Nigeryjski przemysł filmowy, znany jako Nollywood, stał się znaczącym graczem na arenie międzynarodowej, mogąc poszczycić się wyceną na poziomie 6,4 miliarda dolarów.
W ciągu ostatnich czterech lat sektor ten przyciągnął uwagę międzynarodową, napędzany rosnącym popytem na wysokiej jakości produkcje i opowiadanie historii o oddźwięku kulturowym.
Chociaż Nollywood nie osiągnęło jeszcze poziomu swojego odpowiednika z branży muzycznej, wykazało niezwykły wzrost w 2024 r., a filmy takie jak Queen Lateefah i Farmer’s od czasu ich premiery we wrześniu zarobiły łącznie ponad 400 milionów dolarów.
Biorąc pod uwagę tę dynamikę, Nairametria spotkał się z prezesem Stowarzyszenia Wystawców Kin Nigerii, Ope Ajayi, aby przyjrzeć się zawiłościom, a także przeprowadził dogłębną analizę zawiłej dynamiki biznesu filmowego w Nigerii.
Wywiad ten zawiera spostrzeżenia Prezydenta, który jest także założycielem Cinemax Distribution Limited, podczas którego omawiał wyzwania stojące przed branżą, potencjał i możliwości ekspansji oraz możliwości zapewnienia branży wirusowego sukcesu w krajobrazie coraz bardziej otwartym na afrykańskie opowiadanie historii, perspektywy i narracje.
Nairametrics: Wartość kasowa Afryki Zachodniej osiągnęła niedawno poziom 7 miliardów dolarów, przy czym znaczną część przypisano produkcjom z Nollywood. Jakie kluczowe czynniki, Twoim zdaniem, napędzają ten szybki rozwój branży i jej możliwości generowania przychodów?
Ope Ajayi: Jakość produkcji w Nollywood znacznie się poprawiła, a filmowcy coraz chętniej eksperymentują z różnymi gatunkami. Na przykład w tym roku byliśmy świadkami premiery filmów biograficznych i opartych na wierze, przy zauważalnym wzroście liczby filmów epickich. Odzwierciedla to ducha przedsiębiorczości Nigeryjczyków w branży.
Jeśli chodzi o liczbę przyjęć, również odnotowujemy wzrost. W ubiegłym roku całkowite przychody wyniosły 7,24 miliarda dolarów, a do października tego roku przekroczyliśmy już tę liczbę. Co ciekawe, w 2024 r. co najmniej jeden film zarabiał do 100 milionów dolarów miesięcznie.
To osiągnięcie było kiedyś znaczącym kamieniem milowym, ale teraz staje się coraz bardziej powszechne, a wiele filmów przekracza granicę 100 milionów dolarów.
Dzięki tej tendencji wzrostowej kasa jest na dobrej drodze do osiągnięcia prognozowanych przychodów na poziomie od 11 do 12 miliardów N do końca roku. Krajobraz staje się coraz bardziej obiecujący dla Nollywood, co wskazuje na świetlaną przyszłość dla branży.
Nairametrics: Biorąc pod uwagę, że globalni gracze, tacy jak Netflix i Amazon, inwestują w treści lokalne, jaki wpływ przewidujesz na frekwencję w kinach i trajektorię wzrostu Nollywood w nadchodzących latach?
Ope Ajayi: Wejście na rynek Netflixa i Amazon Prime skłoniło producentów do znacznej poprawy jakości swoich projektów. Ulepszone zdjęcia i opowiadanie historii możemy przypisać konieczności spełnienia wysokich standardów produkcji wymaganych przez platformy, a także globalnej konkurencji.
Nigeryjska publiczność jest bardzo bystra i konsumuje treści z całego świata.
Ponadto usługi przesyłania strumieniowego stworzyły podwójne strumienie dochodów dla filmowców. Film może najpierw być wyświetlany w kinach, a następnie udostępniany na platformach streamingowych, maksymalizując w ten sposób jego potencjał dochodowy.
Co więcej, ta ekspozycja poszerzyła zasięg Nollywood, umożliwiając mu nawiązanie kontaktu z globalną i bardziej zróżnicowaną publicznością, co jeszcze bardziej przyciągnęło uwagę do branży.
Ogólnie rzecz biorąc, chociaż utrzymanie równowagi w ekosystemie i zapewnienie, że duża liczba hitów kinowych trafi do kin, ma kluczowe znaczenie, wpływ usług przesyłania strumieniowego był w dużej mierze pozytywny dla Nollywood, przyczyniając się do jego wzrostu i ewolucji.
Nairametrics: Co napędza rosnące zapotrzebowanie na epickie filmy joruba, takie jak Jagun Jagun, Lisabi, Agesinkole i inne, i jak to wpłynie na przyszłe rodzime produkcje?
