Przez lata, jakie upłynęły od premiery StarCrafta, stosowaliśmy jedną strategię czasu rzeczywistego za drugą, próbując otworzyć ten gatunek na nową publiczność. Jednak podjęto bardzo niewiele prób wyrwania tych, którzy nadal są w szponach Zergów Blizzarda, co oznacza, że nic się nie udało Naprawdę podważyło pozycję StarCrafta jako czołowego gracza w gatunku. Ale jeśli StarCraft pozostanie wykwintnym bankietem, nowe RTS Battle Aces oferują to samo pożywienie dla Twojej głowy w niewielkiej ofercie.
Battle Aces to debiut Uncapped Games, studia założonego przez byłych twórców Blizzarda, ale tym, co odróżnia je od poprzednich projektów, jest sposób, w jaki upraszcza tradycyjnie skomplikowane podejmowanie decyzji ekonomicznych i makro na rzecz usprawnionej walki. Pomimo tego kroku w stronę prostoty, dreszczyk emocji związany z manewrowaniem gigantycznymi armiami do bitwy nie osłabł – a po zagraniu dla siebie jestem głównie sprzedany w związku z szybkim podejściem studia do wstrząsania gatunkiem RTS.
Zbuduj dodatkowe kraby
Jeśli chodzi o granie nawet w gry RTS, zawsze miałem problem z bezpośrednią rozgrywką wieloosobową. Bycie zdeklasowanym w meczu – a często mi się to zdarza – jest jak powolne uduszenie i zanim zorientujesz się, że na twojej szyi znajdują się dłonie wibrujące klawiaturą, jest już za późno, aby cokolwiek z tym zrobić. Błędy, które popełniłeś do tego momentu, są nieprzeniknione w porównaniu z innymi gatunkami, które często sprowadzają się do „szybszego strzelania” lub „lepszego unikania”, ponieważ może być trudno prześledzić porażkę w subtelniejszych błędach, takich jak budowanie nowej bazy wkrótce (lub za późno) 10 minut temu.
Battle Aces omija to, ograniczając proces do czegoś, co przypomina późniejsze emocje meczu RTS, gdzie walka ma pierwszeństwo przed planowaniem z szerszej perspektywy. Zaczynasz od pojedynczego budynku centralnego, w którym odbywa się cała rekrutacja, a pracownicy gromadzący Twoje zasoby są zautomatyzowani. Rozbudowa o nową bazę odbywa się za naciśnięciem jednego przycisku – w ustalonych punktach na mapie automatycznie budowane są zautomatyzowane centra gromadzenia zasobów – a jednostki gotowe do walki pojawiają się natychmiast po zakupie. Twoim zadaniem jest upewnienie się, że właściwie wykorzystujesz te swobodnie płynące zasoby, budując armię i inwestując, aby mieć pewność, że dochody będą w stanie sprostać późniejszemu zapotrzebowaniu na droższe myśliwce.
W rezultacie walka jest szybka do tego stopnia, że pojedynki mogą trwać zaledwie kilka minut. Z pewnością przekonałem się o tym w pierwszych kilku grach: rozwijanie gospodarki i wojska zostało znacznie uproszczone, ale pozostaje liną, z której brutalnie nie da się spaść. W niektórych meczach obserwowałem, jak moja horda robotów-krabów plewowych została zdziesiątkowana przez większe roboty-kraby, ponieważ nie kupiłem odlewni w centrum, aby wystarczająco wcześnie odblokować silniejsze jednostki. W innym, próbując poprawić To błąd oznaczał przekroczenie granic i brak wystarczającej armii, aby chronić mój rozległy przemysł. Znalezienie idealnego miejsca jest trudne, ale nagrodą za to jest zobaczenie, jak wrząca masa robotów, miotająca rakietami balista i wsparcie powietrzne przeżuwają masę przeciwników, zanim ruszą na ich niebronione bazy.
Równie trudne jest zrównoważenie składu jednostek obejmującego całą armię – na przykład jednostki latające dziesiątkują wiele jednostek naziemnych, mimo że łatwo je zniszczyć przez siły przeciwlotnicze – ale stwarza to miejsce do reaktywnego ogrania przeciwnika. Jednak jeśli chodzi o to, co wystawiasz, największą zmianą w Battle Aces jest to, że nie ma frakcji opartych na rasach do wyboru. Zamiast tego tworzysz wcześniej własną talię pojedynczych jednostek, z których możesz korzystać, co oznacza, że zyskujesz nieco większą kontrolę nad mocnymi i słabymi stronami „swojej” frakcji w trakcie gry. Przegrywałem wiele meczów, dopóki nie zamieniłem robotów początkowych – które indywidualnie były słabsze, ale znacznie tańsze, przeznaczone do taktyki hordy – na potężniejsze mechy krabów, ale chciałbym zobaczyć, jak to podejście się kształtuje. Myślę, że doprowadzi to do chaosu, w którym kwitnie kreatywność, lub sztywnej meta spowodowanej możliwością wybrania i wymieszania każdej jednostki, ale czas pokaże.
Jako ktoś, kto zawsze wolał strategiczne myślenie i walkę w grach RTS od intensywnego wciskania przycisków, prostota Battle Aces mnie przekonała. Jednak w obecnym stanie gra w jej obecnym stanie jest nadal bardzo niewygodna w nauce dla każdego, kto nie ma doświadczenia z RTS-ami. Jego tutoriale obejmują absolutny podstawy przenoszenia i rekrutacji jednostek, ale zamknąłem je w kilka minut, bez wchodzenia w równie istotne obszary, jak zarządzanie zasobami. W rezultacie musiałem przystąpić do pierwszych gier, w zasadzie latając na ślepo; co doprowadziło do serii przegranych meczów, które wpływały na moje morale jak jeden cios za drugim. Wprowadzanie nowych graczy pozostaje najtrudniejszym orzechem do zgryzienia w tym gatunku – i nie spodziewam się, że Battle Aces w magiczny sposób rozwiąże ten problem – ale ja Posiadać można oczekiwać nieco więcej od każdej gry wchodzącej obecnie na scenę.
Biorąc pod uwagę, że Battle Aces jest obecnie w fazie testów beta, mam nadzieję, że lepsze wprowadzenie na pokład to coś, co Uncapped Games planuje z czasem odhaczyć na swojej liście rzeczy do zrobienia. Myślę jednak, że częściowo nawet to przemawia do tego, co oferuje Battle Aces: zastrzyk adrenaliny dla obecnych zagorzałych fanów gatunku. I to jest w porządku! Nawet lepiej niż dobrze – to podejście sprawdza się w sposób, jakiego nigdy wcześniej nie widziałem, i widzę, jak wracam do szybkich meczów Battle Aces bez wahania, którego doświadczyłem w podobnych grach. Ale równie łatwo, przy odpowiednim wdrażaniu, widzę, że zmierzona bezpośredniość Battle Aces jest bramą do wreszcie przyciągnięcia przyjaciół, którzy od dawna mają alergię na gry, w których używa się słów takich jak „ekonomia” i „mikrozarządzanie”.
Z mojej strony zakończyłem moje praktyczne działania i bardzo chciałem zobaczyć, jak Battle Aces wypadną w okresie poprzedzającym premierę. Choć, co prawda, każdy gra z mecha-skorupiakami zdobędzie mój głos.
Niezależnie od tego, czy wolisz gry RTS, czy turowe, oto najlepsze gry strategiczne sprawdzić.