Gorączka Banjo-Kazooie powróciła po grze telefonicznej z cytatami wykonawczymi, która zakończyła się tym, że Aaron Greenberg z konsoli Xbox przyznał, „ile” znaczy dla fanów ta klasyczna platformówka. Mniej więcej w tym samym czasie pojawił się stary cytat legendy Nintendo, Shigeru Miyamoto, przypominający nam wszystkim, jak znakomicie Banjo wyglądało przed pierwotną wersją na Nintendo 64 – tak dobrze, że pomogło to opóźnić The Legend of Zelda: Ocarina of Time.
Cytaty pochodzą z wydania magazynu Famitsu z 5/8/98, którego fragment udostępnił: @m0m0_0ssrr_ na Twitterze i przetłumaczone przez @gosokkyu. Pierwotnie premiera Ocarina of Time miała nastąpić pod koniec 1997 r., ale do tego momentu termin premiery był już wielokrotnie przesuwany. „Opóźnienie Zeldy jest częściowo spowodowane Banjo” – powiedział Miyamoto. „To tak niesamowite, że nie chcemy zostać prześcignięci”.
Miyamoto zaczął hojnie chwalić Banjo-Kazooie, mówiąc, że jeśli Mario jest „makunouchi bento” – rodzajem pudełka na drugie śniadanie popularne w Japonii – to Banjo jest „luksusowym bento makunouchi”. Dodał, że nie wie, „jak będzie wyglądać styl graficzny, ale kiedy już się w to włączysz, będziesz uzależniony”.
Miyamoto na Banjo-Kazooie, Famitsu 8.05.98🇯🇵„Opóźnienie Zeldy jest częściowo spowodowane Banjo — to tak niesamowite, że nie chcemy zostać prześcignięci” „Jeśli Mario to makunouchi bento, Banjo to luksusowe bento makunouchi” „nie wiem, jak będzie wyglądać styl graficzny, ale kiedy już tam będziesz, wpadniesz w uzależnienie” https://t.co/YwQX9QEkQP19 października 2024 r
Ocarina of Time nie została opóźniona Tylko ponieważ Miyamoto oczywiście bał się, że Banjo-Kazooie to pokaże. W innym wywiadzie dla starego magazynu (GamePro 114) Miyamoto zauważył, że do opóźnienia przyczyniła się także potrzeba dokończenia Historii Yoshiego w tamtym czasie. Ocarina of Time była pierwotnie pomyślana jako gra dyskowa dla dostępnego wyłącznie w Japonii dodatku 64DD, a zmiana na wydanie kasetowe prawdopodobnie również miała znaczący wpływ na czas tworzenia gry.
Założę się, że w cytacie Famitsu pojawia się element marketingu Nintendo – w końcu Nintendo pierwotnie opublikowało Banjo-Kazooie – ale Miyamoto był wtedy niezmiennie konsekwentny w mówieniu o Banjo. „Przyznaję, że Banjo-Kazooie to gra wideo o bardzo wysokiej jakości” – powiedział IGN w 1998 roku. „Jeśli na przykład mówimy o systemie 3D, to ma on o wiele lepszy system 3D niż Mario 64 – i opracowano świetną technologię. Na przykład na ekranie jest wielu wrogów jednocześnie”.
Twórca Banjo-Kazooie, Rare, przez lata był w zasadzie ramieniem Nintendo, wydając takie gry jak Donkey Kong Country, Banjo-Kazooie i GoldenEye 007, ale technicznie był firmą niezależną – aż do wykupienia jej przez Microsoft w 2002 roku. Banner Xbox, Rare dał nam Banjo-Kazooie: Nuts & Bolts w 2008 roku, mój osobisty faworyt, który mimo to był oczerniany przez fanów innych serii za porzucenie tradycyjnych mechanik platformowych na rzecz wyzwań opartych na łamigłówkach z pojazdami do samodzielnego zbudowania .
Now Rare jest znane przede wszystkim jako studio Sea of Thieves – w oczekiwaniu na to, czym okaże się Everwild – a większość jego klasycznych serii pozostaje zamrożona. Prawa do tych adresów IP, w tym Banjo, pozostają w posiadaniu Xbox, ale jak dotąd firma nie wydawała się chętna, aby cokolwiek z nimi zrobić. Biorąc pod uwagę fakt, że dyrektorzy tacy jak Greenberg, a nawet sam Phil Spencer potwierdzają miłość do banjo, być może można mieć nadzieję, że to się zmieni.
Na naszej liście znajdziesz zarówno Ocarina of Time, jak i Banjo-Kazooie najlepsze gry na N64.