Reżyserka „Pierce” Nelicia Low mówi o zdobyciu Kryształowego Globu i nakręceniu swojego pierwszego „amerykańskiego filmu”

Przed wejściem na scenę światową, zdobywając Kryształowy Glob dla najlepszego reżysera w Karlowych Warach za swój debiut fabularny, PrzebićNelicia Low przez kilka lat reprezentowała Singapur na innej arenie międzynarodowej – w szermierce, w tym na Igrzyskach Azjatyckich w 2010 roku.

Zbiegły się ze sobą zarówno jej pasja do sportu, jak i to, co Low określa jako „powołanie na całe życie” do kręcenia filmów Przebić.

Film opowiada o licealnym szermierzu Jie i jego związku ze starszym bratem Hanem. Han zostaje zwolniony z więzienia dla nieletnich po siedmiu latach za zabicie przeciwnika na zawodach szermierki w tajemniczych okolicznościach.

Światy filmowania i szermierki zderzają się

„Właściwie chciałem zostać reżyserem filmowym, odkąd miałem sześć lub siedem lat, a więc na długo przed tym, jak zacząłem szermierkę” – Low powiedział Deadline. „Chciałem zostać szermierzem z powodu Gwiezdne Wojny. Wiele osób pytało mnie, jak przeszłam od szermierki do kręcenia filmów, ale tak naprawdę jest odwrotnie – moja podróż przebiegała od kręcenia filmów do szermierki.

„Singapur to bardzo praktyczne społeczeństwo, ale z jakiegoś dziwnego powodu, kiedy byłem młody, po prostu wiedziałem, że powinienem to zrobić. W języku mandaryńskim mówimy „tianzhi”, co oznacza twój los, więc dla mnie była to po prostu podróż, w ramach której mogłem pogodzić się z tym losem, aby zostać filmowcem” – dodał Low.

W koprodukcji Singapur-Tajwan-Polska występują Liu Hsiu-Fu, Tsao Yu-Ning i Ding Ning.

Magnify, międzynarodowy oddział sprzedaży Magnolia Pictures, nabył prawa do globalnej sprzedaży filmu.

Nelicia Low podpisała kontrakt z nowojorską grupą Gotham przed Karlowymi Warami. Low został pierwszym singapurskim reżyserem, którego film fabularny został zakwalifikowany do konkursu festiwalu.

Przebić miał swoją premierę w tym tygodniu na Festiwalu Filmowym Golden Horse na Tajwanie, a jego premiera kinowa na Tajwanie odbędzie się 27 grudnia. Film miał także premierę w Singapurze i będzie wyświetlany w kinach we Francji.

Kolejny film Lowa, Duetbędzie jej debiutem amerykańskim, którego akcja rozgrywa się w San Francisco, w świecie opery kantońskiej końca lat 90. Ponieważ w operze kantońskiej historycznie występowały wyłącznie męskie lub żeńskie zespoły, film Low opowiada o śpiewaczce, która odgrywa męską rolę w przedstawieniu, podczas gdy inna śpiewaczka odgrywa rolę kobiecą. W końcu zakochują się, ale to zagraża ich artystycznemu związkowi.

„Film opowiada o ich związku i zacieraniu się granic między sceną i poza nią. Bliskość czyni ich niesamowitymi, ale prowadzi też do wielu niejasności” – stwierdził Low. „Pisałem to od dwóch lat”.

Po PrzebićLow wiedziała, że ​​chce nakręcić „amerykański film”, po części ze względu na pewne ograniczenia programowe, które zauważyła podczas oglądania Przebić podczas swojego światowego festiwalu.

Przebić to film będący czymś pomiędzy domem artystycznym a reklamą, ale w świecie festiwali filmowych chcą, aby filmy z Azji Wschodniej i Azji Południowo-Wschodniej były całkowicie artystyczne. To spowodowało dla nas wiele podobnych problemów. Programiści chcą zobaczyć pewien rodzaj powolnego kina, co w dużej mierze jest powodem, dla którego następny film, bez względu na wszystko, wiedziałem, że muszę zrobić w Stanach, ponieważ zdałem sobie sprawę, że to etykietowanie nie jest czymś, do czego należę do” – powiedział Low.

Tworzy swój pierwszy film fabularny

Jej pomysł na Przebić rozpoczęła studia na drugim roku studiów magisterskich na kierunku reżyseria filmowa w School of the Arts na Uniwersytecie Columbia w 2014 roku.

Napisanie i dopracowanie scenariusza zajęło jej pięć lat, pracując w tym czasie nad innymi filmami krótkometrażowymi.

„Miałem kolegę w klasie, który powiedział mi, żebym się nie martwił, jeśli utknę, ponieważ potrzeba 10 lat, aby ktoś stał się prawdziwym profesjonalistą w tym, co robi. Powiedzieli mi, że byłem wtedy dopiero na trzecim roku bycia pisarzem. W pewnym sensie mieli rację, ponieważ zanim skończyłem scenariusz, był to mój siódmy rok pisania i jako pisarz byłem bardziej dojrzały” – powiedział Low.

„Szczerze mówiąc, w przypadku przejścia od kręcenia filmów krótkometrażowych do filmów fabularnych najważniejszą rzeczą jest scenariusz. Sam akt reżyserowania jest podobny, tylko dłuższy i z udziałem znacznie większej liczby osób. Nie uważam, że był to dla mnie duży skok” – dodał Low.

