Roeg Sutherland z CAA, laureat szczytu w Zurychu, o wykorzystaniu siły niezależnego sektora i tym, dlaczego nie poszedł za rodziną w stronę aktorstwa

Hollywood może zmagać się z bolesnymi zmianami, ale dla Roega Sutherlanda, współdyrektora działu finansów mediów i Międzynarodowej Grupy Filmowej CAA, te zakłócenia stanowią szansę dla niezależnego sektora filmowego, który wspiera przez ostatnie dwie dekady.

„Jeśli na rynku rzeczywiście dochodzi do zakłóceń, oznacza to, że studia kręcą za mało filmów. Nadal są wolne miejsca do obsadzenia i zawsze znajdzie się ktoś, kto chce obejrzeć film” – powiedział Sutherland podczas sobotniego szczytu w Zurychu.

„Jeśli studia kręcą mniej filmów, oznacza to, że my będziemy mogli nakręcić więcej filmów, a potem je sprzedać. Przed nami realna szansa na realny wpływ na rynek.”

Sutherland przemawiał podczas rozmowy na scenie podczas corocznego konflabu branżowego organizowanego na Festiwalu Filmowym w Zurychu przed otrzymaniem nagrody Game Changer Award, świętując swoją pracę, która doprowadziła do powstania setek filmów.

W rozmowie z założycielem i dyrektorem generalnym FilmNation Entertainment Glenem Basnerem oraz współredaktorem naczelnym Deadline Mike’iem Flemingiem Jr. Sutherland w sposób szczery i żywy opowiedział o swojej drodze do pozycji jednej z kluczowych osób inicjujących i wstrząsających w świecie finansowania filmów niezależnych.

Wyjawił, że nigdy nie kusiło go, aby pójść w ślady swoich rodziców, Donalda Sutherlanda i Francine Racette (która była na widowni) lub przyrodniego brata Kiefera Sutherlanda, w aktorstwie. Bracia Rossif i Angus również są aktorami. Oprócz tego, że sam siebie określił jako brak talentu aktorskiego, powiedział, że pewną rolę odegrało także podejście jego zmarłego ojca do procesu kręcenia filmów.

„Mój ojciec zawsze powtarzał: «Jako aktor dajesz z siebie 100%»… odmawiał oglądania swoich filmów, ponieważ miał wrażenie, że tylko 50% tego, co by dał, trafiało na ekran” – powiedział Sutherland.

„To było dla mnie interesujące. Zdałem sobie sprawę, że znacznie bardziej interesuje mnie kontrolowanie całości niż kontrolowanie części. W ten sposób usprawiedliwiałem brak aktorstwa, mimo że nigdy nie dostałbym pracy jako aktor”.

Lista jego stanowisk, zanim znalazł powołanie w CAA, obejmowała różne stanowiska, od asystenta filmowego po montażystę i niezwykle krótką karierę zastępcy Marlona Brando.

„Trwało to całe 35 sekund” – wspomina ten ostatni występ, ujawniając, że Brando wyrzucił go z planu za mówienie, podczas gdy aktor próbował nauczyć się swoich kwestii pomiędzy ujęciami. To było bolesne przeżycie, biorąc pod uwagę, że Brando był jednym z jego idoli przez całe życie, a podziw zaszczepiła mu matka.

Sutherland przypisał agentowi swojego ojca Ronowi Meyerowi pierwszą przerwę w legendarnej kancelarii pocztowej CAA.

„To było trochę dziwne. Moi rodzice nie przepadali za agentami. Kiedy dorastałem, otaczająca ich społeczność aktorów i artystów nie była na kolacji, powiedzmy, na świętowaniu agentów” – wspomina. „Myślałem, że wysyłają mnie do więzienia, ale okazało się, że było to najlepsze doświadczenie, jakie kiedykolwiek przeżyłem”.

Nawet wtedy, jak stwierdził Sutherland, znalezienie „miejsca” w agencji zajęło mu trochę czasu.

„Miałam pracować w dziale talentów, ale nie nadawałam się naturalnie. I tak naprawdę to, co robimy, niezależna, międzynarodowa twórczość, zaczęło się dopiero około 2005 roku, a przynajmniej nie zaczęło się rozwijać, ponieważ wszystko było tworzone w studiach” – wyjaśnił.

„Zostałem wrzucony do działu, który był głównie działem obsługi klientów, którzy mieli projekt, który chcieli zrealizować, gdy nie pracowali nad dużym filmem studyjnym. Ale potem biznes ewoluował po kryzysie gospodarczym w 2006 roku i o wiele więcej tych filmów pozostawiono ludziom takim jak my, aby mogli znaleźć finansowanie”.

Jakieś dwie dekady później CAA Media Finance stało się miejscem docelowym dla wielu producentów próbujących stworzyć niezależny projekt o wysokim poziomie.

Glen Basner, Roeg Sutherland i Mike Fleming Jr na szczycie w Zurychu

Wieloletni współpracownik Basner zasugerował, że 60–70% niezależnych filmów, które z powodzeniem wydano w ciągu ostatnich 20 lat, otrzymało wsparcie w jakiejś formie lub formie od Sutherlanda i zespołu Media Finance. Sutherland kieruje oddziałem wraz z innym współdyrektorem Benem Kramerem, który również od lat uczestniczy w najważniejszych festiwalach i targach i który kieruje zawieraniem transakcji i operacjami z Sutherlandem.

„Być może to prawda” – Sutherland powiedział o szacunkach Basnera – „ale nie pochodzi to od naszej grupy, lecz od naszych klientów i mamy szczęście, że reprezentujemy jednych z najlepszych ludzi na świecie, dzięki którym możemy dostarczać pakiety, które finansujesz. Jesteśmy świetnymi pośrednikami” – odpowiedział Sutherland.

