Od ponad dziesięciu lat The Simpsons Hit & Run jest domem dla błyskawicznego wyścigu zbrojeń o zawrotnej intensywności i jestem zszokowany, że słyszę o tym właściwie po raz pierwszy.
W zeszłym tygodniu speedrunowy YouTuber Summoning Salt opublikował swoją historię sceny speedrunningu w grze, zaczynając od ujawnienia, że przez pierwsze dziesięć lat istnienia Hit & Run był czymś, co nie było dla biegaczy. Żmudna walka o monety wymagane do ukończenia gry, w połączeniu z kombinacją bezlitosnych poziomów w późnej fazie gry i możliwością po prostu pominięcia wszystkiego, co sprawiało ci zbyt wiele problemów, sprawiła, że biegacze w dużej mierze ignorowali Hit & Run aż do początku 2010 roku.
Ostatecznie jednak pojawiła się seria wymagająca od graczy legalnego przejścia wszystkich 49 poziomów, z kilkoma czołowymi pretendentami. Pierwszym z nich, który przekroczył granicę dwóch godzin, był biegacz o imieniu Pessimistic Mango, korzystający ze stosunkowo prostych przeskoków – takich jak łapanie pojazdów w miejscu podczas poziomów zniszczenia – aby ustanowić pierwszy prawdziwy przełom w grze w 2014 roku.
Przez pewien czas rekord świata był wymieniany między Pessimistic Mango a innym graczem Pet Pet Iguana, gdy społeczność odkrywała nowe pominięcia. Obejmowały one możliwość pozbycia się agresywności policji poprzez włamanie się do domu Simpsona, ale skupiały się też na czystej optymalizacji. Jednak na początku 2015 roku na scenę wszedł nowy pretendent o imieniu LiquidWifi, ustanawiając nowy rekord dzięki ulepszonej trasie monet – poświęcając nawet minutę we wczesnej fazie gry, aby zebrać tam więcej monet, mógł zaoszczędzić znacznie więcej czasu w w końcówce meczu i ostatecznie ustanowił rekord, mimo że prawie stracił bieg z powodu interwencji policji.
W ciągu następnych kilku miesięcy ta trójka biegaczy wielokrotnie podawała między sobą rekord świata w czasie wolnym, opierając się na dalszej optymalizacji, usuwaniu czasów ładowania i technice szybkiego przyspieszania znanej jako „wzmacnianie hamulca elektrycznego”, aby pomóc w niektórych misjach i skrócić czas do zaledwie 98 minut. Nikt inny nie zbliżył się do tej trójki przez ponad rok, dopóki tajemniczy gracz znany jako Robot Crocodilz – który od tego czasu usunął wszystkie ich szybkie voty – przeleciał obok nich wszystkich, po czym zniknął tak szybko, jak się pojawił.
Minął kolejny rok, zanim komukolwiek uda się pokonać tego tajemniczego biegacza. W maju 2017 roku LiquidWifi odzyskało tytuł po raz pierwszy od dwóch lat. Liquid, teraz pełnoetatowy streamer, cały czas grał w Hit & Run i stał się tak płodny w tej kategorii, że ponownie pobił swój rekord. I znowu. I znowu. W ciągu następnych sześciu lat ustanowił 45 różnych rekordów świata, poprawiając ostatnie 90 minut, a następnie zbliżając się do 85 dzięki różnym wyskokom poza boisko wykrytym na ostatnim poziomie gry. Pod groźbą nowego biegacza Liquid w końcu pokazał tę liczbę w ciągu zaledwie 80 minut, gdy odkryto nowe pominięcia i optymalizacje. W kwietniu 2021 roku ustanowił czas 1:19, który utrzymał się bez zmian przez ponad rok, ale nadal nie był usatysfakcjonowany i dogonił czas 1:18, który ostatecznie osiągnął w styczniu 2023 roku.
Czasy Liquida tak bardzo wyprzedzały konkurencję – i to już od tak długiego czasu – że wydawało się mało prawdopodobne, aby ktokolwiek kiedykolwiek go wyprzedził. Było więc sporym zaskoczeniem, gdy zaledwie kilka godzin po tym, jak Liquid ustanowił swój rekord 1:18, pojawił się nowy biegacz, jako drugi zawodnik w historii, który osiągnął czas 1:19. HomerofSteel, który odkrył, że Liquid przeskakuje z czasów pandemii, nie tylko zaczął deptać Liquidowi po piętach, ale ostatecznie wyprzedził historycznego biegacza, wychodząc zwycięsko z drugiego trójstronnego wyścigu zbrojeń pomiędzy nim, Liquidem i innym biegaczem, 12 Kelvinem . Minęło sześć miesięcy, zanim opadł kurz po tym wyścigu, zanim w czerwcu 2024 r. HomerofSteel wystartował w tak dobrze zoptymalizowanym wyścigu, że miał ponad pełną minutę przewagi nad wszystkimi zawodami.
Na razie rekord wynosi 1:16, a biorąc pod uwagę obecnie kategorię gier w 100%, wydaje się, że może pozostać na tym poziomie przez długi czas. Jednak intensywność i szybkość, z jaką walki o te rekordy i ich pobijanie w ciągu ostatniej dekady, są dla mnie zszokowaniem, ponieważ po raz pierwszy słyszę o scenie speedrunowej Hit & Run. Również tęsknię za PS2, na którym mógłbym w to zagrać, chociaż nie jestem pewien, czy będę pokonywał poziomy tak samo, jak ci biegacze.
20 lat później projektant gry „Simpsonowie Hit and Run” zastanawia się nad trwałym dziedzictwem ukochanego „GTA dla dzieci”.