Vincent Cassel opowiada o inspiracji Jima Jarmuscha dla Charona prowadzącego taksówkę w „Operze!”; „Sacrifice” Romaina Gavrasa i rezonans „La Haine”

EKSKLUZYWNY: Vincent Cassel zyskał reputację w ciągu swojej 30-letniej kariery grając złych i dobrych facetów z groźną, brutalną nutą Vinza w Nienawidzić, do bezwzględnego gangstera Jacques’a Mesrine’a lub twardo mówiącego najemnika w serialu Apple TV+ Łączność.

Niespodzianką jest zatem odkrycie francuskiej gwiazdy w roli Charona z mitologii greckiej, przewoźnika podziemnego świata, wyobrażonego na nowo jako dżentelmena taksówkarza, z uroczo akcentowanym, ale doskonałym gramatycznie angielskim w języku Opera!.

Oparta luźno na tragicznej historii miłosnej Orfeusz i Eurydyka, Oryginalna opowieść Davide’a Livermore’a i dyrektora kreatywnego Paolo Gep Cucco o starożytnej legendzie łączy arie operowe Verdiego, Pucciniego, Rossiniego, Mozarta, Vivaldiego, Boito i Glucka z klasykami popu, takimi jak Frankie Goes to Hollywood’s Moc Miłości.

Cassel na czele obsady, w której występują także Caterina Murino, Fannie Ardant, Rossy de Palma i wielokrotnie nagradzana włoska sopranistka Mariam Battistelli

„Lubię niecodzienne projekty i odnajdywanie się w historiach, w których nie spodziewałbyś się mnie zobaczyć… Kręciłem filmy w Korei, Chinach, a teraz w świecie opery. Skontaktowano się ze mną nawet w sprawie filmu z Bollywood i byłem gotowy, aby to zrobić” – mówi Cassel.

„Znalezienie się w zupełnie innym wszechświecie z ludźmi pochodzącymi z różnych horyzontów ma też swoją najemniczą stronę” – mówi.

„Nie wiedziałem nic o operze. Było trochę tak jak wtedy, gdy robiłem Czarny Łabędź co pozwoliło mi wejść w świat tańca klasycznego” – mówi, odnosząc się do swojej roli agresywnego reżysera baletu Thomasa Leroya u boku Natalie Portman w mrocznym dramacie psychologicznym Darrena Aronofsky’ego.

Cassel twierdzi, że mit nie był mu obcy Orfeusz i Eurydyka jako fan filmu Marcela Camusa z 1959 roku Czarny Orfeuszukazując zejście bohatera do piekła na tle karnawału w Rio, co zapoczątkowało jego trwającą całe życie fascynację Brazylią, gdzie mieszkał przez pewien czas.

W Opera!, Taksówkarz Cassela, Charon, towarzyszy ukochanemu Orfeuszowi w podziemiach, gdy ten desperacko szuka Eurydyki.

Opera!

Pulsara

Cassel twierdzi, że zainspirował się twórczością Jima Jarmuscha Noc Na Ziemiw którym występują Winona Ryder, Armin Mueller-Stahl, Isaach De Bankolé, Roberto Benigni i Richard Boes w rolach taksówkarzy w Los Angeles, Nowym Jorku, Paryżu, Rzymie i Helsinkach.

„Czułem się, jakbym był jedną z postaci w tym filmie” – mówi.

Nakręcony w Prodea Led Studios w Turynie, jednym z pierwszych wirtualnych planów zdjęciowych we Włoszech, przy użyciu efektów SGI i VFX, film łączy estetykę teatralną z fantastycznymi krajobrazami i ujęciami na żywo.

„Było w tym coś bardzo teatralnego. Poczułem się prawie, jakbym brał udział w produkcji komedii dell’arte” – mówi Cassel.

Aktora nie ma w Rzymie na światowej premierze, ponieważ obecnie w Grecji kręcą zdjęcia do thrillera Romaina Gavrasa Poświęceniew którym w obsadzie występują także Chris Evans, Anya Taylor-Joy, Salma Hayek Pinault i Sam Richardson.

Cassel nie będzie zdradzał szczegółów swojej roli w dramacie opowiadającym o wysokiej klasy gali charytatywnej, na którą napada grupa brutalnych radykałów, twierdząc, że „jest trochę za wcześnie” na ujawnianie szczegółów.

Przyjaźń i współpraca Cassela i Romaina sięga prawie 30 lat wstecz, dzięki ich zaangażowaniu jako współzałożycieli kolektywu filmowców miejskich Kourtrajmé.

Chociaż stowarzyszenie rozszerzyło się na inne działania, takie jak szkoła, za namową późniejszego członka Ladj Ly Cassel twierdzi, że jego osobiste i zawodowe powiązania ze współzałożycielami Gavrasem, Kim Chapironem, dziennikarzem Mouloudem Achourem, Olivierem Barthélémym i raperem Oxmo Puccino pozostać silnym.

„To nie jest tak, że pracujemy już pod marką Kourtrajmé, ale współpracujemy do dziś” – mówi Cassel.

