Nie jest tajemnicą, że gry strategiczne czasu rzeczywistego, niegdyś mocna część gier na PC, takich jak Command & Conquer i StarCraft, przeżywają kryzys po upadku StarCrafta 2 firmy Blizzard. Jednak programiści z tego studia zebrali się, aby stworzyć zupełnie nowe podejście na gatunku. Battle Aces, którego premiera odbędzie się gdzieś w 2025 roku, usuwa wiele bardziej niezgrabnych elementów gier strategicznych i skupia się na walce w szybkich, intensywnych meczach.
Miałem okazję osobiście zapoznać się z Battle Aces w krótkiej zapowiedzi i nie przypomina to powolnych gier WarCraft i StarCraft, w które grałem wiele lat temu. Możesz zarejestrować się, aby dołączyć do zamkniętej bety otwartej 7 listopada i wypróbować grę na komputerze PC.
Battle Aces, pierwsza gra nowego studia Uncapped Games, łączy w sobie wiele elementów graficznych i walki z legendarnych gier strategicznych Blizzarda, jednocześnie agresywnie amputując mechanikę i systemy spowalniające rozgrywkę. Mecze są bardzo krótkie, trwają od 5 do 10 minut i łatwo je przegrać w wyniku błędnej rozgrywki, ale zmieniający się skład jednostek wprowadzanych do bitwy sprawia, że każda sesja wydaje się inna. To radykalna alchemia oldschoolowego RTS z elementami mobilnymi i budowaniem talii, która ma na celu na nowo zdefiniować, czym mogą być gry strategiczne.
„Chcieliśmy skupić się na tym, co sprawia, że RTS sprawia przyjemność i wyciąć wszystko, co nam przeszkadza” – powiedział David Kim, starszy dyrektor ds. gier w Battle Aces, który wcześniej był programistą w Blizzard i pracował nad StarCraft 2.
Gracze nie martwią się o mikrozarządzanie pracownikami zbierającymi zasoby, a nawet o wznoszenie budynków. Kupno nowych budynków lub nowych baz zajmuje tylko jedno naciśnięcie przycisku, a jednostki bojowe powstają natychmiast. Dzięki temu gracze mogą skupić się na taktyce i strategiach walki. Czy budujesz grupę małych jednostek i spieszysz się wcześnie? Czy skupiasz się na ich dodatkowych bazach, czy też zwodzisz w jednym kierunku, aby odciągnąć obrońców przed wysłaniem swojej głównej armii do innej bazy?
Skład twojej armii również ma znaczenie. Geniuszem Battle Aces jest łączenie krótkich gier z ograniczoną liczbą jednostek: możesz wybrać tylko osiem różnych rodzajów, które chcesz zastosować w każdym meczu. Niektóre są małe i tanie, inne większe. Niektóre latają, a inne potrafią zestrzelić lotniki. To relacja papier-kamień-nożyce, która dodaje smaczku krótkim meczom – nieuchronnie znalazłem się w sytuacji, w której moje początkowe jednostki zostały skontrowane przez jednostki mojego przeciwnika. Zbudowałem więc nowe budynki (które automatycznie dołączały się do mojej głównej bazy), aby wcześniej wypuścić bardziej zaawansowane jednostki, które nie byłyby w tak niekorzystnej sytuacji.
Czytelniku, wciąż dostałem kopa w tyłek od ludzkich przeciwników. Gra może usprawnić rozgrywkę RTS, ale nadal nagradza zarówno szybkie manewry, jak i taktyczne wykorzystywanie słabości drugiego dowódcy – na przykład przemykanie wokół armii i atakowanie z zaskoczenia niebronionej bazy. Ale podczas gdy inne gry RTS, które zajmują od 20 do 30 minut na mecz (jeśli nie dłużej), krótki czas trwania Battle Aces ułatwił dostrzeżenie moich słabych zagrań i szybką naukę. Porażka łagodziła mnie także, gdy wracałem do kolejnego meczu za mniej niż minutę.
Jak dostać się do zamkniętej bety Battle Aces?
Uncapped Games organizuje kolejną zamkniętą wersję beta gry Battle Aces rozpoczynającą się 7 listopada. Aby wziąć w niej udział, udaj się na stronę Strona internetowa Asów Bitewnych i kliknij „Rejestracja w wersji beta” w prawym górnym rogu. Podaj swoje dane, łącznie z połączeniem konta Steam, i poczekaj, aż zostaniesz wybrany. Możesz także dołączyć do oficjalnego serwera Discord gry, aby być na bieżąco z ogłoszeniami i rozmawiać z innymi graczami.