Ope Ajayi: Po pierwsze, nowość w opowiadaniu historii w Nollywood nie ma sobie równych. Żadna inna branża ani ludzie nie są w stanie opowiedzieć historycznych i tradycyjnych historii Nigerii z taką autentycznością, jak Nigeryjczycy.
Ta wyjątkowa perspektywa w połączeniu z jakością produkcji spełniającą światowe standardy napędza rosnący popyt zarówno lokalnie, jak i za granicą. Publiczności w naturalny sposób przyciągają narracje historyczne i kulturowe, a wraz z rozwojem platform streamingowych dzielenie się tymi tradycyjnymi historiami na całym świecie stało się łatwiejsze niż kiedykolwiek.
Atrakcyjność tradycyjnych produkcji z Nollywood podkreśla rosnące uznanie dla autentycznego, bogatego kulturowo opowiadania historii. Chociaż inne gatunki również są dobrze wyprodukowane, bogata historia i kultura Nigerii zapewniają charakterystyczny smak, który urzeka i pozostawia trwały wpływ na widzów.
Tendencja ta odzwierciedla zmianę preferencji widzów i podkreśla potencjał Nollywood do stworzenia wyjątkowej niszy w światowym przemyśle filmowym. Konsekwentnie dostarczając wysokiej jakości treści rezonujące kulturowo, Nollywood może jeszcze bardziej umocnić swoje miejsce na światowej scenie, przyciągając coraz większą uwagę zarówno lokalnej, jak i międzynarodowej publiczności.
Nairametrics: Jak wygląda proces włączania filmów do nigeryjskich kin? Czy istnieją kryteria lub wymagania, które muszą spełnić twórcy filmowi i jak ten proces wpływa na różnorodność filmów dostępnych dla widzów?
Ope Ajayi: Istnieją zarejestrowani dystrybutorzy i kina, które mają swoje stowarzyszenia. Obydwa stowarzyszenia są zarejestrowane w NFVCB (Krajowej Radzie Cenzorów Filmowych i Wideo), naszym organie regulacyjnym. Jeśli masz film, znajdziesz dystrybutora, który w niego wierzy i chce go rozpowszechniać i promować. W niektórych przypadkach inwestuj. Następnie skontaktują się z kinami w celu umówienia seansów.
To po utajnieniu filmu. Wszystkie filmy są klasyfikowane i oceniane przez nigeryjską Radę Filmową i Cenzorską. Istnieją oczywiście umowy pomiędzy producentami, dystrybutorami i kinami. Zazwyczaj istnieje również struktura, która kieruje całym procesem.
Nairametrics: platformy streamingowe często mają modele podziału przychodów z twórcami treści. Czy kina w Nigerii mają podobne ustalenia z twórcami filmowymi, określające, w jaki sposób otrzymują część przychodów ze sprzedaży biletów i jaki ma to wpływ na ekosystem finansowy branży?
Ope Ajayi: Istnieją standardowe ramy, które kierują relacjami między producentem a dystrybutorem, a następnie między dystrybutorem a kinem. W indywidualnych przypadkach mogą występować niewielkie różnice w zależności od negocjacji, postrzeganej siły tytułów itp.
Nairametrics: Jakie inicjatywy polityczne lub zmiany regulacyjne, Twoim zdaniem, można wprowadzić, aby wesprzeć i poprawić wyniki kin w Nigerii, zarówno pod względem zrównoważonego rozwoju, jak i wzrostu?
Ope Ajayi: Chociaż agencje rządowe, takie jak Bank Przemysłu, zapewniają pewien poziom finansowania, nadal wymaga to od producentów przedstawienia gwarancji bankowej, co często oznacza zabezpieczenie.
Realistycznie rzecz biorąc, jedynie szacunkowo 2–5% producentów może uzyskać dostęp do tego finansowania, ponieważ mogą spełnić wszystkie niezbędne wymagania, w tym kontrolę sprzętu, należyte zarządzanie i inne potrzeby techniczne. Pozostawia to znaczną część branży bez dostępu, co podkreśla znaczące możliwości wzrostu w sektorze finansowania.
Oprócz finansowania wiele firm i podmiotów działających w przestrzeni filmowej potrzebuje rozwoju potencjału, takiego jak programy szkoleniowe (finanse, kwestie prawne i regulacyjne, rozwój biznesu, marketing itp.). Dostęp do funduszy to tylko jeden element układanki; drugim jest posiadanie odpowiednich struktur umożliwiających kwalifikowanie się do funduszy i efektywne ich wykorzystanie.
W tym miejscu wkracza ukierunkowany rozwój potencjału i szkolenia, aby zapewnić tym, którzy faktycznie są w okopach, wsparcie i zasoby, których potrzebują.
Nairametrics: Jak Nigeria Cinema Association widzi przyszłość kin w Nigerii oraz jakie możliwości i wyzwania przewidujesz na nadchodzące lata?