Powstanie kolektywu Kourtramajé wyrosło z przełomowego filmu Mathieu Kassovitza Nienawidzićktóry umieścił Cassela na międzynarodowej mapie aktorskiej, a także zainspirował Gavrasa i Chapirona, którzy byli wówczas nastolatkami, do rozpoczęcia filmowania otaczającej ich paryskiej rzeczywistości.

Nienawidzić

Kanał Studio

Zbliża się 30. rocznica triumfalnej premiery filmu w Cannes w 1995 roku i jego sukcesu kasowego, ale Cassel nie planuje brać udziału w żadnych wydarzeniach rocznicowych.

„Nie zrobiłem tego na 10. rocznicę, nie zrobiłem tego na 20. rocznicę i nie spodziewam się, że zrobię cokolwiek na 30. rocznicę” – mówi.

„Jestem wniebowzięty, że ten film istnieje. Rzadko się zdarza, żeby film zapadł w pamięć po opuszczeniu dużego ekranu i za to jestem wdzięczny. Jeśli nagrałeś w swojej karierze jeden, dwa, trzy takie filmy, to już jest osiągnięcie”.

„I prawdą jest, że film do dziś zachował pewien urok i trzymał się rzeczywistości” – dodaje. „Mathieu Kassovitz wystawia nawet musical inspirowany filmem i mam nadzieję, że wkrótce go zobaczę”.

Trzydzieści lat od NienawidzićCassel przyznaje, że zmieniają się rodzaje ról, które pełni, a aktor pojawił się ostatnio w kilku bardziej klasycznych adaptacjach, takich jak film Martina Bourboulona Trzej muszkieterowie duologia i Pablo Agüero Saint-Exupéry’egow którym wciela się w Henriego Guillaumeta, najlepszego przyjaciela kultowego pilota powietrznego.

Trzej muszkieterowie

Rozdział 2

„Oczywiście, wszystko się zmienia. Grałem synów, ojców i chyba niedługo zacznę grać dziadków” – mówi ze śmiechem.

„Już jeśli spojrzysz na moją rolę w Trzej muszkieterowiemój charakter [Athos] jest najstarszym z całej trójki. Rzeczy się zmieniają.”

Cassel twierdzi, że przyjęcie roli muszkietera oznaczało dla niego możliwość pracy nad produkcjami łamiącymi normy, nawet jeśli film był adaptacją francuskiego klasyka Aleksandra Dumasa. Sugeruje, że ambicje producenta Dimitriego Rassama dotyczące filmów – których łączny budżet wynosił 73 miliony dolarów – były same w sobie niezwykłe.

„Kiedy ktoś taki jak Dimitri Rassam rzuca się w wir przygody z rozmachem, z jakim mu się to udało, zdarza się to dość rzadko” – mówi Cassel. „Udział w czymś takim jako aktor jest fantastyczny”.

„Niezwykłe jest to, że od czasu, gdy te dwa filmy zadziałały, nakręcił i wypuścił The Hrabia Monte Christoktóry okazał się ogromnym hitem kasowym” – mówi o filmie, który niedawno obejrzało we Francji dziewięć milionów widzów.

„Zakład, który postawił na francuskie dziedzictwo i kulturę w czasach, w których żyjemy, jest naprawdę interesujący i widzimy, że ludzie wracają, aby ponownie obejrzeć tego rodzaju historie”.

W miarę jak poszerzały się jego role, Cassel nie odwrócił się od ról twardzieli, które były motywem przewodnim jego kariery.

W zeszłym roku zagrał także w brytyjsko-francuskim serialu thrillerowym Łączność dla Apple TV+ jako najemnik, który pomaga swojemu doradcy brytyjskiego rządu, byłemu kochankowi (w tej roli Eva Green), aby udaremnić śmiercionośny spisek cyberterrorystyczny.

Pojawiły się wówczas sugestie, że sześcioodcinkowy miniserial może zostać przekształcony w drugi sezon, ale Cassel twierdzi, że nigdy nie był to plan.

„To zawsze był miniserial i dlatego się nim zająłem. Wiedziałem, że zajmie mi to trzy, cztery miesiące, trochę jak długi film, a potem będę mógł wyjechać” – mówi Cassel.

„Nie byłem zainteresowany pracą nad czymś, co będzie miało drugi lub trzeci sezon. Kiedy widzę, że aktorzy trzymają się kursu, np Złamanie BadaLub Gra o tronMyślę, że to wymaga prawdziwej odwagi”.

Od tego czasu aktor jest w środku Złamanie Bada Dramat kryminalny o seryjnym mordercy w reżyserii Terry’ego McDonougha, którego akcja rozgrywa się w Szkocji Uszkodzonyz udziałem Samuela L. Jacksona i Gianniego Capaldiego w roli emerytowanego detektywa policyjnego.

Zapytany o powód objęcia tej roli, odpowiada: „To był dyrektor Złamanie Badaktóry jest jednym z moich ulubionych seriali, i tydzień zdjęć z Samuelem L. Jacksonem w Szkocji, gdzie nigdy wcześniej nie byłem… Pomyślałem: „Zróbmy to!”.

Zrodlo