Szefowie Festiwalu Filmowego w Tokio rozmawiają o samurajach, japońskich kupcach i budowaniu mostów między Japonią a światem

Jako największy festiwal na jednym z największych rynków filmowych na świecie, Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Tokio (TIFF, 28 października – 6 listopada) zawsze odbywał się w atmosferze boleśnie wysokich oczekiwań. Jednak odbywające się pod koniec zatłoczonego jesiennego sezonu festiwalowego w Azji, a następnie zmagające się z brutalnymi latami pandemii, nie było łatwo wytworzyć globalny ślad.

Ando Hiroyasu, który objął stanowisko prezesa w 2019 roku, postanowił to wszystko zmienić i w czasie pandemii zaczął restrukturyzować festiwal. W 2021 roku Shozo Ichiyama, doświadczony producent (Złapany przez przypływs) i były dyrektor Tokyo Filmex, dołączył do TIFF jako dyrektor programowy i pomógł zreorganizować i usprawnić program. Pod kierownictwem Ando festiwal przeniósł się także z Roppongi do dzielnicy Ginza-Hibiya, w której znajduje się więcej kin, obiektów rekreacyjnych i kulturalnych, i wprowadził serię pogadanek z wpływowymi twórcami filmowymi, znanych jako TIFF Lounge Talk Sessions.

„Kiedy dołączyłem do zespołu, moim pragnieniem było osiągnięcie statusu i uznania godne tak prestiżowego wydarzenia” – Ando mówi Deadline. „Wierzę, że stale i stale rozwijamy się w kierunku tego początkowego celu, ale zdaję sobie sprawę, że wciąż jesteśmy dopiero w połowie drogi”.

Jednym z głównych celów Ando było budowanie mostów pomiędzy notorycznie izolowanym japońskim przemysłem filmowym a czołowymi twórcami filmowymi z reszty świata – stąd salon TIFF Lounge, który Ando wymyślił wraz ze zdobywcą Złotej Palmy w Cannes reżyserem Hirokazu Kore-edą (Złodzieje sklepowi).

W tym roku rozmowy obejmą wymianę zdań między Koreedą a indyjskim reżyserem, zdobywcą Grand Prix Cannes, Payalem Kapadią (Wszystko, co wyobrażamy sobie jako światło), którego twórczość japońskiego autora podobno robi ogromne wrażenie; a także pomiędzy twórcą z Hongkongu Johnniem To i japońskim Yu Irie, który jest reżyserem w sekcji Nippon Cinema Now festiwalu.

Ando twierdzi, że intencją TIFF Lounge jest „zaproszenie wielu filmowców z zagranicy i promowanie interakcji z japońskimi twórcami filmowymi, przyczyniając się do globalnego rozwoju kina”. Inne rozmowy odbędą się między Ericiem Khoo z Singapuru a producentem Mikiem Wiluanem; Nia Dinata z Indonezji i Mishima Yukiko z Japonii, a pozostali reżyserzy z sekcji Nippon Cinema Now będą rozmawiać z Christianem Jeune z Festiwalu Filmowego w Cannes.

Inni czołowi filmowcy i aktorzy biorący udział w festiwalu to aktor z Hongkongu Tony Leung Chiu-wai, który stoi na czele jury, w którym znajduje się także Johnnie To, włoska aktorka Chiara Mastroianni, która występuje w filmie zamykającym Marcello Miowęgierska reżyserka Enyedi Ildikó i japońska aktorka Ai Hashimoto. Tegoroczna Nagroda Kurosawy Akiry zostanie wręczona wspólnie japońskiemu reżyserowi Sho Miyake (Cała Długa Nocs) i tajwański reżyser Fu Tien-yu (Dzień wolny od pracy).

Gladiator II

Główna obsada Ridleya Scotta Gladiator IIktóry będzie miał swoją azjatycką premierę na TIFF, a na festiwalu mają się także pojawić Paul Mescal, Fred Hechinger, Connie Nielsen i Denzel Washington.