Co nowego w zamkniętej becie Battle Aces?
Nic dziwnego, że w przypadku tak ściśle zaprojektowanej gry Battle Aces otrzymuje wiele poprawek, ponieważ Kim i zespół Uncapped przygotowują się do zamkniętej wersji beta. Zostaną dodane cztery dodatkowe jednostki, które komplikują wczesną i późną fazę każdego meczu, ale największą zmianą jest sposób, w jaki Uncapped przekazuje graczom informacje o grze.
Podczas gdy istniały już pewne subtelne przeciwstawienia się temu, jak niektóre jednostki świetnie nadawały się do rozmieszczenia przeciwko innym – na przykład jednostki przeciwlotnicze przeciwko dużym latającym – teraz istnieje wyraźny system. Jednostki są podzielone na cztery kategorie, z których każda przeciwdziała kolejnej w kolejce: Małe, Anty-Duże, Duże i Splash. Formalizacja polega na sformalizowaniu aspektu gry typu kamień, papier i nożyce, aby uczynić go jaśniejszym dla graczy podczas wybierania jednostek oraz w środku meczu.
„Jedną z trudności, jakie napotkaliśmy podczas ostatniego beta-testu, było to, że nawet najlepsi i profesjonalni gracze nie do końca rozumieli niuanse relacji między jednostkami” – powiedział Kim.
Kiedy gry trwają od 5 do 10 minut i rozgrywają się między ogromnymi armiami, dobrze jest jasno określić, dlaczego niektóre walki przebiegają po Twojej myśli, a innym razem możesz zostać pokonany. Zespół Kima dodał także nową, ciekawą funkcję w trakcie meczu: przytrzymaj klawisz spacji, a wyświetli się lista jednostek twojej drużyny na tle jednostek przeciwnika. Najedź kursorem na jedną jednostkę, a wyświetli się, przeciwko jakiemu typowi wroga w drugiej drużynie jest ona silna (zielone strzałki), a przeciwko któremu słaba (czerwone strzałki). W zaciętej walce dobrze jest wiedzieć, które jednostki wybrać, gdy zbliża się armia wroga.
Nowe jednostki w zamkniętej becie obejmują parę jednostek kategorii Dużej na poziomie podstawowym, Rycerza i Kuszy. Zaawansowany Niszczyciel jest, jak sama nazwa wskazuje, jednostką Anti-Big w późnej fazie gry. Gargantua to duża jednostka w późnej fazie gry, która może atakować wrogów naziemnych i powietrznych.
Uncapped Games wprowadza także swój system postępów Warpath, który pełni funkcję przepustki bojowej z nagrodami czysto kosmetycznymi. Są one podzielone na kolory armii, emotki, sztandary, awatary i ikony „spray”, które możesz zostawić na ziemi – powiedzmy, aby pochwalić się po ważnej grze. Dostępny jest także nowy tryb „2 kontra AI”, w którym możesz zrobić sobie przerwę i połączyć siły z komputerowymi przeciwnikami ze znajomym.
Jak to jest grać w Battle Aces?
Moja wersja zapoznawcza Battle Aces zawierała wszystko, co było w zamkniętej becie, ale w ogóle grałem w tę grę po raz pierwszy. Jako najbardziej swobodny fan RTS w tamtych czasach, miałem przed sobą trudną drogę, aby dostosować moje luźne strategie obronne („turtling” dla wtajemniczonych) do szybkiej walki Battle Aces.
Istnieją dwie duże przeszkody w zrozumieniu Asów Bitewnych. Pierwszym z nich jest zrozumienie szerokiego składu składającego się z 49 jednostek, z których możesz wybrać osiem i wziąć udział w każdym meczu. Są one podzielone na różne poziomy ulepszeń podstawowych wymaganych do ich wyprodukowania, więc będziesz potrzebować mieszanki. Niektóre są do siebie bardzo podobne, z niewielkimi różnicami. Zrozumienie, jaki skład jest odpowiedni dla strategii, którą chcesz zastosować, i jak prawidłowo przeciwdziałać wszystkiemu, co przeciwnik wnosi do walki, zajmie trochę czasu.
