Środa, 6 listopada 2024 – 21:25 WIB
Technologia wirtualnej rzeczywistości (VR) szybko rozwija się w różnych dziedzinach, w tym w świecie zdrowia. VR oferuje wciągające wrażenia, które pozwalają użytkownikom poczuć się jak w innym świecie, mimo że znajdują się tylko na ograniczonej przestrzeni. Technologia ta okazała się skuteczna w terapii fizycznej i psychicznej, pomagając pacjentom przyspieszyć powrót do zdrowia i poprawić ich samopoczucie psychiczne. W tym artykule omówimy, w jaki sposób VR można wykorzystać w terapii fizycznej i psychicznej oraz jakie korzyści z tego płyną w świecie medycznym.
Przeczytaj także:
Kompletny przewodnik dotyczący korzystania z telemedycyny w przypadku konsultacji lekarskich online
Według Stowarzyszenia Indonezyjskich Ekspertów Farmaceutycznych (PAFI) Tual, za pośrednictwem strony pafipctual.org, technologię VR stosowano w różnych terapiach fizycznych i psychicznych z obiecującymi wynikami. W kontekście fizjoterapii VR może zostać wykorzystana do pomocy pacjentom przechodzącym rehabilitację po urazie lub operacji. Na przykład pacjenci z urazami kości lub stawów mogą używać VR do ćwiczenia ruchów ciała w bezpiecznym i kontrolowanym środowisku. Dzięki symulacji VR pacjenci mogą wykonywać ćwiczenia fizyczne etapami w zależności od poziomu swoich możliwości, co pomaga zwiększyć mobilność i siłę mięśni bez ryzyka dalszych kontuzji.
Oprócz tego VR wykorzystuje się także w terapii psychicznej, zwłaszcza w radzeniu sobie ze stresem, stanami lękowymi i traumą. Technologia ta pozwala pacjentom doświadczyć uspokajających doświadczeń lub stawić czoła przerażającym sytuacjom w kontrolowanej symulacji. Na przykład osobę cierpiącą na zespół stresu pourazowego (PTSD) można „umieścić” w sytuacji wywołującej stres, ale w bezpiecznym świecie wirtualnym. Dzięki takiemu podejściu mogą nauczyć się radzić sobie z emocjonalnymi i fizycznymi reakcjami na te czynniki stresogenne. Proces ten znany jest jako terapia ekspozycyjna oparta na VR i wykazano, że jest skuteczny w łagodzeniu objawów PTSD.
Przeczytaj także:
Obecny stan Abdee Slanka po ponad miesiącu leczenia w szpitalu
Oprócz tego VR znajduje zastosowanie także w terapii bólu. Niektóre szpitale wdrożyły technologię VR, aby odwrócić uwagę pacjentów podczas bolesnych zabiegów medycznych. Wciągające doświadczenia w wirtualnych światach mogą zmniejszyć odczuwanie bólu, pomagając w ten sposób pacjentom poczuć się bardziej komfortowo i spokojnie podczas leczenia. Pacjenci mogą „podróżować” do ciekawych miejsc lub angażować się w relaksujące zajęcia, takie jak spacery po plaży lub odkrywanie przyrody, co znacznie zmniejsza ich poziom lęku i bólu.
Dzięki tak ogromnym zaletom technologia VR jest coraz częściej stosowana w szpitalach oraz klinikach terapii fizycznej i psychicznej. Jednak oczywiście ważne jest, aby korzystać z tej technologii pod okiem wykwalifikowanego lekarza. Technologia VR nie zastępuje tradycyjnej terapii, a raczej narzędziem, które może wesprzeć całościowy proces gojenia.
Przeczytaj także:
Jak korzystać z aplikacji zdrowotnych do monitorowania ciśnienia krwi
Ogólnie rzecz biorąc, technologia VR daje ogromne możliwości w zakresie zwiększania efektywności terapii fizjoterapeutycznej i psychicznej. Dzięki wciągającym doświadczeniom i konfigurowalnym ustawieniom VR pozwala pacjentom trenować i leczyć się w bezpiecznym, kontrolowanym środowisku. Mamy nadzieję, że w miarę rozwoju tej technologii coraz więcej placówek służby zdrowia będzie mogło ją wykorzystać do poprawy jakości opieki nad pacjentami na całym świecie.
Sztuczna inteligencja we wczesnej diagnostyce chorób: technologia stojąca za nowoczesnymi narzędziami diagnostycznymi
Technologia sztucznej inteligencji niesie rewolucję w różnych dziedzinach, w tym w zdrowiu. Duży wkład polega na tym, że jego możliwości diagnostyczne są coraz bardziej zaawansowane.
VIVA.co.id
6 listopada 2024 r
Zastrzeżenie: ten artykuł jest nadesłany przez użytkownika VIVA.co.id i opublikowany na kanale VStory, oparty na treści generowanej przez użytkowników (UGC). Za całą treść pisemną i treści w niej zawarte pełną odpowiedzialność ponosi autor lub użytkownik.