Film akcji Kazuyi Shiraishiego z epoki 11 Rebeliantów został wybrany jako film otwarcia tegorocznego TIFF. Film, w którym występują Takayuki Yamada i Taiga Nakano, powstał na podstawie zapomnianego scenariusza nieżyjącego już scenarzysty Kasahary Kazuo (Bitwy bez honoru i człowieczeństwa). „Odbyła się dyskusja na temat tego, czy jest to odpowiedni film otwierający festiwal, ponieważ jest dość brutalny” – uśmiecha się Ichiyama. „Ale to nie jest tylko film akcji – ma on silne przesłanie społeczne i byłem pod wrażeniem gry młodych aktorów, którzy wcześniej nie pracowali przy filmach akcji samurajskich”.

W Głównym Konkursie Międzynarodowym zostanie wyświetlonych 15 filmów z całego świata, w tym azjatyckie premiery brazylijskiego reżysera Marco Dutry Pochowaj swoich zmarłychfrancuskiego reżysera Thierry’ego de Perettiego Na Swój Własny Obraz I Córka córki z tajwańskiego Huang Xi, a także międzynarodową premierę Niewidzialna siostraod birmańsko-tajwańskiego reżysera Midi Z.

Mój przyjaciel Delie

Ichiyama zwraca uwagę na dużą liczbę tytułów chińskojęzycznych w konkursie – trzy z Chin kontynentalnych, jeden z Tajwanu i jeden z Hongkongu, w tym światowe premiery utworu Yang Liny Wielki Świathongkoński reżyser Philip Yung’s Papa I Mój przyjaciel Deliedebiut reżyserski chińskiego aktora Donga Zijiana (Góry mogą odejść). „Chińscy filmowcy lubią pokazywać swoje filmy w Tokio, ponieważ na festiwal przyjeżdża duża liczba chińskich dziennikarzy” – zauważa Ichiyama.

Konkurs Asian Future, którego organizatorem jest Kenji Ishizaka, skupia pierwsze, drugie i trzecie filmy z Azji i Bliskiego Wschodu. Wszystkie dziesięć filmów w selekcji, w tym malezyjski reżyser Chong Keat Aun Pavane Dla Niemowlaka I Piosenka Simyafgańskiej reżyserki Royi Sadat, to światowe premiery.

Zarówno Ando, ​​jak i Ichiyama twierdzą, że wspieranie kina japońskiego to kolejny priorytet festiwalu, którego głównymi pokazami są Nippon Cinema Now i sekcja Animacja, która w zeszłym roku została poszerzona o także filmy animowane spoza Japonii, z których wiele zostało zainspirowanych japońską kinematografią. dziedzictwo w tym medium.

Inne ważne sekcje tegorocznego TIFF obejmują nową sekcję na rzecz wzmocnienia pozycji kobiet (zobacz osobną historię); Pokazy galowe, w tym Audrey Diwan Emmanuela i Erica Khoo Świat Duchów; World Focus, w tym cykl filmów upamiętniających podpisanie umowy koprodukcyjnej Japonia-Włochy; Młodzież, prezentujący filmy skierowane do młodzieży i dzieci; Klasyka japońska i seria TIFF.

Patrząc na ofertę World Focus, Ichiyama wskazuje na kilka filmów dokumentalnych, które nie znalazły jeszcze japońskiego dystrybutora, w tym Akcja bezpośredniaktóry zdobył Złotego Niedźwiedzia Spotkania na festiwalu filmowym w Berlinie i wyraża nadzieję, że po pokazach TIFF znajdą dla nich dom.

Akcja bezpośrednia

„Japońscy nabywcy są obecnie znacznie bardziej ostrożni, ponieważ japoński jen jest bardzo słaby” – wyjaśnia. „Właściwie niektórzy kupujący powiedzieliby, że październik to nie najlepszy czas na wypuszczanie filmów studyjnych w Japonii, ponieważ kina specjalistyczne są przepełnione, więc wolą poczekać do początku następnego roku, który zbiega się również z oknem rozdania Oscarów. Ale odważamy się wyświetlić kilka międzynarodowych filmów, które nie znalazły jeszcze japońskich nabywców”.

TIFF odbędzie się od 28 października do 6 listopada w Tokyo Midtown Hibiya oraz w kilku innych miejscach i teatrach w dzielnicach Ginza, Hibiya, Yurakucho i Marunouchi w Tokio. Platforma branżowa stowarzyszona z festiwalem, TIFFCOM, odbędzie się od 30 października do 1 listopada w Tokyo Metropolitan Industrial Trade Center w Hamamatsucho.

Zrodlo