BACOLOR, PAMPANGA, Filipiny — Coś zginęło, gdy mieszkańcy tej byłej stolicy Filipin walczyli o przetrwanie i odbudowę po drugiej najgorszej erupcji wulkanu na świecie w XX wieku.
Oprócz istnień ludzkich, domów, gospodarstw rolnych i innych dóbr, to, co również zniknęło w następstwie erupcji góry Pinatubo 15 czerwca 1991 r. i serii wylewów lahar do 1997 r., było starym rodzajem ciasta.
Zapadła w pamięć, a starsi mieszkańcy nazywają ją „Dulce Prenda”. Australijski kanał kulinarny przetłumaczył to jako „słodki skarb”.
To ciasteczko jest powiązane z nabożeństwem do Nuestra Señora del Santisimo Rosario (Matki Bożej Różańcowej) – La Naval de Bacolor, które według zapisów rozpoczęło się tu w 1786 roku. Bacolor obchodzi swoje święto w listopadzie – po Manili i Angeles City w październiku – wstawiennictwo Najświętszej Maryi Panny w zwycięstwach morskich nad Holendrami w 1646 r. Bacolor, jako stolica Pampanga w latach 1762–1764, gościło armię hiszpańską walczącą z brytyjskimi najeźdźcami.
Voltaire San Pedro, specjalista ds. turystyki w Bacolor, nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, dlaczego ciasta nie jest już przygotowywane ani sprzedawane luzem lub w garściach.
Kontynuacja artykułu po tym ogłoszeniu
Przypuszczał, że diaspora licząca 81 procent z 67 228 mieszkańców Bacolor w 1991 r., przeniesienie do ośmiu przesiedleń lub skrajne ubóstwo i bezrolność, które nastąpiły po katastrofie, mogły spowodować pozorne rozłączenie się z tradycją ofiarowywania Dulce Prenda podczas La Naval.
Kontynuacja artykułu po tym ogłoszeniu
Pintakasi, strona internetowa „Kronik filipińskiej pobożności ludowej i lokalnej historii kościelnej”, potwierdziła istnienie i koniec ciasta.
„Ciasteczka cieszyły się dużą popularnością podczas uroczystości, które jednak nagle się skończyły [when] Pinatubo eksplodowało wiele lat temu. Zmusiło to mieszkańców Bacolor do migracji do różnych miejsc, rozrywając tradycję” – twierdzi Pintakasi.
Począwszy od 1997 roku, coraz więcej mieszkańców powracało okazjonalnie do „miasta duchów” podczas świąt La Naval, Matki Bożej z Lourdes i patronów wsi, a także w Dzień Zaduszny i Dzień Wyborów.
Ale ciasto pozostało tylko wspomnieniem, powiedział.
Odrodzenie
Ale Dulce Prenda została „przywrócona” jako „ukryte danie odziedziczone po Bacolorze” na początku tego tygodnia, przed dzisiejszym daniem La Naval.
Burmistrz Eduardo „Diman” Datu i Uniwersytet Stanowy Don Honorio Ventura poprosili szefową kuchni i rzeczniczkę dziedzictwa kulinarnego Lillian Borromeo (84 l.), aby nauczyła studentów i lokalnych piekarzy, jak powstają ciasteczka.
W wywiadzie Borromeo powiedziała, że wyciągnęła ze swoich akt notes ze starymi przepisami. Należał do jej babci, Maury Hizon (siostry Tomasa, żony jej dziadka Don Monico Mercado), która spisywała składniki i preparaty.
„Bogaci ludzie ofiarowali Dziewicy cenne dary [Mary]. Ale ci, którzy nie mieli, również chcieli coś zaoferować, ale nie mieli nic do zaoferowania” – wspomina z opowieści o kucharzach z klanu Mercado z miasta Sasmuan, gdzie to nabożeństwo się rozpowszechniło.
Według niej miejscowi zrobili Panecillos de San Nicolas z mieszanki żółtek jaj, masła, mleka, cukru, mąki marantowej, proszku do pieczenia i skórki „dayap” (lokalnego cytrusa).
„Dodali także słodkie nadzienie z melona zimowego („kundol”), które jest używane do ciasta „hopia”, którego nauczyli ich Chińczycy. Po połączeniu obu tradycji w ten biszkopt, nie wiedzieli, jak go nazwać” – podzielił się Borromeo.
Dodała: „Kiedy przez miasto przeszła procesja maryjna z wiernymi śpiewającymi hiszpańską pieśń «La despedida a la Virgen» (Pożegnanie Dziewicy), usłyszeli słowa «Adios, dulce prenda adorada». Nie rozumieli, co to znaczy, ale zdecydowali, że „dulce prenda” będzie nazwą tego słodkiego ciasteczka.
Ponieważ w porze deszczowej melon zimowy nie jest dostępny, Borromeo podczas swojego pokazu gotowania zastąpiła go tartym i słodzonym nadzieniem kokosowym.
Jej narracja stanowi część dokumentacji historii ciasta, powiedział San Pedro. W pobliskiej stolicy Pampanga, San Fernando, popularyzuje także „panarę”, ciasto z niedojrzałą papają.
Wzór na Dulce Prenda został zainspirowany haftem na sukience przedstawiającym wizerunek La Naval. Przed pieczeniem ciasto dociska się do drewnianej formy. Został wykonany w społeczności snycerskiej Betis, która jest tylko rzeką poza Bacolor.
„Biszkopt nie jest trudny do zrobienia” – powiedział wiceburmistrz Ron Earvin Dungca, gdy Datu mieszał składniki.
Borromeo powiedziała, że ostatni raz upiekła to ciasto na prośbę Erli Mendozy z okazji premiery swojej książki „A Cofradia of Two (Oral History on the Family Life and Lay Religiosity of Juan D. Nepomuceno and Teresa G. Nepomuceno)” w 2004 r.
Liza Granda, autorka najlepiej sprzedającego się tutaj ciasta „sansrival”, planowała dodać do swoich produktów Dulce Prenda.
Oryginalny obraz
Wenerada, czyli obraz umieszczony u „retablo burmistrza” przed ołtarzem, jest oryginałem i według ks. Eugene Reyes, przewodniczący komisji dziedzictwa kościelnego archidiecezji San Fernando.
Oryginalny obraz „festejada”, czyli procesji przedstawiającej fiestę i jej „carroza” (powóz), zamówiony przez parę Jose i Luz Panlilio, można zobaczyć w muzeum kampusu Uniwersytetu De La Salle-Dasmariñas w Cavite. San Pedro powiedział, że lokalni przywódcy zaapelowali o jego zwrot.
W przypadku jego nieobecności procesję La Naval wznowiono w listopadzie 1995 r., wykorzystując wizerunek należący do zmarłego Toma Jovena.
Pintakasi stwierdziła, że nabożeństwo to „rozkwita do dziś”, dodając, że patronka stała się „świadkiem chwalebnej, tragicznej i burzliwej historii Bacolor i jego mieszkańców”.