Recenzja „V/H/S/Beyond”: czy warto obejrzeć, jeśli dopiero zaczynasz przygodę z serią?

Uczciwe ostrzeżenie: to pierwszy film V/H/S, jaki obejrzałem.

Antologię horrorów Brada Miski znam już od jakiegoś czasu, ale V/H/S/Poza — siódma część serii — jest pierwszą, którą faktycznie widziałem. Nie mogę porównać tego nowego miszmaszu o tematyce obcych z filmami, które ukazały się wcześniej, ale mogę powiedzieć, że był to zabawny (choć niejednolity) festiwal gore, który na przemian zabawia i rozczarowuje.

ZOBACZ TAKŻE:

Najstraszniejsze horrory na Shudder, które nie pozwolą ci zasnąć w nocy

Co jest V/H/S/Poza o?

Podobnie jak inne filmy z serii V/H/S, Poza to luźno powiązany zbiór krótkich horrorów autorstwa różnych zespołów scenarzystów i reżyserów. Tym razem tematem przewodnim są istoty pozaziemskie, a segmenty (głównie) dotyczą obserwacji, statków kosmicznych i uprowadzeń (głównie ponieważ kilka segmentów, jeśli coś przeoczyłem, wydaje się w ogóle nie dotyczyć kosmitów).

Akcja „Bociana” Jordana Downeya przypomina strzelankę pierwszoosobową (FPS), w której wyszkolony oddział włamuje się do rezydencji powiązanej z serią porwań dzieci; „Dream Girl” Virata Patela opowiada historię dwóch paparazzi szpiegujących gwiazdę Bollywood, którzy mają sekret; „Live and Let Dive” Justina Martineza opowiada o nieudanej imprezie związanej ze skokami spadochronowymi; „Fur Babies” Justina i Christiana Longów opowiada o aktywistach prowadzących dochodzenie w sprawie podejrzanego przedszkola dla psów; oraz „Stowaway” Kate Siegel i Mike’a Flanagana opowiadają o amatorskim twórcy filmów dokumentalnych, który odkrywa statek kosmiczny na pustyni.


Czy wszystkie te segmenty są równie zabawne? Nie, ale każdy ma coś w sobie, a ponieważ trwają tylko 20 minut, nie ma większego znaczenia, czy jest jakaś para, którą przejmujesz się mniej niż inni.

Najlepsze historie, które można mashować

Otoczony przez mężczyzn wpatrujący się w kamerę taniec w połowie Bollywood.

„Dream Girls” przenosi horror do Bollywood.
Źródło: Dreszcz

V/H/S/Poza to cholernie dobra zabawa.

Już na podstawie samych zwiastunów można stwierdzić, że seria zachwyca brutalnością i Poza nie jest wyjątkiem. Downey rozpoczyna krwawy początek w „Bocianu”, gdzie materiał filmowy w stylu FPS z kamery bodycam pozwala zombie na ciągłe wyskakiwanie z ciemnych drzwi, zanim zostaną zniszczone na różne, coraz bardziej brutalne sposoby (zakończenie tego segmentu jest zarówno kreatywne, jak i i skręcanie żołądka). Tymczasem utwór „Fur Babies” braci Long, choć pozornie nie ma nic wspólnego z nadrzędnym tematem Pozaotrzymuje punkty za pomysłową nieprzyjemność i złowieszczy, NędzaAntagonistka w stylu Becky (w tej roli z prawdziwym terrorem inspirowanym Kathy Bates autorstwa Libby Letlow).

W innych miejscach w „Live and Let Dive” ciała są rozrywane na kawałki, w „Dream Girl” plan filmowy zostaje masakrowany, a dokumentalna historia Jaya Cheela kończy się wizualizacją, której w żadnym wypadku nie należy oglądać podczas jedzenia.

Kobieta stoi twarzą do kamery, trzymając szczęki psa.

Libby Letlow w „Futrzanych dzieciach”.
Źródło: Dreszcz

V/H/S/Poza to niejednolity horror.

Jeśli jednak poziom brutalności zbliża się do 10/10, poziom rozrywki jest coraz większy i niższy. „Dream Girl” Patela ma niesamowity numer taneczny i zabawną koncepcję, ale banalne zakończenie; Początek skoków spadochronowych w reżyserii Martineza „Live and Let Dive” jest jednym z najważniejszych punktów całego filmu, ale osadzona w drugim połowie nie do końca dorównuje temu, co było wcześniej; „Stowaway” Siegela i Flanagana jest intrygujący i robi wrażenie wizualnie, ale chciałem spędzić więcej czasu na statku kosmicznym obcych. Wszystkie filmy krótkometrażowe mają trudności z wykreowaniem postaci, chociaż można się tego spodziewać, biorąc pod uwagę ich ograniczony czas trwania.

Ostatecznie, V/H/S/Poza to zabawny sobotni wieczorny pożeracz popcornu, który osiąga to, co zamierza. W niektórych momentach jest przerażający i kreatywny, w innych trochę rozczarowujący – ale dobre fragmenty wystarczą, aby wybaczyć zło.

V/H/S/Poza będzie transmitowany na platformie Shudder od 4 października.



Zrodlo