Żadne z tych osiągnięć nie byłoby możliwe bez wieloletnich, zaufanych partnerów finansowych, takich jak Basner, dyrektor generalny AGC Studios Stuart Ford czy specjalista ds. sprzedaży międzynarodowej Vincent Maraval – dodał.

„Naszym celem jest zapewnienie zdrowego ekosystemu na rynku, dbanie o naszych klientów i tworzenie filmów w odpowiedni sposób, który nie tylko respektuje ich potrzeby i pragnienia, ale także potrzeby i pragnienia społeczności finansującej filmy wraz z międzynarodowymi dystrybutorami i kimkolwiek, kto finansuje” – powiedział Sutherland.

„Czasami są to oferty ogólnoświatowe. W przeważającej części jest to fragmentaryczne, z udziałem zagranicznego agenta sprzedaży, który wyprzedaje terytoria międzynarodowe, pozyskując inwestora kapitałowego, upewniając się, że inwestor kapitałowy jest w bezpiecznej sytuacji, jeśli zacznie kręcić film bez posiadania dystrybucja na miejscu.”

Sutherland powiedział, że gromadzi fundusze na pierwsze filmy w swojej karierze, takie jak film Darrena Aronofsky’ego Zapaśnikz udziałem Mickeya Rourke i Kathryn Bigelow Zraniona szafkabyło częścią jego procesu uczenia się.

„Kiedy jesteś tak młody i nie wiesz, jak coś działa, i uczysz się na bieżąco, po prostu ufasz temu procesowi. Nie należy nadmiernie komplikować i zastanawiać się nad sprawami” – powiedział.

Zapaśnik, ©Copyright Twentieth Century Fox. Dzięki uprzejmości kolekcji Everetta

„Vincent Maraval powiedział mi: «Damy radę Zapaśnik.’ Mówię: „OK, zrobimy to”. Zapaśnik.’ Teraz zadałbym mu około 400 pytań o to, ile może przedsprzedaży, ile będziemy w stanie pożyczyć na terytoria, których nie sprzedaje w przedsprzedaży i gdzie będę mógł je znaleźć o czwartej rano, kiedy musimy podpisać umowę?”

Duża część krzywej uczenia się, powiedział Sutherland, polegała na nauczeniu się radzenia sobie z trudnościami, jakie pojawiają się w procesie kompletowania projektu.

„To jest jak w filmie Siła wyższa. W pewnym momencie nadejdzie lawina i wtedy pozostaje kwestia, czy uciekniesz z balkonu, czy zostaniesz tam i będziesz chronić swoją rodzinę” – powiedział.

Patrząc wstecz na szereg filmów, które CAA Media Finance pomogła zrealizować w ciągu ostatnich dwudziestu lat, Sutherland powiedział, że on i jego zespół nigdy nie staraliby się przypisywać sobie istnienia filmu.

„Pomagamy społeczności zdobyć narzędzia pozwalające zrozumieć, jak ją sprzedać, ale nie dzieje się to dzięki nam. Brać Czarny Łabędźfilm bardzo trudny w przygotowaniu, ale jego geniuszami są Darren Aronofsky i Natalie Portman. Czasami potrzeba trochę pomocy, aby ludzie zrozumieli wizję reżysera i poczuli się z nią związani. Ale ostatecznie jesteśmy tylko moderatorami.”

Zasugerował to Czarny Łabędź zgubił się w tłumaczeniu w rozmowach między dyrektorem a finansistami. Problem w tym, że scenariusz czytało się jak dramat, podczas gdy Aronofsky zakładał, że będzie to thriller psychologiczny.

„Nie było tego na stronie, więc ludzie nie widzieli tego automatycznie. Pytają: „Czy powie nam, że to thriller, a potem wyreżyseruje dramat?” – przypomniał Sutherland.

Lukę w budżecie wypełnił za pośrednictwem producenta Briana Olivera, który zebrał wówczas 8 milionów dolarów od inwestorów z Luizjany.

„On na to: «Roeg, zrobię cztery horrory». A ja na to: „Nie, nie, zrobisz to Czarny Łabędź”- wspomina Sutherland.

„To mu się sprawdziło” – dodał, mówiąc, że Oliver zarobił 70 milionów dolarów dzięki swojej inwestycji, po tym jak film zarobił na całym świecie 329 milionów dolarów.

Patrząc na nowszą historię, Basner przypomniał sobie, jak Sutherland wraz z Maravalem przewodził wirtualnemu targowi w Cannes, kiedy fizyczny festiwal został zamknięty z powodu pandemii Covid-19 w 2020 r.

„Co mieliśmy zrobić? Liż nasze rany i mów: „O Boże, sprawa umarła”. Nie możemy tworzyć treści” – powiedział. „Ludzie utknęli w domach. Musieliśmy znaleźć sposób na robienie filmów. Nigdy nie było dla nas lepszego czasu na sprzedaż filmów. Jedynym sposobem, w jaki mogliśmy to zrobić, było stworzenie wirtualnych rynków”.

„Co tydzień prowadziliśmy rozmowy telefoniczne z 500 osobami. Zapytaliśmy: „Jak się zreorganizujemy i jak sprawimy, że będzie to ekscytujące?” – powiedział.

Sutherland dodał, że powodzenie inicjatywy zawdzięczamy zjednoczeniu całej niezależnej społeczności.

„Jedyną drogą do osiągnięcia sukcesu jest współpraca. Kiedy działamy przeciwko sobie, nic dobrego się nie dzieje. Kiedy cały mój zespół zjednoczy się i będzie współpracował z całą niezależną społecznością, a my wszyscy zjednoczymy się, wtedy odniesiemy sukces.

Roeg Sutherland na szczycie w Zurychu

Zrodlo