Wszystko inne w DND 2024, każdą zmianę w Dungeons & Dragons 5e w następstwie nowych książek – to wszystko można znaleźć tutaj. DND 5e zostało wywrócone do góry nogami przez nowe wydanie Podręcznika Gracza na rok 2024, a wydanie piąte stanie się prawdopodobnie jeszcze bardziej odmienne i wyraziste dopiero po wydaniu Przewodnika Mistrza Lochów jeszcze w tym roku.
Mając to na uwadze, porównałem różnice między Dungeons & Dragons 5e z lat 2014 i 2024 i stworzyłem tę stronę, aby przedstawić wszystkie ważne, główne zmiany w sposobie gry w DND. Zespół GamesRadar+ i ja będziemy również aktualizować tę stronę, gdy pojawią się nowe podstawowe zasady, więc miej oczy szeroko otwarte, aby otrzymywać przyszłe informacje na temat DND 2024 w czasie rzeczywistym!
Wszystko inne w DND 2024 i jak zmieniło się Dungeons & Dragons 5e
- Nie nowe wydanie – raczej edycja
- Wstecznie kompatybilny ze starymi przygodami
- Wiele drobnych poprawek
Nowe różnice w zasadach DND 2024 dla 5e dotyczą jak dotąd w dużej mierze (ale nie wyłącznie) po stronie gracza i skupiają się na poprawie jakości życia, usprawnieniu rozgrywki, zmianach w balansie i odpowiadaniu na określone prośby graczy. W rezultacie wynik jest taki, jak gdyby ostatnie dziesięć lat gry 5e – która jest powszechnie uważana za jedną z najlepszych gier RPG na komputery stacjonarne – służyło jako długoterminowy test beta aktualizacji, która w końcu się pojawiła.
W związku z tym w Dungeons & Dragons 2024 zmieniono znaczną część zasad 5e w stosunku do tych, które obowiązywały w 2014 r., choć obie wersje gry są nadal bardzo podobne i – co ważniejsze – kompatybilne. Oznacza to, że w przeważającej części gracze nadal powinni móc uruchamiać stare moduły i przygody, korzystając z zasad z 2024 r., potrzebne są jedynie niewielkie zmiany… przynajmniej w teorii.
Poniżej szczegółowo omówię wszystkie różnice w zasadach DND 2024, podzielone na sekcje, po których można łatwo poruszać się za pomocą znaczników rozdziałów z boku strony. Lub jeśli potrzebujesz bardzo szczegółowej reguły, spróbuj użyć funkcji wyszukiwania w przeglądarce, aby przejść bezpośrednio do niej!
Czym różnią się zajęcia w DND 2024?
Wszystkie zajęcia DND 2024 zostały w pewnym stopniu zmienione, niektóre bardziej niż inne. Ogólny trend, który zauważyłem, polegał na tym, że nowe przeprojektowania, poza dążeniem do większej równowagi, wydają się zaprojektowane tak, aby były przyjemne dla publiczności i opierały się na popularnych trendach w grze w kulturze DnD. Kładzie się także nacisk na to, aby moce klasowe były łatwiejsze do ponownego naładowania, zdobycia lub trudniejsze do zmarnowania niż wcześniej – co skutecznie stara się zapewnić, że postacie zawsze będą mogły zrobić coś fajnego.
Oto wszystkie najważniejsze zmiany w klasach DND w 2024 r.:
- Tam są żadnych całkowicie nowych klas postaci w Podręczniku gracza na rok 2024.
- The Rzemieślnik w momencie pisania tego tekstu nie został również przeprojektowany na rok 2024.
- Jednakże, wszystkie istniejące klasy zostały zmodyfikowane i ponownie zbalansowane w różnym stopniu. Niektóre klasy pod względem mechanicznym bardzo różnią się od poprzednich, na przykład Łowca został zaprojektowany w oparciu o zaklęcie Znaku Łowcy.
- Wszystkie klasy mają każda z czterech podklas, które są zawsze odblokowywane na poziomie 3 (podczas gdy wcześniej podklasy były odblokowywane na różnych poziomach w zależności od klasy). Oznacza to, że niektóre klasy, np. Wizard, mają mniej opcji dla podklas w zestawie reguł na rok 2024.
- Niektóre podklasy są zupełnie nowe (takich jak Bard’s College of Dance), natomiast inne to istniejące, przeprojektowane wersje (takie jak Pakt Arcyfeya Czarnoksiężnika, teraz skupiający się głównie na zaklęciu Mglisty Krok).
- Zmieniono część terminologiitakie jak punkty Ki mnicha, zwane teraz punktami skupienia.
- Ekspertyza jest teraz bardziej powszechną mechaniką, którą można uzyskać na wiele sposobów, zamiast ograniczać się tylko do Łotrzyka.
Oczywiście jest tu mnóstwo rzeczy do omówienia, więc jeśli chcesz poznać więcej szczegółów, mamy stronę opisującą zmiany klas DND w Podręczniku gracza na rok 2024.
Czym różnią się gatunki/rasy w DND 2024?
Gatunek to nowy termin używany w DND 2024 w odniesieniu do narodów świata zamiast „Rasy” z 2014 r., ponieważ jest to „termin problematyczny”. Wprowadzono także wiele innych zmian, w tym usunięcie kilku poprzednich opcji i dodanie innych.
Oto wszystkie najważniejsze zmiany w gatunkach DND w 2024 r.:
- Żaden gatunek nie jest dostępny nieodłączne premie do Wyniku Umiejętności – nie otrzymujesz już wyższej Siły, na przykład, grając jako Ork.
