Kiedy Jon M. Chu wprowadza na duży ekran najnowszą część stale rozwijającego się uniwersum L. Franka Bauma, zastanawia się nad zmianami społecznymi, które w przeszłości przerywały adaptacje Oz.
The Podły reżyser wyjaśnił, że od czasu premiery Bauma Droga Żółta Ceglana stała się „drogą, którą podróżujemy”. Cudowny Czarnoksiężnik z krainy Oz w 1900 roku, który później został zaadaptowany na ekranowe arcydzieło w reżyserii Victora Fleminga Czarnoksiężnik z krainy Oz (1939), z udziałem Judy Garland.
„Czarnoksiężnik z krainy Oz zawsze było w pewnym sensie prorocze. Został napisany w okresie przejściowym w Ameryce” – powiedział Chu Wiadomości NBC. „W tym momencie kryzys właśnie się skończył i wkrótce rozpocznie się wojna. Dlatego zawsze pojawia się pytanie, jak będzie wyglądał amerykański sen, kiedy droga się skończy i jakie będą możliwości następnej rzeczy”.
Kraj przeszedł kolejną przemianę w 2003 roku, kiedy musical zdobył nagrodę Tony Podły zadebiutował na Broadwayu na podstawie książki Gregory’ego Maguire’a z 1995 roku, której akcja rozgrywa się w świecie Bauma.
“Gdy Podły kiedy się o tym dowiedziałem, trzeba było to ponownie przeanalizować” – powiedział Chu. „To było zaraz po 11 września i tuż przed rozpoczęciem wojny. A więc kolejny raz, gdy Ameryka znajduje się w fazie przejściowej”.
Premiera Chu odbędzie się w kinach 22 listopada, po reelekcji Donalda Trumpa na prezydenta, adaptacja Chu pojawi się w kolejnym kluczowym momencie dla Stanów Zjednoczonych.
„To jest droga, którą podążamy” – wyjaśnił. „I nie ma drogi z żółtej cegły, a może i czarodzieja. Jedynym wyjściem jest bycie niekomfortowym, może trochę na siebie pokrzyczeć, przebaczyć sobie, mieć dla siebie trochę łaski.
Chu powiedział o czasie powstania musicalu filmowego: „Kiedy to przyszło na moje biurko, było to podczas pandemii i pomyślałem: wow, to jest prorocze. Skąd może wiedzieć, że będziemy przez to przechodzić? Kwestionowaliśmy wszystkie historie Ameryki i świata. Kto tu rządzi? Kto to mówi? Jak wygląda bohater? Jak wygląda złoczyńca?”