EKSKLUZYWNY: Pamiętacie, jak geekowa nastolatka Jenna Fink została w magiczny sposób przemieniona w czarującą Jennifer Garner w klasycznej komedii romantycznej 13 Trwa 30? To było dwie dekady temu. Teraz tę rolę gra gwiazda West Endu Lucie Jones w musicalu scenicznym na podstawie ukochanego filmu z 2004 roku.
Spektakl odbędzie się na próbie poza miastem w Manchester Opera House, gdzie będzie wystawiany przez ograniczony sezon od 21 września 2025 r.
Zaledwie w kwietniu tego roku Garner dołączyła do innych gwiazd filmu – Marka Ruffalo, który grał Matta Flamhaffa, chłopca z sąsiedztwa, o którym Jenna nie zdaje sobie sprawy, że trzyma dla niej świeczkę, oraz Judy Greer w roli Lucy Wyman, niegdyś jej nemezis z dzieciństwa, a obecnie kolega z redakcji w fikcji Opanowanie magazyn — na spotkanie z okazji 20. rocznicy na platformie Zoom, które rozprzestrzeniło się szeroko w mediach społecznościowych.
Josh Goldsmith i Cathy Yuspa, którzy napisali scenariusz do filmu, napisali książkę do musicalu, a Alan Zachary i Michael Weiner napisali oryginalne piosenki.
Film wyreżyserowany przez Gary’ego Winicka, ze swoimi romantycznymi elementami przesuniętymi w przyszłość i czystym urokiem, całkowicie nadaje się do adaptacji scenicznej.
W 2020 r. w Londynie odbyło się szereg odczytów z zachowaniem dystansu społecznego, a w zeszłym roku reżyser Andy Fickman, którego prace obejmują m.in. Igranie z ogniem, znowu Święta Bożego Narodzenia I Plan gry na ekranie i Lodowe szaleństwo na scenie i ekranie — nadzorował cykl warsztatów w Battersea Arts Centre w południowym Londynie.
Hamish Greer dla firmy produkcyjnej ROYO pozwolił mi obejrzeć film z tego, co zostało wykonane. Z radością donoszę, że pięknie uchwycono klimat filmu „30, flirt i rozkwit”.
Jedyny numer, jaki zabrali z filmu, to jeden z charakterystycznych momentów, w którym Jenna z Garnera wychodzi na parkiet w skąpej sukience Versace i wykonuje wszystkie dziwaczne ruchy do „Thrillera” Michaela Jacksona.
„Wszystkie piosenki są oryginalne i napisane przez Michaela Weinera i Alana Zachary’ego, którzy to zrobili Pierwsza randka na Broadwayu, ale „Thriller” to jedyny film, w którym w pewnym sensie skaczemy na spadochronie, ponieważ to taki dobry, kultowy moment filmu” – wyjaśnia Greer, który jest producentem wraz z Revolution Studios, Wendy Federman i Philem Kennym.
Jak mówi Greer, podjęto decyzję, aby nie wykorzystywać innych piosenek ze ścieżki dźwiękowej filmu, ponieważ nie chcieli, aby była to „dziwna hybryda” hitów z szafy grającej i oryginalnych numerów.
Po Manchesterze jest nadzieja 13 Trwa 30 przenieść. West End to trochę parking ze stosem nowych programów czekających na wygaśnięcie starych, ale zdecydowanie jest nadzieja na przeprowadzkę w to miejsce. Potem Broadway „byłby marzeniem” – mówi pełen entuzjazmu Goldsmith.
Jednak Greer niechętnie komentował przyszłość serialu po Manchesterze. „Nadal wszystko składamy w całość” – uzasadnia.
Pamiętam, jak oglądałem ten film w drodze powrotnej, podczas lotu z Londynu do Los Angeles. Znałem twórczość Garnera, ale wtedy bardziej chciałem zobaczyć Ruffalo, ponieważ widziałem go w hicie Sundance Kennetha Lonergana Możesz na mnie liczyć. Przyznam, że lekko się wzruszyłem, kiedy kliknąłem 13 Trwa 30bo cóż, to dziewczęca historia, ale dałam się wciągnąć i ciągle chciałam wiedzieć, co będzie dalej.
Film nadal trzyma w napięciu, co potwierdza scenariusz Goldsmitha i Yuspy.
„Dorastaliśmy jako dzieci teatru, miłośnicy teatru, zanim w ogóle zajęliśmy się filmem i telewizją” – mówi Goldsmith.
