to wir napiętej debaty na temat wiary i rzeczywistości, mrożących krew w żyłach odkryć i brutalnych finałów. Ale to także po prostu mężczyzna pragnący całkowitej kontroli nad kobietami i maskujący swoje mordercze pragnienia rozwlekłymi wykładami na temat pułapek i pułapek współczesnej religii.

Po przerażającej próbie i brutalnym ataku na Barnesa Paxton przyjmuje strategię swojej przyjaciółki, aby „rzucić wyzwanie” panu Reedowi, zmieniając swój takt z uprzejmości opartej na przetrwaniu na bardziej agresywną wymianę zdań. Debatuje z nim na temat wiary, po czym oskarżyła go o bycie szarlatanem — „cud”, który zmuszeni byli oglądać w piwnicy pana Reeda, był podstępem. Paxton domyśla się, że musi być inne wejście do piwnicy, aby sprawdzić jej teorię, i znajduje zapadnię. Po raz kolejny zostaje zachęcona przez pana Reeda, aby poddała próbie swoją wiarę i postanawia zejść na dół, chociaż w tym momencie tak naprawdę nie ma wyboru.

Tam znajduje sedno złowrogiej operacji pana Reeda: tunel ozdobiony złowrogimi okultystycznymi symbolami prowadzący do lodowatego pomieszczenia. Tutaj odkrywa wiele kobiet uwięzionych w klatkach, w skrajnie złym stanie zdrowia i głodujących. Paxton miał rację. Za każdym razem, gdy pan Reed więzi kobietę w swoim labiryncie, zatruwa inną za pomocą ciasta, aby „zademonstrować” cud nowo uwięzionym, zastępując je jedną z kobiet w klatkach. Makabryczna zmiana pozwala mu pozornie bawić się w Boga w kółko – podczas robienia notatek. Pan Reed prawdopodobnie zapisuje się na „więcej informacji”, aby zwabić do swojego domu przedstawicieli religii i całość działa jak w zegarku; światła są ustawione czasowo, zamki są automatyczne, a scenariusz jest ustawiony.

Najlepsze historie, które można mashować

Pan Reed „pozwala” Paxtonowi na odnalezienie tych kobiet, aby mógł z radością wyznać prawdziwą religię: kontrolę. Podąża za nią przez kolejne drzwi do klatki, by usłyszeć swoje „a-ha!” moment. Ona jednak dźga go ukrytym nożykiem do listów i wykorzystuje jego wyjście do ucieczki. Jednak gubi się w labiryncie domu, wycofując się do piwnicy. Tam Paxton zostaje dźgnięty nożem przez nagle pojawiającego się pana Reeda, który wziął tunel. Krwawiąc, robi rzecz, której się nie spodziewał: modli się. Kiedy to robiła, Barnes w jej ostatnim akcie nagle dźga pana Reeda deską do paznokci. Paxton zbiera siły, by wrócić do gabinetu, gdzie na podstawie drewnianego planu domu pana Reeda znajduje mały otwór wentylacyjny, przez który może się przeczołgać, po czym potyka się przez las ku wolności. W końcu motyl ląduje na jej palcu, po czym znika.

Jaka jest rzeczywista motywacja pana Reeda?

Hugh Grant w zbliżeniu w filmie


Źródło: A24

We wcześniejszej części filmu, kiedy są zapraszani po raz pierwszy, pan Reed pyta misjonarzy o ich przemyślenia na jedno zasadnicze pytanie: „Jaka jest jedyna prawdziwa religia?” Temat ten pojawia się w trakcie filmu, a pan Reed wyznaje, że wypróbował „każdą sektę, kult i doktrynę” w poszukiwaniu odpowiedzi, przeszukując historię starożytną i współczesne religie, aż w końcu doszedł do jednego wniosku: kontrola to jedyną prawdziwą religią. Zasadniczo pan Reed przeprowadza wymyślone eksperymenty w swoim makabrycznym teatrze w piwnicy, aby to „udowodnić”, po długich monologach wyjaśniających bzdury na temat Monopoly, Jar Jar Binksa i Radiohead, aby wzmocnić swoje argumenty.

Pan Reed zbudował labirynt pułapki na kobiety kierowane wiarą, manipulując nimi tak, aby zwątpiły w swoje przekonania, aby odwrócić uwagę od faktu, że są przetrzymywane w niewoli przez mężczyznę-zabójcę. „Łatwo jest kontrolować kogoś, kto stracił wszystko” – mówi. Liczba kobiet pod kontrolą pana Reeda również nawiązuje do pierwszego pytania, które zadał Barnesowi i Paxtonowi w salonie: „Co sądzisz o poligamii?” To zapowiedź, którą mogłeś przeoczyć, ale mimo to niewygodny początek.

W końcu jest to mężczyzna, który chce sprawować władzę nad kobietami. Ostatecznie nie chodzi tu o religię i nie chodzi o wiarę; chodzi o brutalną, męską kontrolę. Od chwili, gdy Barnes i Paxton weszli do wyłożonego metalem, zamkniętego na klucz domu pana Reeda, wiedział, że jego odkrycia mają dosłownie zniewoloną publiczność.

Jednak przechytrzyli go, a Barnes złożył ostateczną ofiarę, aby ocalić jej przyjaciółkę.

O co chodzi z motylem?

Hugh Grant, Sophie Thatcher i Chloe East siedzą grzecznie rozmawiając w słabo oświetlonym pokoju


Źródło: A24

Na samym końcu filmu widzimy Paxton błąkającą się po lesie podczas swojej ostatniej ucieczki z domu pana Reeda. W końcowych ujęciach motyl ląduje na jej palcu, po czym znika.

Prawdopodobnie motyl przedstawia jej upadłego przyjaciela, Barnesa, który był obecny we wcześniejszej scenie, kiedy cała trójka omawiała, co się stanie, gdy umrzemy. Paxton powiedziała, że ​​chciałaby odrodzić się jako motyl i że wyląduje na czubkach palców swoich bliskich, aby upewnić się, że wiedzą, że to ona. Barnes mógł próbować dać Paxtonowi znać, że jest z nią.

Alternatywnie, Paxton właśnie przeżył przeżycie bliskie śmierci, więc być może motyl jest reprezentacją jej samej, znajdującej się na innym poziomie istnienia, sprawdzającej się.

Ponieważ motyl znika niemal natychmiast, pozostajemy w niejednoznacznym stanie, czy Paxton widziała to, co chciała zobaczyć (potwierdzając, że wierzyć znaczy widzieć), czy nie. Czy jej halucynacje były dowodem wiary czy sfabrykowaną wizją?

Heretyk jest już w kinach.



Zrodlo