Legendarne gry mają miecz obosieczny i powtórzenie tego sukcesu jest niemożliwe. Zarówno Silent Hill 2, jak i Resident Evil 2 reprezentują znakomite pozycje na osi czasu Resident Evil i odpowiednio najlepsze gry Silent Hill, i z tego powodu stały się sprawdzonymi w czasie tytanami gatunku.
Właśnie dlatego firma Capcom zaryzykowała, decydując się na przeróbkę swojej najsłynniejszej gry w historii. Na szczęście, kiedy w 2019 roku ukazał się Resident Evil 2 Remake, w zasadzie napisano książkę o tym, jak przerobić jedną z najlepszych gier typu survival horror wszechczasów. Chodzi tu o doskonałą równowagę między innowacją, hołdem i ewolucją – a premiera Silent Hill 2 Remake, która cieszy się podobnym uznaniem, pokazuje, że zarówno Konami, jak i Capcom podeszły do tego na dwa różne sposoby. Nie musisz nawet grać w całość, żeby zobaczyć, o czym mówię. Dowody można znaleźć w ciągu pierwszych pół godziny każdego z nich.
Światy osobno
Resident Evil 2 jest bez wątpienia ikoną. Pierwsza wyprawa Leona Kennedy’ego i Claire Redfield na nasze konsole była wystarczająco klimatyczna i przerażająca już w 1998 roku, budując atmosferę napięcia i horroru, która ugruntowała jej miejsce wśród wielkich survival horrorów. Jednak w swoim remake’u z 2019 roku firma Capcom dołożyła wszelkich starań, aby jeszcze bardziej uatrakcyjnić wrażenia, dodając coś bardzo ważnego: kontekst. Obie gry zaczynają się mniej więcej od mężczyzny w ciężarówce. Oryginał przedstawia kierowcę ciężarówki jadącego samotnie, narzekającego do nikogo konkretnego, zatapiającego ranę i narzekającego na paskudne ugryzienie, które właśnie otrzymał. Ale w remake’u możemy zobaczyć, jak ten człowiek został ugryziony.
Rozmowa w talk show radiowym o mężczyźnie, który sam został zaatakowany, przeplatana jest sytuacją kierowcy ciężarówki przeżuwającego szarego hamburgera, co zapowiada opanowane przez zombie ulice Raccoon City, zanim w ogóle je zobaczymy. Kiedy przypadkowo przejeżdża jednego ze wspomnianych zombie i wysiada z samochodu, aby jej pomóc, jego los jest przesądzony. Nawet takie drobne chwile wydają się ważne dla Resident Evil 2 Remake. Odważne nawet, biorąc pod uwagę, że Capcom przerabiał najsłynniejszą grę Resi w historii, nie wykazując przy tym żadnych skrupułów przed rozszerzeniem jej dzieła. Firma Capcom chciała poświęcić trochę czasu na przygotowanie sceny i dać nam więcej informacji przed przedstawieniem Leona, co zdecydowanie się opłaciło.
Efekt jest taki, że Resident Evil 2 Remake nie wygląda na wierną kopię oryginalnej gry, ale na uczciwy ruch w kierunku jej ewolucji. To zaangażowanie w subtelne, ale znaczące zmiany ponownie widzimy we wstępie Leona. W obu grach podjeżdża do opuszczonej stacji benzynowej – w cywilu w remake’u, a nie już ubrany w mundur RCPD. Jednak po usłyszeniu dziwnego dźwięku Leon w wersji na rok 2019 zapuszcza się do środka, aby zbadać sprawę. Nie tylko otwiera to przed graczem większą część świata otaczającego Raccoon City, dając nam lepsze zrozumienie jego mieszkańców, a także bogatsze poczucie miejsca, ale uczy nas więcej o naszej grywalnej postaci. Leon jest odważnym początkującym policjantem, to jasne, ale jego częste przekleństwa również dowodzą, że jest całkowicie przerażony – chociaż Capcom upewnia się, że to ten sam błyskotliwy drań, którego znamy i kochamy z oryginału, gdy nakazuje Claire „zejdź na dół”. zanim strzelił do skaczącego zombie za jej kwadratem między oczami. Wszystko to dzieje się w ciągu pierwszych dziesięciu minut wariantu A ścieżki Leona i już robi wszystko, co powinien remake: wprowadza innowacje w postaci czegoś nowego, rozwija to, co już istnieje i składa hołd wcześniejszemu geniuszowi.
Deja – widok z mostu
Z drugiej strony Silent Hill 2 wydaje się nieco bardziej niepewny. Tam, gdzie Resident Evil 2 Remake pozwala na momenty całkowitej nowości, przeformułowanie i rozszerzenie narracji w celu dodania i odtworzenia, twórca gry Bloober Team łatwo podchodzi do nowości w imię dokładności. Oprócz kilku sprytnych pisanek, Silent Hill 2 jest tak wiernym remake’iem, że wzbrania się przed dodaniem niemal jakichkolwiek nowych wskazówek kontekstowych lub wątków narracyjnych do swojego tajemniczego świata, woli zamiast tego uwydatnić istniejące szczegóły przejęte z oryginału z 2001 roku i przetłumaczyć je na język Perspektywa akcji z perspektywy trzeciej osoby firmy Capcom, spopularyzowana przez remake RE2.
Znów widzimy to w salwie otwierającej Silent Hill 2. Od brudnej publicznej łazienki po list od Mary – zaangażowanie Bloobera w lojalność wobec tekstu źródłowego zostało docenione i docenione przez zagorzałych fanów. Wszystko w pierwszym półgodzinie rozgrywa się niemal identycznie jak w oryginale, z wyjątkiem kilku nowych zagadek i obszarów eksploracji. Chociaż te momenty rzeczywiście pomagają umiejscowić grę, nadając miastu wyraźną osobowość, gdy odkrywamy więcej jego zakamarków, wydają się one bardziej dekoracyjne niż aktywne. Nie czuję, że rozumiem Jamesa lepiej niż wcześniej. Nie sądzę, że świat Silent Hill 2 zmienił się lub ewoluował od 2001 roku. Nic nie jest pozornie nowy dla mnie w remake’u Silent Hill 2 i jeśli w pewnym sensie chodziło o poziom zachowania treści, to Bloober rozwalił go na kawałki
Rozumiem wahania ze strony Bloobera i Konami, jeśli chodzi o zmianę czegokolwiek z oryginału. Wrażliwość zapalonych fanów Silent Hill 2 sprawia, że dotykanie czegokolwiek jest ryzykowne. Wystarczy spojrzeć na dyskurs dotyczący zmiany garderoby Mary i modelu charakteru Angeli, aby zobaczyć, ile ta gra znaczy dla fanów. Jest coś odświeżającego w tym, jak tak bardzo je szanują zarówno Konami, jak i Bloober Team.
Silent Hill 2 to remake w najczystszej formie, aż do zwiastuna fabularnego. Jest to największy hołd złożony materiałowi źródłowemu, do tego stopnia, że celowo pomija potrzebę ewolucji i innowacji. Z drugiej strony, Resident Evil 2 Remake ambitnie wykorzystuje wszystkie trzy czynniki w zupełnie innym połączeniu. Nie jest to koniecznie dobry ani zły sposób na wymyślenie remake’u survival horroru, ale nigdy nie przestaje mnie fascynować, jak plastyczny może być gatunek horroru – zwłaszcza jeśli chodzi o przeróbkę wielkich.
Na naszej liście jest o wiele więcej miejsc, z których pochodzi Silent Hill 2 nadchodzące horrory do obejrzenia w tym roku i kolejnych.