Drugą dużą przeszkodą jest tempo samych Battle Aces. Ponieważ większość akcji w RTS jest uproszczona – Twoje bazy i pracownicy działają samodzielnie – skupisz się na wybraniu odpowiednich momentów na ekspansję i atak. To skomplikowany taniec, który w dużej mierze opiera się na wiedzy o tym, co robi przeciwnik, a także na skutecznym użyciu odpowiednich jednostek. Czy będziesz przemycać szybkie jednostki walczące w zwarciu, aby zabijać robotników zbierających zasoby, czy też skupisz się na flance armii przeciwnika, aby ją osłabić? Czy zgromadzisz dużą siłę podstawowych jednostek, czy też szybko kupisz ulepszenia, aby dostać się do bardziej zaawansowanych atakujących?
W tym sensie Battle Aces sprawia wrażenie, jakby wydobył najlepsze momenty z dużej gry StarCraft lub innej gry RTS – „fantazji dowódcy armii”, jak to wyjaśnił Kim – jednocześnie przycinając wystarczająco powolne budowanie baz i inne aspekty tradycyjnego gry strategiczne, które mogą stać się nudne, gdy się je powtarza. Bardzo mi to przypomina Marvel Snap, cyfrową grę karcianą stworzoną także przez byłych twórców Blizzarda, która wycięła wiele mniej ekscytujących części swojego gatunku, aby zachować najlepszą rozgrywkę w najszybszych grach.
Uproszczone podejście Battle Aces odzwierciedla pulę doświadczenia zespołu. Chociaż wielu pracowników Uncapped Games to weterani Blizzarda, pracowali także nad grami takimi jak Warhammer 40K: Dawn of War, gra drużynowa z czasów II wojny światowej Company of Heroes i kosmicznym fantasy Homeworld: Deserts of Kharak. Ta różnorodność pomogła zespołowi zastosować innowacyjne podejście do rozgrywki, w przeciwieństwie do sequeli gier RTS, które obecnie wychodzą na rynek, powiedział Kim.
„Powodem jest to, że [those teams] nie mamy tak różnorodnego doświadczenia w tworzeniu gier” – powiedział. „Bez tych różnych punktów widzenia nie sądzę, abyśmy mogli rozwinąć naszą grę tak bardzo, jak to robimy”.
Na przykład Kim wyjaśnia, że różnorodne doświadczenia doprowadziły do zaprojektowania jednostek Battle Aces, takich jak powietrzny Kraken, masywna, pływająca potworność w stylu Lovecrafta z mackami, która kosztuje tony materiałów i dominuje na polu bitwy. Ponieważ jednak gracze mogą wziąć tylko osiem jednostek na mecz, Kraken nie musi być tak rygorystycznie równoważony – albo wszyscy go wybierają, gdy staje się meta wyborem, albo robi to niewiele osób i gracze mogą zamienić się na przeciwlotniczy sprzeciwić się, jeśli zobaczą, że staje się to popularne. „W pewnych sytuacjach są po prostu nie do pokonania i to jest w porządku, ponieważ metagra zajmuje się resztą” – powiedział Kim.
Ta meta zmieni się bardzo szybko, zapewnił mnie Kim. Zespół chce wprowadzać zmiany w nowym sezonie co sześć tygodni, który doda dwie nowe jednostki i ulepszy istniejący skład za pomocą wzmocnień i osłabień, aby wstrząsnąć mieszanką silnych i słabych jednostek. Mogą nawet wprowadzić zmiany w środku sezonu, jeśli sytuacja nie zmieni się wystarczająco szybko. „Chodzi o to, jak możemy zapewnić graczom nowe sposoby gry, nowe strategie, które gracze mogą odkrywać, nowe rzeczy, które mogą wymyślić, oraz nowe kombinacje” – powiedział Kim.
Chociaż to wiele zmian, jest to również zachęcające dla gracza takiego jak ja – gracz powoli uczy się budowania jednostek w odpowiednim momencie i wysyłania ich, aby uderzyły wroga we właściwym momencie. Mógłbym łatwo zostać pogrzebany przez dominującą strategię, ale świadomość, że sytuacja będzie tak często wstrząsana, pozwala mi wiedzieć, że mogę wrócić do gry, gdy baza graczy dostosuje się do zmian.
Przede wszystkim cieszy mnie fakt, że zespół Battle Aces zdał sobie sprawę, jak ważne jest przekazywanie niuansów gry za pomocą przejrzystych ikon i narzędzi. Złożoność nie musi odstraszać – można ją przekazać i się jej nauczyć.
„Na wysokim poziomie nasza myśl jest bardzo prosta: wskazujemy graczom rodzaje zabawy w tej grze tak szybko, jak to możliwe, a cała reszta to szczegóły, które możemy powtarzać, aby było coraz lepiej” – powiedział Kim.