- Moce niektórych gatunków zostały zmienione (np. Smocze Dziecię może teraz tymczasowo latać).
- Języki nie są już nieodłącznie związane z określonymi gatunkami. Zamiast tego gracze wybierają dwa języki oprócz wspólnego, bez ograniczeń w wyborze.
- Jednakże istnieją mniej języków – teraz łącznie tylko 10, w tym wspólny język migowy i sam wspólny język.
- Orkowie, Goliaci i Aasimar zostały dodane do PHB 2024 jako gatunki grywalne.
- Półelfy i półorki zostały usunięte jako gatunki grywalne.
- Krasnoludy i Niziołki nie mają już opcji podras (takich jak Górski Krasnolud czy Niziołek Lekkostopy).
- Diabelstwa mają teraz możliwość wyboru rozbieżne „diabelskie dziedzictwo” które zmieniają ich umiejętności (Abyssal, Chthonic lub Infernal).
Czym różnią się tła w DND 2024?
Tła Dungeons & Dragons w roku 2024 będą miały większy wpływ na mechanikę niż wcześniej, a powiązane z nimi funkcje, które ogólnie popchnęły opowiadanie historii i momenty poza walką, zostaną teraz zastąpione pewnymi wyczynami – i wzmocnieniami Wyniku Umiejętności.
Oto wszystkie najważniejsze zmiany w tłach DND w 2024 r.:
- Funkcje tła zostały usunięte.
- Zamiast funkcji tła w 2024 r. zapewniają teraz określone Wyczyn odpowiednie dla tego tła.
- Każde tło jest również wyposażone w Trzej wymienieni gracze mogą zwiększyć swoje wyniki umiejętności. W szczególności gracze mogą dodać na stałe +2 i +1 do dwóch z nich lub +1 do wszystkich trzech Wyników. To skutecznie zastępuje wzrost Wyniku Umiejętności, który był wcześniej powiązany z Gatunkami.
- The Rolnik, strażnik i skryba Tła zostały dodane.
- The Bohater ludowy Tło zostało usunięte.
- Niektóre tła były zmieniono nazwę, ale zachowaj motyw nienaruszony. Na przykład Jeżowiec nazywa się teraz Wędrowcem.
- Gracze mogą wybierać pomiędzy albo sprzęt specyficzny dla tła, albo 50GP.
Czym różnią się wyczyny w DND 2024?
Na wyczyny w DND 2024 położono nieco większy nacisk i podzielono je na kilka różnych typów.
- Są teraz cztery kategorie wyczynów:
- Ogólne wyczyny (brak konkretnej niszy, ale wszystkie obejmują pewien wzrost Wyniku Umiejętności)
- Wyczyny pochodzenia (zwykle zdobywane na wczesnych poziomach/tworzenie postaci i reprezentuje karierę/styl życia/historię osobistą)
- Style walki (zwykle odblokowywane poprzez klasy walki i używane do ulepszania umiejętności postaci w posługiwaniu się bronią i walką)
- Epickie dobrodziejstwa (Niezwykle potężne wyczyny odblokowywane na poziomie 19)
- Pewne wyczyny były dodane, usunięte lub przeprojektowane w celu zapewnienia równowagi.
Nowe zasady w DND 2024
Dungeons & Dragons 2024 wprowadza szeroki zakres ogólnych zmian w zasadach, zarówno większych, jak i mniejszych, z których najważniejsze wymieniliśmy poniżej.
- Działania: Do niektórych działań w walce dołączone są teraz określone zasady, takie jak „Badanie” i „Wpływ”. Oznacza to, że próba przemówienia kogoś w walce lub przeanalizowania przeciwnika jest zapisana w systemie.
- Rzemiosło: DND 2024 zawiera bardziej rozbudowane zasady wytwarzania wyposażenia, w tym trucizn i mikstur, z wyczynami i sprzętem specjalnie powiązanymi z tą praktyką.
- Wyczerpanie: Wyczerpanie powoduje teraz po prostu karę -2 do wszystkich rzutów i redukcję prędkości o 5 stóp na każdy poziom wyczerpania – dopóki nie umrzesz na poziomie 6.
- Chwytanie i pchanie: Bycie w uścisku daje ci teraz przewagę w walce z każdym wrogiem, który nie jest grapplerem. Obie akcje mają teraz ustawiony ST obronny oparty na sile atakującego i wykorzystują rzuty obronne na Siłę/Zręczność, aby się oprzeć.
- Broń palna i broń palna: Pistolet i muszkiet zostały teraz dodane jako standardowe bronie dystansowe do walki, chociaż są drogie i kosztują odpowiednio 250 GP i 500 GP.
- Długie przerwy: Długie przerwy muszą teraz trwać co najmniej 16 godzin i mieć określone zasady, jeśli zostaną przerwane.
- Mikstury: Mikstury można teraz pić lub podawać innym w ramach akcji dodatkowej.
- Zaklęcia i magia:
- PHB 2024 ma około 30 zaklęć więcej niż PHB 2014.
- Niektóre zaklęcia, takie jak True Strike i wiele zaklęć leczących, zostały ponownie zbalansowane.
- Zaklęcia Przywołania częściej przynoszą teraz zestaw niespecyficznych bloków statystyk z estetyką wybraną przez gracza.
- Zaklęcia zmieniające kształt zapewniają teraz tymczasowe punkty wytrzymałości zamiast nowych puli zdrowia.
- Mistrzostwo broni: Niektóre klasy mogą „opanować” określone bronie, zapewniając im dodatkowy efekt bonusowy, gdy wykonają atak tym rodzajem broni.
© GamesRadar+. Nie wolno powielać bez pozwolenia