Wiceprezes Tokio producent Alex Boden opowiadał o kolejnych krokach w zakresie produkcji przychodzącej do Japonii, w tym o konieczności powiększenia bazy ekipy, podczas swojego kursu mistrzowskiego MPA/DHU/TIFFCOM na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Tokio.
Zapotrzebowanie na większą liczbę pracowników nie może być bardziej pilne, ponieważ japońska Organizacja Promocji Przemysłu Wizualnego (VIPO) ujawniła, że dziesięć projektów zostało już zatwierdzonych w ramach nowej krajowej zachęty w wysokości 50% lokalizacji.
Max/Wowow Wiceprezes Tokiow ramach którego kręcono dwa sezony w Japonii w latach 2020–2021 i 2022–2023, posłużył jako przypadek testowy dla programu motywacyjnego, którego oficjalna premiera odbyła się pod koniec 2023 r. Podczas swojego kursu mistrzowskiego Boden opisał niektóre wyzwania, przed którymi stanęła produkcja, gdy pojawiła się po raz pierwszy do Tokio, w tym zabezpieczanie notorycznie trudnych lokalizacji, takich jak Akasaka, i znalezienie wystarczająco doświadczonej dwujęzycznej załogi.
„Ale powiedziałbym, że ustanowienie tego precedensu jest tak ważne” – powiedział Boden, którego producentem jest także film Wachowskich Zmysł8 I Atlas chmur. „Pokazaliśmy, że można tego dokonać i miejmy nadzieję, że wszyscy po wszystkich stronach zobaczyli, że nie jest to jednak tak duży wstrząs. Precedensy naprawdę się liczą – jeśli potrafisz pokazać, że zrobiłeś coś już wcześniej, inni mogą przyjść i pójść za tobą”.
Boden powiedział również, że kiedy Wiceprezes Tokio wrócił, aby kręcić drugi sezon, w Tokio kręcono już kolejną międzynarodową produkcję – czarną komedię science-fiction Słonecznyz Rashidą Jones w roli głównej, wyprodukowany przez Apple TV+.
„Tokio nie jest przyzwyczajone do równoległych produkcji na taką skalę, ale mam nadzieję, że zacznie się to zmieniać” – kontynuował. „Zaprosiliśmy do naszej ekipy wiele osób, które tak naprawdę nie pracowały przy produkcji międzynarodowej. Mają najdłuższe możliwe doświadczenie szkoleniowe i, miejmy nadzieję, pozostaną w branży. Kilku z nich widziałem tutaj w tym tygodniu i są zajęci pracą nad innymi produkcjami”.
Oprócz wielu lokalizacji, Wiceprezes Tokio kręcono także na scenach dźwiękowych w Toho Studios i innych obiektach, a w niektórych scenach wykorzystano ścianę głośności LED. „Przydaje się mieć scenę w Tokio, zwłaszcza jeśli pogoda jest niesprzyjająca, a jesteś tu od miesięcy – potrzebujesz miejsca, w którym możesz się ukryć” – poradził Boden.
Wyjaśnił, że wirtualna ściana produkcyjna została wykorzystana do kręcenia scen w sezonie 2, kiedy niektórzy bohaterowie wybierają się poza Tokio w zaśnieżone góry Nagano: „Trudno jest filmować sceny jazdy, szczególnie na śniegu, więc lepiej je nakręcić sceny w bardziej kontrolowanym środowisku.”
Powiedział jednak również, że rosnące wykorzystanie technologii wirtualnej produkcji nie zastąpi potrzeby posiadania fizycznych lokalizacji. Na przykładzie sceny karnawałowej w Sao Paulo w Zmysł8dodał: „Mieliśmy gips na prawdziwym statku, który przejechał przez dwa miliony ludzi. Niektóre sceny są trudne do stworzenia, ale nie jestem pewien, czy cyfrowa scena byłaby w stanie osiągnąć tę samą intensywność.
Kontynuował: „Więc podejmujecie decyzje o tym, co ma być wirtualne, a w miarę udostępniania etapów będzie to coraz częstsze, ponieważ nadal nie są one dostępne w każdym mieście. Ale najlepsza rzecz, to mieć taki wybór.
Japonia ma kilka ścian LED i powoli buduje bazę ekipy do robienia zdjęć fizycznych, ale dzięki kilku nowym projektom, które otrzymały zachętę lokalizacyjną, nie ma czasu do stracenia na podnoszenie umiejętności lokalnych talentów.
„Do Japonii już napływają produkcje, to fantastyczny postęp, ale teraz musimy się upewnić, że uda im się znaleźć potrzebną ekipę na miejscu, zamiast ściągać ze sobą ludzi z USA lub Wielkiej Brytanii” – powiedział Boden. .
„Załoga już tam jest – pracują nad japońskimi filmami i telewizją, więc muszą tylko zdobyć wiedzę potrzebną do zrozumienia międzynarodowej produkcji. Praca nad zagraniczną produkcją jest bardziej skomplikowana, dlatego potrzebne jest wsparcie ekipy, która chce zaangażować się w tę międzynarodową ewolucję”.
Nowy program motywacyjny w Japonii, zarządzany przez Ministerstwo Gospodarki, Turystyki i Przemysłu (METI), oferuje rabat gotówkowy w wysokości 50% dla kwalifikujących się produkcji, które wydadzą w Japonii ponad określoną kwotę. Zachęta ma charakter selektywny, a nie automatyczny, a jej górny limit wynosi 6,6 miliarda dolarów (1 miliard JPY).
Wśród najnowszych projektów, które mają zostać zatwierdzone, znajduje się drugi sezon Apple TV+ Monarcha: Dziedzictwo potworówktóry kręci zdjęcia w Australii, ale spędzi kilka dni w Japonii; Neuromantaserial oparty na powieści Williama Gibsona, wyprodukowany przez Skydance, Anonymous Content i Wowow; I Ha-Chan potrząśnij tyłkiem, w reżyserii Josefa Kuboty Władyki, który był jednym z reżyserów filmu Wiceprezes Tokio.
Zajęcia mistrzowskie Bodena odbyły się w ramach konkursu Pitching Contest MPA/DHU/TIFFCOM, w ramach którego pięciu wschodzących japońskich filmowców i dwóch koreańskich filmowców prezentowało swoje projekty przed jury.
Shiona Koreedy Wewnątrz AI zdobył główną nagrodę MPA, obejmującą wyjazd do Los Angeles na listopadowy program Global Film & Television Immersion Program. Nagrodę Specjalną za uznanie, obejmującą wyjazd na galę Asia Pacific Screen Awards w Australii, otrzymał film Kazuyi Maruyamy Właściwe miejsce; natomiast Nagroda Specjalna Sędziów trafiła do 2 lata i 2 miesiące przez Shuna Tsujii.