Wychowywał się w Filadelfii, a Yuspa dorastał w rejonie Waszyngtonu. Goldsmith pamięta podróże do Nowego Jorku na występy i „czekanie przy drzwiach sceny i zdobywanie autografów”. Nadal ma segregatory pełne afiszów z „każdego programu, jaki widziałem, odkąd skończyłem 10 lat, zaczynając od Koty– chwali się.
Yuspa zauważa, że dorastając z dala od Hollywood, „teatr jest tym, co jest dostępne dla licealisty. Więc oboje dorastaliśmy, kochając to, ja grałam w chórze i przedstawieniu, to samo było z Joshem.
Podobno Goldsmith dostał na obozie teatralnym wszystkie najlepsze role. „Posprzątałem na obozie teatralnym” – śmieje się. „Nie chcę się przechwalać”.
Mimo że obaj odnieśli sukces ekranowy dzięki filmom takim jak Czego pragną kobiety I Czego pragną mężczyźni i komedie telewizyjne Król królowych I Aż do śmiercido Hollywood przyciągnęła ich miłość do musicali filmowych. „Kochanie musicali jest w naszym DNA” – mówi Yuspa. „To, co naprawdę przyciągnęło mnie do filmów, to fakt, że jestem miłośnikiem starych filmów i wielką fanką Judy Garland”.
Dodaje: „Dorastałam, oglądając wszystkie stare filmy MGM i miałam na ich punkcie obsesję Czarnoksiężnik z krainy Oz. Więc weszliśmy do kina i telewizji z, powiedziałbym, głęboką miłością do musicali.
Ale kiedy zaczęli pisać dla telewizji, „w pewnym sensie to przejęło kontrolę” – zauważa Goldsmith. „Więc to nie było tak, o czym koniecznie myśleliśmy 13 Trwa 30 wówczas jako musical. Ale na przykład prawdopodobnie najbardziej charakterystyczną sceną w filmie jest taniec w „Thrillerze”.
Dodaje, że „nawet w filmach myślimy w pewnym sensie muzycznie. Dlatego stwierdzenie: „Jak to może być musical?” nie było wielkim przeskokiem?
Myślę, że częścią zabawy będzie dla fanów filmu dostrzeżenie różnic w musicalu. „Są rzeczy, które naprawdę zmieniliśmy, aby na różne sposoby pomóc mu grać na scenie, sprawić, by śpiewał i usprawnić go” – mówi Goldsmith.
„Wprowadzono wiele zmian i myślę, że to, ile z nich jest bardzo zauważalnych, będzie pytaniem dla ludzi. Stworzenie tego w formie dzieła teatralnego było wyzwaniem, ale mamy nadzieję, że już jesteśmy w trakcie realizacji tego celu” – mówi.
Podobała mi się historia, którą Yuspa opowiada o tym, jak zainspirowała ich do przedstawienia oryginalnego pomysłu po obserwacji ich dwóch 13-letnich kuzynów podczas rodzinnego Święta Dziękczynienia, „którzy byli w pewnym sensie pierwotną genezą filmu, ponieważ uważaliśmy, że są tacy zabawni… i a jednocześnie tak głęboki… że wydawało mi się, że to naprawdę zabawna podstawa postaci.
Teraz ci kuzyni mają po 30 lat, mówi Yuspa. „To tak, jakby pierwotni widzowie dorastali, a teraz patrzą na wszystko z dorosłej strony”.
Są podekscytowani faktem, że Lucie Jones została obsadzona w roli Jenny Fink i tej roli, którą świetnie spisała się podczas warsztatów. „Jest po prostu błyskotliwa i utalentowana, a poza tym tak dobrze wcieliła się w tę postać” – mówi Yuspa.
Byli pod wrażeniem jej „wspaniałego głosu” i „dziecinnego uroku”.
Również powtórzę te odczucia. Jak dotąd jednak Jones jest jedynym aktorem, który zostanie obsadzony.
Rozważamy zatrudnienie innych osób, które uczestniczyły w warsztatach, ale nie wszyscy będą dostępni dla Manchesteru.
Jones cieszy się dużą rzeszą fanów dzięki występom w brytyjskiej wersji programu Czynnik X oraz reprezentantka Wielkiej Brytanii na Konkursie Piosenki Eurowizji 2017. Zagrała także w produkcjach na West Endzie Le MisIrables, Wicked i Kelnerka.
Próby rozpoczną się latem przyszłego roku, a ograniczony sezon w Manchester Opera House potrwa od 21 września do 12 października.