Low stwierdziła, że ​​decyzja o współpracy z polskim operatorem Michałem Dymkiem – po rozmowach z „20–30 operatorami” – była jedną z najlepszych, jakich dokonała.

Dymek shot EO, Dziewczyna z igłą jak również Prawdziwy bólmiędzy innymi.

„Kiedy rozmawialiśmy, czułem, że jesteśmy podobni, ale jednocześnie wystarczająco różni” – powiedział Low. „Niektórzy operatorzy potrafią być bardzo efektowni, ale trzeba naprawdę silnego i pewnego siebie operatora, aby wiedzieć, że czasami nie chodzi tylko o zdjęcia. Czasami trzeba się cofnąć, a inne rzeczy wyjdą do przodu, na przykład gra aktorska i kierunek artystyczny. Michał jest kimś takim. Na pierwszym miejscu stawia historię.”

Początkowo harmonogramy zdjęć Lowa i Dymka nie pokrywały się, ale Low kontynuował rozmowę, aby ustalić daty produkcji.

Low powiedziała, że ​​Dymek przeprowadziła film przez jedne z najgorszych momentów, jakie przeżyła jako reżyserka.

„Michał walczył, kiedy ja nie mogłem już walczyć” – powiedział Low. „Nie walczył o dokończenie filmu, walczył o jego jakość, a to zupełnie inna walka niż chęć dokończenia. Miałem dużo szczęścia. Jak rzadko trafia się ktoś, kto zarówno pod względem artystycznym, jak i osobistym ma tak duże przekonanie?”

W trudnym momencie na Tajwanie przed rozpoczęciem zdjęć Low powiedziała, że ​​zadzwoniła do swojego ojca, który mieszkał w Singapurze.

„Zadzwoniłem do niego i powiedziałem, że chcę wrócić do domu i znaleźć porządną pracę, a on odpowiedział: «Nie, nie zrobisz tego. Zostaniesz tam i dokończysz film, bo nawet jeśli wrócisz, nadal będziesz filmowcem. To naprawdę dodało mi sił do pozostania i miałem szczęście, że na planie myślę, że to, co zrobiłem poprawnie, dotyczyło wyborów artystycznych”.

Zdjęcia kręcono na Tajwanie

Przez miesiąc przed zdjęciami Low organizował próby z aktorami niemal codziennie po 12 godzin dziennie.

„Moim pierwszym odruchem było nakręcenie filmu na Tajwanie, ponieważ miałem tam wielu współpracowników, na przykład jeden z moich dyrektorów artystycznych. Ona nakręciła mój pierwszy film krótkometrażowy na Tajwanie” – powiedział Low. „Moje filmy krótkometrażowe kręciłem na Tajwanie, ponieważ w Columbii miałem studentkę, która była Tajwańczykiem, a ona chciała wyprodukować film na Tajwanie.

„Finansowanie powinno nastąpić po historii, ale na szczęście Tajwan miał dużo dostępnych środków. Jak w scenariuszu Przebić rozwijany na podstawie historii miłosnej, a Tajwan jest pierwszym miejscem w Azji, które rozpoznaje osoby tej samej płci, więc gdyby film był kręcony gdziekolwiek indziej, nie zadziałałby. Chciałem, żeby historia miłosna była postrzegana jako pierwsza miłość, a nie jako pierwsza miłość gejowska, bo dla mnie to postęp” – powiedziała Low.

Jedną z ulubionych autorek Low jest angielska pisarka Jeanette Winterson, która zwróciła uwagę na jedno zdanie w powieści Wintersona z 1989 roku Seksowanie wiśni które pomogło ukształtować pomysły dotyczące różnych rodzajów miłości w Przebić: „Jak opisuje cię twój kochanek, takim jesteś”.

Pokaz filmu na Festiwalu Filmowym Golden Horse zatacza koło dla Low, ponieważ w zeszłym roku zdobyła ona nagrodę Taipei New Horizon Award w programie Golden Horse „Work In Progress”.

Wydanie filmu

Przebić miał swoją północnoamerykańską premierę na Festiwalu Filmów Azjatyckich w Nowym Jorku, a także grał na festiwalach filmowych w Busan, Rio de Janeiro, Salonikach i Rzymie. W tym ostatnim wyróżniono aktora Liu. Film zdobył także główną nagrodę jury na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym La Roche-sur-Yon we Francji.

„Najlepiej zareagowały osoby posiadające rodzeństwo. Dostaję wiadomości od ludzi, którzy opowiadają mi o swoim rodzeństwie i tym, co dla nich znaczył ten film. W rzeczywistości opinie były bardzo podobne we wszystkich krajach” – stwierdził Low.

Low podkreśliła także bezprecedensowy entuzjazm dla swojego filmu w Busan, gdzie spędziła prawie godzinę na rozdawaniu autografów.

„Koreańczycy są pełni pasji. W Korei ludzie, którzy chodzą na festiwale, to prawdziwi miłośnicy kina. Mówię i piszę trochę po koreańsku, ponieważ trenowałam tam szermierkę i byłam bardzo blisko z jedną z dziewcząt z koreańskiej drużyny” – powiedziała Low.

Low ma nadzieję, że film będzie pomyślnie wyświetlany w kinach.

„Kolejnym krokiem w mojej podróży jest sprawdzenie, jak film radzi sobie pod względem teatralnym, który bardzo różni się od festiwali. Jestem niespokojny i chcę, żeby wszystko poszło dobrze, ale zobaczmy, co się stanie” – powiedział Low.

Zrodlo