World of Warcraft ma prawie 20 lat. W tym czasie zaobserwowaliśmy trendy w wielu innych grach, począwszy od kontynuacji i kontynuacji, aż po pozostawanie na miejscu i podążanie drogą rozszerzeń i aktualizacji. World of Warcraft zawsze robił to drugie i tak pozostanie w dającej się przewidzieć przyszłości, choć Blizzard przyznaje, że „w pewnym, odległym momencie” być może będzie musiał stawić czoła bardziej drastycznym zmianom.
Tradycyjne kontynuacje gier wieloosobowych, takich jak Halo i Call of Duty, są w ogólnym rozrachunku dość standardowe, chociaż w ciągu ostatnich kilku lat widzieliśmy także kilka gier dostępnych na żywo, które przeszły ogromne zmiany, zanim trafiły na „2” koniec, aby to zakończyć – Overwatch 2, Counter-Strike 2 i tak dalej. Jest to temat, który pojawił się niedawno podczas rozmowy telefonicznej z inwestorami EA, podczas której dyrektor generalny firmy Andrew Wilson odrzucił hipotetyczną wersję Apex Legends 2, ponieważ „wersja 2 prawie nigdy nie była tak skuteczna jak wersja 1”.
Mając to na uwadze, zapytałem dyrektora gry World of Warcraft, Iona Hazzikostasa, o długoterminową przyszłość MMO. W końcu WoW niedługo skończy 20 lat. Czy kiedykolwiek będą musieli wytrzeć tablicę do czysta, aby zachować ją w zdrowiu na dłuższą metę?
„Teoretycznie w pewnym, odległym momencie może to być kwestia, z którą możemy się poważnie zmierzyć” – mówi. „Ale na razie mamy ogromną, tętniącą życiem i rosnącą społeczność graczy, której cieszymy się, że możemy służyć”.
Hazzikostas mówi dalej, że „magia” World of Warcraft polega na tym, że MMO „jest trochę statkiem Tezeusza z gier wideo”, ponieważ „każdy jego element w tym momencie został odtworzony i odbudowany z biegiem czasu”.
„Nieustannie wyrywamy stary, podstawowy system i zastępujemy go czymś, co będzie można skalować, aby obsługiwać naszą nową architekturę serwerów, obsługiwać nowe potoki graficzne i obsługiwać nowe aspekty interakcji w trybie wieloosobowym, których oryginalna gra nie mogła sobie wyobrazić.” mówi.
„Kiedy mamy ten tętniący życiem świat pełen milionów graczy, naszym priorytetem jest służenie im najlepiej, jak potrafimy – ciągłe przedłużanie tych podróży, światów, które budujemy, a na każdym kroku wprowadzamy ulepszenia, które planujemy myślę, że najlepiej pasuje do współczesnej publiczności.”
Hazzikostas wychwala WoW Classic „oddzielnym ekosystemem” dla graczy, co jest „świadczeniem o ilości zmian, jakie zaszły, i o stopniu ewolucji w World of Warcraft w tym czasie”. Choć niektórzy gracze bawią się obydwoma, Hazzikostas twierdzi, że „w większości” fani wybrali jedną wersję gry jako swój główny dom.
„Technicznie rzecz biorąc, jest to ta sama gra, która ma teraz 20 lat” – dodaje. „Z biegiem czasu doszło do ogromnej liczby odchyleń w ewolucji i to będzie trwało”.
World of Warcraft w końcu otrzyma mieszkania dla graczy: dodatek Midnight dodaje funkcję, którą gry MMO takie jak Final Fantasy 14 mają od lat.