Ope Ajayi: Naprawdę widzę znaczny potencjał wzrostu w branży. Nasza prognoza zakłada, że do końca tego roku przychody ze sprzedaży biletów wyniosą od 11 miliardów N do 12 miliardów N, co stanowi ponad 50% wzrost w porównaniu z rokiem ubiegłym.
Wierzę, że przy stałej stopie wzrostu wynoszącej 40–45% rocznie możemy realistycznie osiągnąć 45 miliardów N w ciągu najbliższych czterech lat, a być może nawet 50 miliardów N.
Projekcja ta opiera się na oczekiwaniu, że branża będzie napędzana wysokiej jakości treściami i rozwojem kin.
Przewidywany wzrost sprzedaży biletów to tylko część modelu przychodów kin. W niektórych przypadkach przychody ze sprzedaży biletów stanowią mniej niż 50% całkowitych dochodów kin.
Zatem przychody ze sprzedaży biletów wynoszące 45 miliardów dolarów mogą przełożyć się na branżę o wartości ponad 100 miliardów dolarów, jeśli uwzględni się reklamę, sprzedaż żywności i napojów oraz inne źródła przychodów. Bylibyśmy wówczas na drodze do wielomilionowego przemysłu, sygnalizując zarówno lokalnym, jak i globalnym graczom, że jest to sektor, w który należy nadal inwestować.
Dzięki silniejszym treściom, marketingowi strategicznemu i wschodzącym talentom branża może sygnalizować ogromny potencjał zarówno lokalnie, jak i globalnie.
Nairametric: Chociaż Nollywood w dalszym ciągu obiecujące pod względem wartości produkcji i wysokich przychodów, sprzedaż biletów mierzona globalnie jest nadal niewystarczająca ze względu na dewaluację nairy. Jak wpłynęło to na koszty produkcji i ogólne budżety marketingowe?
Ope Ajayi: Chociaż Nollywood zapowiada się obiecująco ze względu na rosnącą wartość produkcji i wzrost przychodów, jego wyniki sprzedaży biletów mierzone w skali globalnej są nadal niewystarczające ze względu na dewaluację nairy. Wpływ waluty w szczególności podniósł koszty produkcji i naciągnął budżety marketingowe.
Ogólnie rzecz biorąc, koszt produkcji filmu wysokiej jakości faktycznie się podwoił, ale potencjał znacznego wzrostu przychodów pozostaje duży. Dewaluacja dolara w pewnym stopniu wymazuje nasz wzrost w skali międzynarodowej, ale stwarza okazję do dalszego spojrzenia w głąb siebie i budowania lokalnego.
Dwucyfrowy wzrost liczby przyjęć oczekiwany w ciągu najbliższych kilku lat jest mocnym wskaźnikiem. Naprawdę uważam, że za kilka lat normą będzie, gdy nigeryjskie filmy będą przynosiły dochód ze sprzedaży biletów przekraczający 1 miliard naira, a taki stan będzie można oglądać nawet 4 razy w roku (w każdym kwartale) lub częściej.
Nairametrics: Jakie konkretne wyzwania stoją przed kosztami produkcji i logistyką?
Ope Ajayi: Koszty produkcji w Nollywood mogą się znacznie różnić. Na przykład wydawanie setek milionów nair nie jest rzadkością.
Nie obejmuje to nawet zakresu dodatkowych kosztów: koszty utrzymania załogi, hotelu, sprzętu, wynagrodzenia aktorów, montażu i lokalizacji – wszystko to się sumuje. Często zdarzają się także nieprzewidziane sytuacje, gdy kręcisz zdjęcia w Nigerii, gdzie jest tak wiele ruchomych części, bardzo niewiele wiosek filmowych jest własnością prywatną i w zasadzie trzeba zapewnić bezpieczeństwo produkcji.
Inne koszty specjalistyczne, takie jak licencjonowanie muzyki, to także pozycje, które mogą sprawić, że produkcja będzie bardzo kosztowna. Tworzenie świetnych produkcji kosztuje mnóstwo pieniędzy.
Chociaż zapewnia także ogromne możliwości dla partnerstw, które mogą prowadzić do podziału tantiem.
Aby móc korzystać z utworów określonych artystów, musisz zapłacić za prawa, które mogą szybko się sumować. Co więcej, w przypadku scen z występami zespołów na żywo każdy muzyk i członek ekipy otrzymuje wynagrodzenie dzienne, co sprawia, że wszelkie opóźnienia są niezwykle kosztowne.
Każdy aspekt, od dziennej pensji ekipy po ponowne kręcenie scen ze względu na pogodę lub inne nieprzewidziane czynniki, ma wpływ na ogólny wysoki koszt produkcji.
Skumulowany efekt tych codziennych wydatków może sprawić, że produkcje w Nollywood będą bardzo drogie, a mimo to są niezbędne do zapewnienia jakości.